De huidige ontwikkelingen in belangrijke zeepassages als de Rode Zee, het Suezkanaal en het Panamakanaal hebben geleid tot snelle reacties van de grote zeetransporteurs, met gevolgen voor de containerbranche. Routes die gemiddeld 40 procent langer zijn zorgen voor hogere kosten en langere levertijden van 1 tot 4 weken.

Recente raketaanvallen door Houthi rebellenop de Rode Zee hebben ervoor gezorgd dat vervoerders als CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk en Mediterranean Shipping Co. tijdelijk het transport via het Suezkanaal hebben gestaakt. Daarnaast is het Panamakanaal voor scheepsverkeer gesloten tot tenminste mei 2024 waardoor transporteurs moeten kiezen voor routes via Kaap De Goede Hoop of via de Straat van Magellaan. “De situatie in de Rode Zee is de afgelopen twee weken tot een escalatie gekomen nu de Houthi rebellen koopvaardijschepen die bij de grote cruiseschepen varen aanvallen. Daarop hebben sommige containerrederijen besloten om met hun schepen het Suezkanaal te mijden en om Kaap de Goede Hoop te varen waardoor een aanzienlijke vertraging is ontstaan”, aldus Christian Roeloffs, mede-oprichter en CEO van Container xChange, een bekend online container logistics platform voor container trading en leasing.

Container xChange meldde dat het Suezkanaal al gevaarlijk was sinds de oorlog tussen Israël en Hamas vanaf 7 oktober. “De aandelen van zeestransporteurs waren gestegen naa de COVID pandemie, maar we moeten zien wat er nu gebeurt met de aandelen en hoe de marines van de verschillende landen gaan reageren op deze gevaarlijke situatie. Egypte is economisch afhankelijk van het functioneren van het Suezkanaal en dit wordt verstoord door het omvaren” , zo voegt Roeloffs toe. “Nu gaat het transport door het Suezkanaal nog redelijk maar denk ook aan de situatie met de Ever Given van een paar jaar geleden en de file die dit opleverde. Met gevolgen die nog maandenlang daarna nog voelbaar waren.”

“Ongeveer 30 procent van de Israelische import loopt via containerschepen op de Rode Zee met schepen die al 2 of 3 maanden van tevoren geboekt zijn. Dus producten met een houdbaarheid van 2 of 3 maanden uit het Verre Oosten zjn verloren wanneer de reis veel langer duurt. Dus worden er nu voorraden aangelegd wat weer extra geld kost waardoor de concurrentiepositie van importeurs onder druk komt te staan”, zo zegt Yoni Essakov, bestuurslid van de Israelische Scheepskamer.

  • Service verstoringen:
    • Schema’s lopen gevaar door routeveranderingen en verhoogde veiligheidsmaatregelen.
    • Vertragingen in het Suez- en Panamakanaal zorgen voor oplopende levertijden.
  • Gestegen kosten:
    • Verzekeringspremies voor varen door oorlogsgebied nemen toe waardoor vrachtkosten gaan stijgen.
    • Alternatieve routes zoals Kaap De Goede Hoop zijn duurder.
  • Wereldwijde handelsdynamiek:
    • Het sluiten van het Panamakanaal verschuift de marktdynamiek met gevolgen voor routes en vrachtvolumes.
    • De Amerikaanse Westkust lijkt hiervan te gaan profiteren.

“De Rode Zee, en het Suezkanaal in het bijzonder, is de supersnelweg voor containervervoer die Europa, Azië en Afrika met elkaar verbindt. Deze recente verstoringen verhogen de operationele kosten met gevolgen voor de winstmarges. Een ontmoedigend begin van 2024″, aldus Roeloffs. Het Suezkanaal is 193 km lang en is goed voor 12 procent van het zeetransport in de wereld, waaronder 30 procent van het totale containertransport in de wereld. Een zeer groot deel van energiestoffen, palmolie en graan voor Europa vaart door het Suezkanaal dat dus ook onder vuur ligt vanuit Jemen. De vrachtkosten over zee zijn de afgelopen weken al met 20 procent gestegen.