Zes maanden voordat imm cologne 2026 zal openen kan het beursteam van Koelnmesse al melden dat ongeveer 70 procent van de beschikbare ruimte al is opgevuld met exposanten. De herpositionering van deze beurs werpt zijn vruchten af, aldus de organisatie. De focus ligt op het midden van de meubelmarkt en dit wordt breed gedragen door de branche. De beurs vindt als start van het nieuwe meubeljaar plaats van 20 tot en met 23 januari 2026.

“Het uitstekende niveau van het aantal boekingen en de positieve reacties vanuit de markt onderstrepen de relevantie van imm cologne als een internationaal platform voor de meubel- en interieurdesign industrie”, aldus Bernd Sanders, de directeur van imm cologne. “Het feit dat zoveel exposanten hebben toegezegd voor dit nieuwe concept in een vroeg stadium en de nieuwe richting van de beurs ondersteunen is een cruciaal teken van vertrouwen vanuit de industrie. En een verdere impuls voor de volgende stappen in onze voorbereiding van het beursjaar 2026.”
Dit positieve tussenresultaat is gebaseerd op een sterke internationale deelname uit meer dan 26 landen buiten Duitsland. Zo staan er Oostenrijkse, Bulgaarse, Deense, Franse. Indiase, Indonesische, Italiaanse, Maleise, Nederlandse, Servische, Sloveense, Britse en Amerikaanse bedrijven op de beurs, naast deelnemers uit Hong Kong en Oekraïne. Het maakt deze beurs tot een echte wereldbeurs. Het sales team is nog druk in bespreking met Duitse exposanten, de prijs van 100 euro per vierkante meter zal zeker bijdragen aan de aantrekkelijkheid voor lokale aanbieders die te maken hebben met een, zoals bekend, lastige thuismarkt op dit moment.
De organisatie heeft een bewuste keuze gemaakt om voortaan voor imm in januari te kiezen voor een middensegment gericht op fysieke winkels, e-commerce, het doe het zelf segment en de internationale groothandels. Keulen is de plek om in te kopen, elkaar te ontmoeten en nieuwe handelskanalen op te zetten. Geen designmeubelen meer (daarvoor is de idd cologne die dit jaar voor het eerst eind oktober plaatsvindt), geen experimenten, geen abstracte concepten van studenten. De vernieuwde beurs ziet zichzelf als een toegang tot de Duitse markt en die van Centraal Europa. Het thema World of Interiors is bedoeld om het gehele spectrum van de brede middenlaag te laten zien: van instapmodellen tot lifestyle meubelen, van hoog volume producenten tot bekende namen. De beurs zal worden omlijst door inzichten in trends, veranderingen in koopgedrag en de toekomst van de markt.
Naast het werven van nog meer exposanten is het beursteam ook nog volop bezig met een begeleidend randprogramma met discussies over relevante onderwerpen. Dit is bedoeld om de internationale dialoog verder voort te stuwen vanuit een praktisch oogpunt. De vraag is of de bezoekers hierop zitten te wachten. De kracht van een beurs als de MOW in Bad Salzuflen is juist dat er geen randprogramma is: gewoon op je leverancier aflopen, inkopen en weer weg. Het lijkt dat de organisatie nog hinkt op twee gedachten: een handelsbeurs, maar dan wel met een extra laag inhoud ter lering en vermaak, zoals bij de vroegere imm cologne. We wachten af wat het randprogramma gaat inhouden.