INretail laat van zich horen middels een persbericht. Winkels spannen zich extra in zodat consumenten veilige december aankopen kunnen doen.

Spreiding van bezoekers is cruciaal en daarom kondigde INretail donderdag extra initiatieven aan voor veilige winkelgebieden. Winkelketens bespreken ruimere openingstijden, de brancheorganisatie stimuleert kopen in daluren via goedkopere parkeertarieven en biedt inzicht in druktecijfers.

Met oog op de feestdagenaankopen zetten gemeenten, winkels en centrumorganisaties vol in op het spreiden van bezoekers. Winkels hebben hun veiligheid via de richtlijn ‘Verantwoord winkelen’ goed op orde en zijn klaar voor de kerst. Winkelgebieden kregen eerder al van Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, complimenten voor genomen maatregelen en hun aanpak. Volgens INretail blijft iedereen alert op verbeterkansen. Daarvoor werken winkeliersverenigingen, gemeenten en handhavers intensief samen.

Lokaal de veiligheid organiseren

Premier Rutte benadrukte in het coronadebat in de Tweede Kamer dat veilig winkelen lokaal georganiseerd wordt. INretail heeft daarom samen met de winkelsector een retail veiligheidskaart ontwikkeld die duidelijkheid geeft over te treffen veiligheidsmaatregelen in 2.500 winkelgebieden. De verantwoordelijkheid delen gemeenten, handhavers, centrum- en winkeliersorganisaties en winkelvastgoedpartijen. Alles is erop gericht om consumenten veilige winkelmogelijkheden te bieden. In een aantal binnensteden overleggen winkels over het gezamenlijk hanteren van ruimere openingstijden tot 20.00 uur in de laatste week voor Kerst. Met ruimte openingstijden worden bezoekers goed gespreid over de dag.

Kies bewust en geniet

INretail heeft afspraken gemaakt met Q-Park over goedkoper parkeren in de ochtenduren om bezoekers te stimuleren de rustigste momenten van de dag voor hun aankopen te gebruiken. “We hebben er alle vertrouwen in dat consumenten zonder zorgen dus veilig hun kerstaankopen kunnen doen. Kies een rustig moment en geniet ondanks alle veiligheidsmaatregelen ook van de decembersfeer is het advies dat we geven,” zegt INretail.

Bezoekersaantallen gehalveerd

Door alle coronamaatregelen en introductie van de anderhalve meter samenleving heeft de beleving van drukte inmiddels wel een heel andere lading gekregen constateert INretail. Het bezoek aan binnensteden is in werkelijkheid met de helft gedaald vergeleken met vorig jaar. Maastricht trok tussen 30 november en 6 december 64% minder bezoekers en Amsterdam staat met 60% daling van binnenstadbezoekers op plek twee. Arnhem bezet de derde plaats met 51% minder bezoekers. Dat blijkt uit een analyse van INretail van dertien grotere binnensteden. De grote steden Den Haag (-41%), Rotterdam (-42%) en Utrecht (-46%) leiden net als andere stadscentra ook zwaar onder de slechte bezoekersaantallen.