De Deense containervervoerder Maersk laat inmiddels vrijwel al haar schepen weer varen door de Rode Zee en het Suezkanaal. Eerder werd hier tijdelijk van af gezien vanwege de aanvallen van Huthi rebellen vanuit Jemen. Slechts enkele schepen van Maersk varen nog om via Kaap de Goede Hoop.

Dankzij militaire begeleiding op de Rode Zee, onder andere door de Verenigde Staten, is de situatie inmiddels veilig genoeg om de route te hervatten. Dit scheelt aanzienlijk in tijd en kosten. Ruim 50 schepen met Maersk containers varen de komende weken weer door het Suezkanaal, zo blijkt uit het vaarschema. Maersk-partner MSC kiest nog wel voor de ronding om Zuid-Afrika, evenals Hapag;Lloyd. De Duitsers bekijken vandaag de situatie opnieuw, maar vonden tot nu toe de situatie in de Rode Zee nog te gevaarlijk. De Houthi rebellen vielen eerder deze maand Westerse schepen aan als vergelding voor de aanvallen van Israël op de Gazastrook.

Ongeveer een derde van alle containerschepen ter wereld vaart via het Suezkanaal naar Europa. De route via Kaap de Goede Hoop kost ongeveer 1 miljoen dollar extra aan brandstof. Maersk mag dan wel de gok wagen om weer via de Rode Zee te varen, de helft van het reguliere scheepsverkeer mijdt nog steeds het Suezkanaal op dit moment.

Update 31/12/23: Maersk pauzeert de doorvoer door de Rode Zee voor 48 uur nadat een van zijn schepen is aangevallen door Houthi-rebellen. Dat melden onze collega’s van NT.

Volgens de rederij werd het schip, de Maersk Hangzhou, zaterdagavond jl. en zondagochtend jl. aangevallen. De Amerikaanse marine die in het gebied aanwezig is, heeft naar eigen zeggen drie van de vier aanvallende boten tot zinken gebracht.