Persoonlijk ondernemen: hoe Countrywood een vertrouwd online merk werd

Annemijn Otten begon al op haar veertiende met ondernemen en leidt tegenwoordig Countrywood, een webshop waar consumenten alles voor de tuin kunnen bestellen van tafel tot tuinhuis. Met haar nuchtere ondernemersaanpak doet ze de dingen nét even anders. Een gesprek over ondernemen zonder strategisch plan, het belang van merkbouwen en hoe persoonlijk contact zorgt voor vertrouwen.

Tekst: Bas Hakker

 

Je bent al jong begonnen met ondernemen. Hoe is dat gegaan?’ ‘Klopt, ik was pas veertien toen ik begon. Mijn vader zag mijn enthousiasme voor alles wat online was, zoals verkopen via Marktplaats en het ontdekken van technische mogelijkheden. Hij stelde voor om steigerhouten tuinmeubelen te verkopen en dat was eigenlijk meteen raak. Wat begon als een experiment groeide uit tot Countrywood. Zonder groot strategisch plan, puur vanuit passie.’

 

‘IK BEGON ZONDER STRATEGISCH PLAN, PUUR VANUIT PASSIE’

 

Was het moeilijk om een groeiend bedrijf ineens te moeten professionaliseren?’ ‘Zeker weten. In het begin was het vooral leuk, vanuit passie handelen. Maar toen we groter werden, liep ik tegen uitdagingen aan zoals voorraadbeheer, financiële zaken en vooral het aansturen van medewerkers. Dat laatste was niet makkelijk; ik was twintig en moest soms mensen aansturen die twee keer zo oud waren. Dat vergt respect en overtuiging, iets wat ik echt in de praktijk moest leren. Gelukkig had ik vanuit huis geleerd hoe belangrijk het is om zelf echt je producten te kennen. Mijn vader liet me vroeger alles zelf in elkaar zetten zodat ik precies wist wat ik verkocht. Die kennis gaf vertrouwen bij klanten, omdat ik precies wist waarover ik sprak. Op de middelbare school ging ik altijd direct naar de plek waar we de voorraad bewaarden om tafels in elkaar te zetten.’

Wat is uniek aan jouw aanpak?’ ‘Mijn persoonlijke benadering maakt denk ik het verschil. Bijvoorbeeld, afgelopen zondag was ik uitgebreid aan het appen met een klant. Mensen waarderen het enorm als ze zien dat ik bereikbaar ben, zelfs buiten kantooruren. Ik ben daarin bewust anders dan concurrenten, omdat ik geloof in dat persoonlijk contact waardoor je vertrouwen opbouwt bij mensen. Klanten kopen bij ons vaak maar één keer, maar dan gaat het wel om een forse aankoop. Het helpt enorm als ze dan het vertrouwen hebben in de eigenaar. Daarnaast is onze Twentse nuchterheid belangrijk. Gewoon eerlijk, duidelijk en bereikbaar zijn. Het lijkt simpel, maar het maakt echt verschil. Omdat ik een bijzonder verhaal heb met de start op mijn veertiende, werd ik de laatste tijd wat vaker gevraagd om mijn verhaal te doen in media als Quote, De Ondernemer en AD. Ik heb er bewust voor gekozen om dat te vertellen want daardoor bouw ik aan een merk dat mensen vertrouwen geeft. Dat persoonlijke en authentieke kan niemand kopiëren.’

Worden jullie dan vaak gekopieerd? ‘Dat gebeurt inderdaad weleens, ja. Laatst was er een partij die onze site vrijwel helemaal had gekopieerd. De teksten waren letterlijk overgenomen, de structuur was hetzelfde alles leek erop. Maar ik maak me daar niet zo druk om. Uiteindelijk kun je het verhaal áchter mijn bedrijf niet kopiëren. Mijn verhaal, bijvoorbeeld dat ik op mijn veertiende al in een loods tafels in elkaar zette, dat is uniek. Het kopiëren van de site zie ik eigenlijk vooral als een compliment.’

Hoe belangrijk is het merk Countrywood? ‘Het bouwen van een merk is essentieel, omdat vertrouwen het allerbelangrijkste is bij online aankopen. Als klanten precies weten wie er achter het bedrijf zit, voelen ze zich veiliger en durven ze eerder te kopen. Daarnaast zorgt een sterk merk voor mond-tot-mondreclame. Mensen bevelen ons eerder aan als ze een goed gevoel bij ons bedrijf hebben. Daarom steek ik ook veel tijd in mediaoptredens en zichtbaarheid. Vertrouwen win je door zichtbaar en transparant te zijn.’

