Terwijl de Duitse thuismarkt stagneert en er steeds meer Duitse textielfirma’s en woninginrichters ophouden te bestaan presenteert Heimtextil zich monter als het leidende internationale platform voor huis- en projecttextiel tijdens de komende editie (Frankfurt, 7-10 januari 2020).

Het aantal deelnemers is volgens de organisatie de afgelopen jaren gegroeid van 2469 (2010) naar 3012 (2019). Deze groei komt vooral van buiten Duitsland: 2125 bedrijven van buiten het thuisland deden mee in 2010 en de afgelopen keer waren dit er zelfs 2714. Ook de bezoekers zijn steeds internationaler van herkomst en dit bevestigt bij Messe Frankfurt het gevoel veel meer te zijn dan een thuiswedstrijd. Voor de komende editie verwacht men 3000 exposanten, waarvan dus het overgrote deel van buiten de Duitse landsgrenzen.

Dit zal de 50e editie zijn van Heimtextil en de beurs is als volgt ingedeeld:

Wall Decoration in hal 3.0 is gevuld met het grootste aanbod ter wereld in behang en wandbekleding, aldus de organisatie. Ook hal 3.1 heeft aanbieders op deze gebieden, met namen als het Belgische Grandeco Wallfashion Group en Eijffinger uit Zoetermeer. Duitse deelnemers zijn, onder andere, Erismann, Komar, Marburger Tapetenfabrik en Tapetenfabrik Gebr. Rasch. Hall 3.0 heeft ook ongeveer 250 internationale textiel designers die hun ontwerpen voor het komende seizoen laten zien. Ook de digitale drukkers zijn weer volop aanwezig in deze hal, net als bij de afgelopen editie. Zij tonen hun grensverleggende innovaties met printlawaai en verbazingwekkende resultaten. HP, Kornit en MS Printing Solutions zijn voorbeelden van veteranen wat betreft deelname, nieuw zijn bijvoorbeeld naaimachinefabrikanten ZSK Stickmaschinen en het Amerikaanse Joos Sewing Machines.

Hal 4 is voor de meubelstoffen, wereldwijd zonder gelijke in antal en oppervlakte aldus Messe Frankfurt. Stoffen, leder, imitatie leder: het staat er allemaal onder de noemer Decorative & Furniture Fabrics met 40 nieuwkomers in 2020, waaronder Dickson Constant uit Frankrijk (met het merk Sunbrella), Leder Fiedler uit Duitsland, het Italiaanse Limonta and Maxpell en het Amerikaanse Morgan Fabrics. Stoffering speciaal voor de projectmarkt en gericht op designers, architecten en horeca professionals hebben een netwerktrefpunt in hal 4.2.

Hal 8.0 zal opnieuw het ontmoetingspunt zijn voor designers, editeurs en aanbieders van raamdecoratie en karpetten. Bekende namen zijn hier, onder andere,  N.V. Wind,  Style Library uit Engeland (met de merken Zoffany, Harlequin, Anthology, Sanderson, Morris & Co, Scion, Clarke and Clarke en Studio G.). Duitse stermerken zijn, onder andere, Alfred Apelt, Erfal, Gardisette, HECO Textilverlag, JAB Josef Anstoetz, Karl F. Buchheister, MHZ Hachtel, Neutex Home Deco, Paulig Teppichweberei, Rasch Textil, Saum & Viebahn en Stoeckel & Grimmler.

“Beautiful Living” is een deel van de beurs in hal 9.0 voor beddengoed, kussens en spreien, tafellinnen, deurmatten en andere accessoires met merken en leveranciers van private labels als de Italianen Bellavia Ricami en OneOff (met het merk Busatti), Blyco uit Nederland, Eskitex uit Zwitserland, Hinterveld uit Zuid Afrika, Silkeborg Uldspinderi uit Denemarken en het Belgische Tiseco. Uit het thuisland zien we Auskin Europe, Deckenkunst Manufaktur Germany, Kracht, Magma Heimtex, Sander, Sprügel Hometex, Steinbeck, Sun Garden en Zoeppritz, om maar een paar namen te noemen.

Om en nabij 140 bedrijven, waaronder start-ups en talloze grote namen, laten beddengoed zien in hal 11.0, met nieuwkomers als My Alpaca uit Polen, Cinelli Piume e Piumini and Giuseppe Olmo en de Textile Machinery Association uit Zweden. Ook op dit gebied een wereldaanbod, aldus de beursorganisatie.

Hal 12 huisvest op twee verdiepingen aanbieders van interieurtextiel met bekende namen en met modemerken in licentie. Uit Zwitzerland: Christian Fischbacher, Schlossberg en Weseta Switzerland staan in hal 12.0. Andere hoogtepunten: Essenza Home, Vossen (met de merken Bugatti en Esprit) uit Oostenrijk en Lexington uit Zweden. Uit Duitsland noteren we. H. W. Schmänk (Biberna en Tom Tailor), Cawö Textil (Joop, s. Oliver), Elegante (Joop), Ernst Feiler, Irisette (Freundin), Stöckel & Grimmler (Esprit en Schöner Wohnen), Rhomtuft (Joop) en Estella. Het Italiaanse Mirabello Carrara laat voor het eerst bedtextiel zien. 12.1 is er voor de private labels, dus voor grote volumes, met aanbieders uit Portugal en Turkije.

In hal 6.1 staan Aziatische high-end producenten met export ervaring onder de noemer “Asian Excellence”. Meubelstoffen, deco stoffen, gordijnen zonwering en karpetten liggen en staan hier uitgestald. Akara, D Decor en G. M. Syntex uit India zijn voorbeelden. Andere Aziatische textielondernemingen laten hun producten zien in landenpaviljoens in hallen 6.0 en 6.2 onder de noemer “Asian Selection”.

Wat is er te zien in hal 10? Aziatische producten voor de badkamer, bedden en het dekken van tafels. Deze hal heeft vier verdiepingen en zit tjokvol met landenpaviljoens en individuele presentaties van onze vrienden uit het Verre Oosten in verschillende marktsegmenten. Kortom, voor iedere textielinkoop is het weer een onmisbaar moment om van 7  tot en met 10 januari volgend jaar de beurs te bezoeken in Frankfurt. Op de foto het beurscomplex by night.

www.heimtextil.messefrankfurt.com