Daily Trade Fair (DTF) in Venlo is een concept voor Nederland waarbij bezoekers de mogelijkheid hebben om artikelen voor wonen, decoratie en hospitality in volume in te kopen bij deelnemers die hen vrijwel het hele jaar door kunnen ontvangen. Bij dit concept speelt hospitality inmiddels een prominente rol. Marcel Swaghoven en Pim Rongen zijn namens de organisatie van DTF verantwoordelijk voor hospitality. “Hospitality Hero” Mark Curfs staat de organisatie bij als extern expert: “Hospitality, gastvrijheid, is niet alleen het grondbeginsel van horeca maar hoort ook bij beleving van hedendaagse retail concepten – in een brede zin van het woord en geïntegreerd in concepten als geheel.”

Marcel heeft zijn ervaring opgedaan als mede-eigenaar van hotel-restaurant Valuas in Venlo: “In 2017 heb ik de wijngroothandel die we samen met ons team hebben opgebouwd voortgezet. Tijdens de pandemie werd het lastig want het overgrote deel van onze klanten komt uit de horeca.” Enige jaren geleden is Pim als stagiair begonnen bij Valuas en werkt nu ook voor Wine Companions. Samen hebben Marcel en Pim Nederlands grootste podcast over wijn (Druivensap de Podcast genaamd) Marcel: “En ik kwam er achter dat Lex Ebus betrokken is bij dit mooie project. Ik kende Lex al als gast van mijn hotel-restaurant destijds.” Nu zijn Marcel en Pim verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van DTF bij leveranciers uit de horeca.

Marcel Swaghoven en Pim Rongen

 

BREDE BEWEGING

Marcel: “Daily Trade Fair is een fascinerend project waarbij culinaire gastvrijheid hoog in het vaandel staat. Niet alleen als eten en drinken voor de bezoekers maar ook als integraal onderdeel van het aanbod. Bezoekers uit de retail kopen meubelen, verlichting en accessoires maar ook keukenapparatuur voor het breiden van gerechten in hun winkel, om zo consumenten aan zich te binden.” Hij ziet dat hospitality steeds meer deel uitmaakt van winkelomgevingen waar dit voorheen niet het geval was: “Kijk naar tuincentra, die draaien bijna net zoveel omzet in eten en drinken als in bloemen en planten.” Pim bevestigt dit beeld: “Het is een brede internationale verschuiving richting het bieden van food en drinks, van de kapper tot een architectenbureau. Het bieden van hospitality gaat veel verder dan alleen de horeca.”

DUITSE MARKT

Als inwoner van Venlo is Marcel gewend aan veel contact met Duitse bedrijven en consumenten. “Ik ga zelf regelmatig ergens eten over de grens en zie de verwantschap die zij voelen met onze culinaire concepten in het hogere segment. Die kennen ze in Duitsland niet echt, daarvoor komen ze graag naar Nederland. Ze vinden het informele bij het zakendoen met Nederlanders ook heel prettig. Het is bij ons vaak net iets gezelliger. Tegelijkertijd is onze logistiek heel efficiënt en minder bureaucratisch dan in Duitsland.” Pim: “Vergeet niet dat in de omgeving van Venlo een achterland is van 30 miljoen consumenten. Dat is een enorme markt.” Marcel knikt: “Nederland heeft voor Duitsland ook een voorbeeldfunctie. Fine dining kennen ze daar nauwelijks. Duitsers zijn culinair gezien weer een stuk beter in het middensegment dan wij. Maar wanneer je in een Duitse gelegenheid wijn bestelt krijg je eerst 12 Duitse wijnen op de kaart en dan pas wijn van elders. In Nederland zijn we internationaler gericht en letten meer op trends. Daar komen Duitsers op af.”