Wist je vanaf het begin precies wie jouw doelgroep was? ‘Niet helemaal precies, maar ik wist wel snel hoe ik ze moest bereiken. In het begin deed ik alles via Facebook-advertenties. Ik keek wie interesse had in mijn producten en richtte me daar specifiek op. Nu is goede targeting nog steeds de kern van onze marketing.’

‘PERSOONLIJK CONTACT ZORGT VOOR VERTROUWEN BIJ DE KLANT’

 

Je hebt inmiddels een breed assortiment. Heb je dan ook meerdere doelgroepen? ‘Ja, zeker. We begonnen ooit met eenvoudige steigerhouten meubelen, gericht op een breed publiek. Inmiddels leveren we ook luxe buitenverblijven van 50.000 euro, maar ook doe-het- zelfpakketten voor mensen met een kleiner budget. Dat betekent dat we verschillende doelgroepen bedienen, van jonge gezinnen tot mensen met een tweede huis.’

Hoe bepaal je tegenwoordig precies wie je gaat targeten? ‘We gebruiken data-analyse via bijvoorbeeld Google Analytics en sociale media om te zien wie onze producten interessant vinden. Leeftijd, locatie, interesses alles speelt mee. Daarnaast vertrouwen we ook op gevoel. Je ontwikkelt vanzelf een beeld van welk type klant welk product koopt. Als je dat combineert, kun je heel gericht adverteren en weten klanten je steeds beter te vinden.’

Wat zijn jouw ambities? ‘We willen verder uitbreiden, vooral internationaal. Daarnaast wil ik het bedrijf verder professionaliseren. Nu werk ik nog met externe partijen, omdat het flexibel is en goed werkt, maar uiteindelijk verwacht ik wel een vast team te gaan opbouwen om nog dichter op de processen te zitten. Dat is de logische volgende stap.’

 

‘DUITSERS VERWACHTEN IETS ANDERS VAN EEN MERK DAN NEDERLANDERS’

 

 

Je bent al actief in Duitsland…. Wat maakt ondernemen in Duitsland zo lastig? ‘Het lastigste is dat Duits begrijpen iets anders is dan Duits spreken. De markt in Duitsland is anders dan in Nederland. Duitsers hebben een andere cultuur dan Nederlanders. Ze zijn erg punctueel; afspraken zijn daar echt afspraken. Als je zegt dat je er om tien uur bent, dan moet je er ook exact om tien uur zijn, anders valt dat verkeerd. Onze Nederlandse werkwijze en marketingstrategie 1 op 1 kopiëren is dus niet mogelijk om de Duitse markt te veroveren.’

 

Hoe ga je dan concreet de Duitse markt op? ‘Ik wil het écht goed aanpakken. We hebben daarom gekozen voor een Duitse naam om het een herkenbaar Duits tintje te geven: CountryHolz. Daarnaast werken we samen met een Duitse marketingpartij om de doelgroep goed te leren begrijpen. Dat is nu de stap die we zetten: begrijpen hoe Duitsers denken en hoe je ze het beste kunt benaderen.’

 

‘JE KUNT EEN WEBSITE KOPIËREN, MAAR NIET HET VERHAAL ACHTER EEN BEDRIJF’

 

Waarom is dat zo belangrijk, dat je het écht Duits aanpakt? ‘Omdat de Duitse markt enorm groot is en heel veel kansen biedt, maar ook omdat Duitsers anders reageren op marketing. Onze eerste klant in Duitsland schreef zelfs dat onze website er zó gelikt uitzag, dat hij dacht dat het een scam was. Zoiets zou je in Nederland nooit horen. Dat laat zien hoe anders Duitsers zijn in hun verwachtingen.’

 

Wat raad je andere jonge ondernemers aan? ‘Begin vanuit je passie en blijf dicht bij jezelf. Doe waar je goed in bent, wees niet bang om fouten te maken en blijf leren. Zorg dat klanten vertrouwen hebben in jou als persoon en je merk. Vertrouwen winnen is uiteindelijk het fundament van ondernemen. Dat bereik je vooral door open, eerlijk en persoonlijk te zijn.’

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie maart 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding