Afgelopen week verscheen er weer een nieuwe editie van het prachtige glossy vakblad Home Deco Business Magazine. Deze zusteruitgave van Interior Business Magazine bericht over de handel in woonaccessoires. Onze redactie interviewde de bevlogen Henk Teunissen van grootmacht Riviera Maison. Lees hieronder het interview en profiteer van de abonnementsaanbieding onderaan het stuk.

 

“We zitten in een transitiefase naar een organisatie die volledig omnichannel is.”

Henk Teunissen (63 jaar) is Chief Executive O icer (CEO) van Rivièra Maison. Het oer- Hollandse bedrijf heeft 600 dealers wereldwijd. We spraken Henk over het bedrijf en de toekomst.

Henk Teunissen

Hoeveel winkels heeft het bedrijf in Nederland?

“Rivièra Maison heeft negentien eigen winkels, waarvan veertien in Nederland. In Duitsland hebben we er vier en één in Oslo in Noorwegen. Export is heel belangrijk. Daarom hebben we altijd een stand op Maison&Objet, waar iedereen – die er toe doet in de branche – heen gaat. Hier leggen we ook veel contacten met nieuwe geïnteresseerden. Op de Franse beurs zie je wat er in de wereld gebeurt op interieurgebied. Maar ook Ambiente in Frankfurt is essentieel voor ons. Inmiddels zijn er 600 dealers die de producten van Rivièra Maison verkopen. Het grootste deel van de winkels bevindt zich binnen Europa.”

Wat is je doel met het bedrijf?

“Het is onze visie om een succesvol internationaal interieurmerk neer te ze en. Een label met een sterke beleving, waarbij genieten heel belangrijk is. Een aangename sfeer creëren en een goede service bieden zijn enkele van onze kernwaarden.”

Waar bevindt zich de grootste winkel?

“De grootste winkel staat in Hoofddorp en telt 1250 vierkante meter. Vorig jaar is deze shop helemaal verbouwd.”

Zijn de winkels eigendom van de dealers?

“Inderdaad, de winkels zijn van de ondernemers die onze producten verkopen. Elke week komen er nieuwe producten bij en meerdere keren per jaar – zes tot acht keer – wordt de collectie compleet vernieuwd. Onze winkels worden dan ook steeds omgebouwd. We hebben een visual merchandising- team. Deze stylisten bezoeken de winkels en zorgen dat het interieur de Rivièra Maison-look krijgt.”

Hoe bereiken jullie je klanten?

“We hebben een eigen magazine en zijn actief op social media, daarnaast investeren we in televisiereclame en vind je het merk terug in de tijdschriften. Zo bereiken we de massa. Ook werken we veel samen met bedrijven die een aanvullende klantenkring hebben, zodat we van elkaars netwerk kunnen profiteren.”

Is de webshop van Rivièra Maison geen concurrent van de dealers?

“Nee, absoluut niet. Overal zijn dezelfde acties en prijzen. De dealers gebruiken onze POS-materialen in de winkel en de online content die wij maken, zoals de inspiratiefilms. Rivièra Maison verspreidt een magazine – oplage 250.000 stuks – onder de eigen klanten, in eigen winkels en bij de dealers. De dealers worden hier ook in genoemd. De tv-reclame en de advertenties in de tijdschriften zorgen voor een betere branding van het merk. Daar hebben de retailers ook baat bij en ze liften mee op het feit dat het merk steeds bekender wordt. Ook zorgen we dat de website steeds up-to-date is.”

Mogen de dealers zelf weten wat ze inkopen?

“De retailers bepalen samen met hun accountmanager en de salesmanager wat er in de winkel komt. We geven hierbij advies en richting voor het samen te stellen pakket. Dit doen we bij grote interieurzaken, maar ook bij een aantal winkels van Intratuin, waar een gedeelte van het tuincentrum in de stijl van Rivièra Maison-stijl ingericht is.”

Hoeveel medewerkers heeft het bedrijf?

“Op het hoofdkantoor, in de winkels en in het 500 meter verderop gelegen distributiecentrum van Rivièra Maison werken 400 medewerkers. Drieënhalf jaar geleden is het distributiecentrum van Aalsmeer naar Amsterdam verhuisd, zodat het dichter bij de haven van Amsterdam ligt.”

Waar komen de meeste producten vandaan?

“Producten komen uit China, India en Indonesië. Maar we hebben ook steeds meer Europese leveranciers, omdat zij een snellere levertijd kunnen garanderen.”

Hoe zit het met de inkoop?

“We hebben een inkoopteam ‘Meubels’ dat uit vijf medewerkers bestaat en een team voor ‘Accessoires’ met acht medewerkers. Ik ben zelf veel op reis en heel nauw betrokken bij de inkoop.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“We willen volledig naar een omnichannel organisatie. Hiermee bedoelen we dat de winkels en de webshops helemaal op elkaar afgestemd zijn. Zo verwachten we nog een betere service te kunnen verlenen. De komende tijd staat dus in het teken van omnichannel. Sinds een paar jaar zijn we heel actief in de projectmarkt. Dit is heel snelgroeiende branche, waar we wat meer mee willen doen. Denk hierbij aan hotels, restaurants, kantoren in Nederland en het buitenland, dus ook bijvoorbeeld aan een B&B in Italië en een prachtig restaurant in Lissabon. Zo kun je laten zien wie je als merk bent. Als gasten enthousiast zijn, is dat goed voor het merk. Het aantal Rivièra Maison-winkels in Duitsland willen we nog verder uitbouwen. In steden waar we winkels hebben, hopen we het merk nog bekender maken. Maar eerst is het natuurlijk zaak om de hele coronacrisis goed door te komen.”

Hoe gaan jullie om met deze pandemie? Hoe verandert de bedrijfsvoering?

“Voor de hele retail is het een heel bizarre periode. Niemand weet hoelang dit gaat duren en hoe de ‘anderhalve meter- economie’ zal uitpakken. Wij hebben vanaf het begin onze communicatie aangepast. Voor het creëren van een fijne thuiswerkplek hebben we veel tips ter inspiratie gegeven. We zijn ook in gesprek gegaan met onze klanten, we gaven online interieuradvies, zonden video’s uit via Facebook Live vanuit de winkels. Ook konden klanten via Instagram vragen stellen, waarbij ze meteen deskundig advies kregen van onze stylisten. Zo creëer je loyale klanten en die heb je nodig, zeker in onzekere tijden. Nu mensen minder buiten de deur shoppen, zien we dat onze stores echte ‘interieuradvies zaken’ worden. Uiteraard doen we er alles aan om dit verder uit te breiden. Online neemt al een belangrijke plaats in en dit wordt alleen maar belangrijker. Toch kunnen we niet zonder onze fysieke winkels.”

Wat wil je zelf nog met het bedrijf?

“Het merk heb ik opgebouwd en ik ben altijd heel gedreven geweest, maar inmiddels is het wel een heel groot bedrijf geworden. De operationele zaken wil ik daarom graag overdragen aan een opvolger, een Chief Operating O icer (COO). Zelf blijf ik wel de strategie van het bedrijf formuleren, maar de COO voert de plannen uit. Mijn kinderen – Sjors (27), Puck (25) en Bess (22) – zijn nog te jong om het bedrijf over te nemen. Wel werken ze al in het bedrijf. Ik blijf wel verbonden aan het bedrijf, maar het runnen van een business is echt veel werk. Ik wil me meer richten op de creatieve kant van het bedrijf. De inkoop van de meubelen, het design en de merkbeleving. Daar zou ik me op korte termijn graag op willen focussen.”

Historie

Rivièra Maison is een familiebedrijf. De ouders van Henk Teunissen begonnen in 1948 met ‘Rivièra Bloemsierkunst’ aan de Overtoom in Amsterdam. Ze maakten onder andere de bloemdecoraties ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijksfeest van Koningin Juliana en Prins Bernhard in het Amstel Hotel. Henk gaat in 1975 bij het familiebedrijf werken. In deze periode koopt hij tijdens een vakantie in Maleisië een container Aziatische potten en verkoopt deze met succes. Dit is het begin van de verkoop van woondecoratie en accessoires. Ook gaat hij zich wat meer op de zakelijke markt richten. In 1985 neemt hij het bedrijf van zijn ouders over en twee jaar geleden bestond het familiebedrijf zeventig jaar.

zolang de voorraad strekt..