SYNERGIE

Pim en Marcel zien een enorme synergie tussen het aanbieden van interieurproducten en het bieden van gastronomische gastvrijheid. Pim: “De mogelijkheden binnen deze combinatie zijn eindeloos. Gun jezelf als leverancier het startmoment van Daily Trade Fair om er al bij te zijn. Je kunt hier een markt aanboren waarvan je van tevoren misschien niet zou hebben gedacht dat deze zou bestaan. Dit concept leent zich ook zo goed voor het informeren van groepen bezoekers op uitnodiging over nieuwe producten of over een thema als duurzaamheid. Met gastvrijheid in de kern. En nogmaals: Venlo is het snijpunt van Nederland, België en Duitsland. Twee uur rijden hier vandaan is de cirkel van Zwolle tot Luxemburg en Antwerpen tot Düsseldorf. Een unieke locatie binnen ons land!” Mark Curfs sluit zich aan bij deze typering van het project in Venlo: “Nergens anders dan hier vind je deze insteek waarbij hospitality het kloppend hart van een permanente beurs voor interieurinrichting is.”

 

“KIJK NAAR TUINCENTRA, DIE DRAAIEN BIJNA NET ZOVEEL OMZET IN ETEN EN DRINKEN ALS IN BLOEMEN EN PLANTEN”

 

PRAGMATISCH ADVIES

Mark is ruim 10 jaar zelfstandig, onafhankelijk hospitality consultant en werd in november vorig jaar benaderd door Marcel: “Ik ken Marcel al een jaar of acht via het hotel waar ik vaak verbleef. Hij heeft mij voorgesteld aan Lex Ebus en Harm van Raaij van DTF. Zij wilden eigenlijk in maart 2022 opengaan met Daily Trade Fair, maar met de toevoeging van hospitality als gezichtsbepalend element bleek dit niet haalbaar. We kijken momenteel naar een opening later dit jaar, en het is een verstandig besluit geweest dat het DTF concept de tijd heeft gekregen om te evolueren.”

Mark Curfs

 

Mark ’s focus ligt op de Hospitality Zones in DTF: “Ik ben een pragmatisch adviseur, mijn wortels liggen in de operationele taken van horecainstellingen. Ik heb meerdere -grootschalige alsook hoogwaardigerestaurants ontwikkeld, geopend en geleid maar daarna ook vaak ondernemers en investeerders geholpen met het realiseren van hun business plannen en strategische vraagstukken; dat doe ik met name voor professionele horeca, retail en vastgoedbedrijven. Toen ik over dit project hoorde dacht ik: gastvrijheid moet inderdaad centraal komen te staan. Voor de bezoeker, maar ook en als inspiratiebron en commercieel b2b verkoopkanaal.” Voor de entreezone van de beursvloer in Venlo werd een interieurontwerper aangetrokken: “Hoe manifesteert gastvrijheid zich? Zo moeten we o.a. ruimte bieden om op adem te komen voordat je als bezoeker de beurs betreedt. Tevens proberen we, middels het interieurontwerp, wat spanning op te bouwen. Dus wordt de lobby een moderne, luchtige ruimte; voor een kop koffie of iets anders maar ook de plek om af te spreken met elkaar. Je ziet de beurs dan nog niet meteen en daarmee bouwen we die spanning op: wat is er allemaal te zien, te doen en te koop?”

LIVING LAB

De Hospitality Zone die is ingetekend in het vloerplan is niet alleen bedoeld voor de verzorging van de inwendige mens, maar dient ook als proeftuin voor hospitality producten en diensten. “We zouden het een Living Lab kunnen noemen, waarbij we direct kunnen inspelen op de actualiteit, seizoenen en de nieuwste ontwikkelingen in gastronomie (voorbeeld: Robot in actie op de vloer). De inspiratie die je opdoet bij het beleven van nieuwe horecaconcepten wordt direct tastbaar gemaakt: vind je dit lekker? Vind je onze keuken en het daarin toegepaste systeem van ontkoppeld koken interessant? Vind je dit een mooie tafel of bank? Is dit de verlichting die je zoekt? Het is hier allemaal te koop. Er komen 2 keukens te staan: een showkeuken en een ‘gewone’ keuken welke ingericht wordt op basis van ontkoppeld koken. Beide keukens zijn volledig functioneel en beide zijn voor onze eigen exploitatie te gebruiken, maar ook door onze partners en relaties, voor workshops, demos, evenementen etc.. Plus een spoelkeuken, opslag, koeling welke ook allen zichtbaar zijn voor bezoekers, als zijnde een showroom welke dagelijks in gebruik is. Verder tonen we concepten in hoog, laag en lounge zitten, verschillende barfuncties, inclusief koffie en thee en zo komt het hele spectrum van restaurants aan bod. Er is dagelijks reuring en kruisbestuiving, en het gaat hoe dan ook bezoekers inspireren. Mijn ervaring is dat wanneer je ziet hoe iets bereid wordt het meteen al beter smaakt.” Het interieur van de zone wordt continu aangepast aan de actualiteit in kleuren, meubelen, opstelling en gerechten. “Dit wordt door DTF gecoordineerd waarbij meubelpartners van DTF nauw betrokken worden, de zone dient immers ook voor een deel als hun showroom. Het is niet ondenkbaar dat je zit te eten en de leverancier van de stoel, bank, lamp of tafel deze laat zien aan een klant. Zelfs zo kun je met elkaar in contact komen. Het verbinden van deelnemers en bezoekers gebeurt immers op meerdere niveaus en in verschillende settings.”

 

‘RESTAURANT BETEKENT LETTERLIJK PLEK OM TE HERSTELLEN. MENSEN KOMEN TOT RUST, KIJKEN OM ZICH HEEN EN KOMEN TOT NIEUWE INZICHTEN EN OP CREATIEVE GEDACHTEN’

 

VER BEREIK

Een deel van de hostpitalty zone kan desgewenst worden afgezet met gordijnen of schermen voor gebruik. Dit functioneert zowel visueel als akoestisch. Er is ruimte voor ongeveer 150 gasten in deze zone, afhankelijk van de configuratie. “Restaurant betekent letterlijk plek om te herstellen. Mensen komen tot rust, kijken om zich heen en komen tot nieuwe inzichten en op creatieve gedachten. Latente behoeften worden in deze zone aangesproken. Ik zie DTF als een volledig nieuw podium met meerdere dimensies en multidisciplinair, gefocust op een puur B2B publiek maar met een bereik dat verder reikt dan pure commercie: DTF is ook een interessante “portal” voor educatie, onderzoek en het lokale stads- en provinciebestuur. Met innovatie, duurzaamheid en gezondheid als gemeenschappelijk fundament. Een voorbeeld: aan de overkant is Villa Flora, de voedselcampus van de Universiteit van Maastricht. Dat biedt een mooie synergie – denk bijvoorbeeld aan het testen van vleesvervangers welke in Villa Flora ontwikkeld zijn bij de bezoekers van DTF. Of aan duurzaam horecameubilair in samenwerking met de Design Academy en onze partners op gebied van meubilair. De mogelijke verbinding in deze regio zijn legio.” Mark ziet in DTF een serieuze doch luchtige en informele manier van het leggen van contacten voor de lange termijn. “Venlo is een hub met een gigantisch achterland en actief meedoen aan een concept als dit, bied je als ondernemer de kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Traditionele beurzen kosten veel geld en duren maar kort. Hier heb je een showroom die je continu kunt aanpassen aan de actualiteit. Met de mogelijkheid om partners mee te nemen naar de Hospitality Zone. Ik heb jaren in het buitenland gewoond en in veel grote steden geweest, maar de multi-dimensionale opzet van DTF zie je nog nergens anders. Het is zeker vooruitstrevend en juist dat spreekt me ontzettend aan. Hospitality is hierbij het kloppend hart van Daily Trade Fair, voor inkoop, voor zakelijke ontmoetingen, voor ontspanning, voor het faciliteren van onverwachte connecties, en, als inspiratiebron.”

Voor meer informatie over Daily Trade fair Venlo

Contact Harm van Raaij, Commercieel manager, 06-23950682
harm@dailytradefairvenlo.com
www.dailytradefairvenlo.com

 

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie mei 2022. Nog geen abonnement? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de herfstaanbieding.