Fabraa wil de interieurbranche voorbereiden op nieuwe Eu- wetgeving, een goede voorbereiding op ESPR en DPP is essentieel

De klok tikt: binnen een paar jaar krijgen meubelproducenten en leveranciers te maken met strengere Europese duurzaamheidseisen. Van CO2-reductie tot circulair ontwerp en digitale productpaspoorten de veranderingen zijn ingrijpend én onvermijdelijk. Toch is de voorbereiding in de branche vaak minimaal. Veel spelers in de meubelbranche zijn nog onvoldoende op de hoogte van de aankomende EU-regels die moeten leiden tot een CO2- reductie van minimaal 55% in 2030 en een klimaatneutraal Europa in 2050.

Bart Smarius, Sustainability Manager bij Fabraa, leverancier van duurzamere meubelstoffen, ziet dat
het tempo van nieuwe wetgeving soms grillig is: “De Green Deal-doelen zijn helder, maar de weg ernaartoe is stroperig en afhankelijk van politieke wind.” Zo is het aannemen van de Green Claims Directive (GCD), die voor eerlijke en onderbouwde marketing claims moet zorgen, door de EU deze zomer tijdelijk on hold gezet. Een aantal partijen is bang dat deze wetgeving in de huidige vorm te veel van kleinere ondernemingen gaat vragen. Zo versoepelt een andere recente wijziging, vaak de Omnibus-regeling genoemd, onder meer de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

“Minder bedrijven hoeven te rapporteren over hun sociale en ecologische duurzame transitie, de invoering wordt uitgesteld en er zijn minder verplichtingen met betrekking tot de rapportage over je supplychain. Voorstanders zien deze aanpassingen als lucht voor ondernemers om meer te focussen op echte milieuprestaties. Tegenstanders zijn ontevreden omdat de EU-bedrijven niet kan controleren op de stappen die worden gezet om de duurzame doelstellingen daadwerkelijk te gaan halen. De richting waar we met elkaar uit gaan is helder, maar het proces daarnaartoe verloopt niet altijd even soepel.”

 

“EEN DPP VERGROOT DE KENNIS OVER JE EIGEN PRODUCTEN EN BIEDT EEN NIEUW MARKETINGKANAAL.”

 

 

ECODESIGN PRIORITEIT

Ondanks deze vertragingen en aanpassingen dringt een andere impactvolle wetgeving zich ook snel op. De nieuwe Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) plaatst namelijk de meubelsector op de tweede plaats qua prioriteit, direct na textiel. Dat betekent dat er veel kansen liggen om afval te verminderen door gebruik van gerecyclede materialen, modulair ontwerp, betere repareerbaarheid en door hoogwaardig hergebruik van grondstoffen te stimuleren. Voor de meubelsector worden de eerste ESPR-verplichtingen naar verwachting rond 2028 van kracht. Dat lijkt ver weg, maar wie ervaring heeft met zulke transities weet dat het jaren kan duren om processen, materialen en leveranciers hierop af te stemmen. “Je moet nu al nadenken over je productontwikkeling, sourcing, IT en datastromen, wil je daar goed op voorbereid zijn,” benadrukt Bart.

 

DIGITALE PRODUCTPASPOORTEN (DPP)

Een belangrijk onderdeel van de ESPR is het Digitale Productpaspoort (DPP). Dit verplicht producenten en importeurs om bijvoorbeeld via een QR-code informatie te delen over milieu-impact, gebruikte materialen en productielocaties. Bedrijven zien dit vaak als extra administratieve last, maar volgens Bart is het juist een kans: “Het vergroot de kennis over je eigen producten en biedt een nieuw marketingkanaal. Je kunt consumenten laten zien hoe ze een meubel het beste onderhouden en waar ze deze aan het einde van de levensduur kunnen inleveren voor hergebruik van grondstoffen. Of door commerciële acties te koppelen aan het paspoort en de juiste merkbeleving te creëren, zo kan het zelfs bijdragen aan klantloyaliteit.’’

 

VOORUITLOPEN OP DE REGELS

Fabraa blijft vasthouden aan haar eigen duurzaam- heidsdoelen, ondanks versoepelingen in de EU-
regels. “De komende maanden gaan we met de beste specialisten op dit vlak, zoals Tappr, GS1 en bAwear, samen met een aantal klanten deze paspoorten uitwerken. We willen leren waar bedrijven tegenaan lopen en we willen onze serviceklanten helpen om alle correcte data en informatie voorhanden te hebben voor het invullen van deze paspoorten. Denk bijvoorbeeld aan impactdata, kwaliteitsdata, productielocaties en onderhoudstips. Zo blijven we de transitie aanjagen en de drempel verkleinen voor klanten om duurzame stappen vooruit te zetten.”

NIEUWE EU-REGELS GAAN DE MEUBELBRANCHE OPSCHUDDEN, BEN JIJ GOED OP DE HOOGTE?

 

Copyright

© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie september 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding