De wereldwijde markt voor woondesign groeit jaarlijks met 2%. Ook tijdens de afgelopen beurseditie van de woondecoratiebeurs Maison&Objet Paris, van 19 t/m 23 januari 2018, werd deze trend opnieuw bevestigd. Een stijgend aantal bezoekers, zowel Frans als internationaal, ontdekte in Parijs een omvangrijk en kwalitatief aanbod dankzij een overzichtelijke sectorindeling. Naast een stijging van het aantal Franse bezoekers, waren er met name meer bezoekers uit verre exportlanden, zoals China, USA en Rusland.

Stijgend aantal bezoekers

De januari-editie van de Maison&Objet Paris onderstreepte het huidige marktherstel, welke een jaar eerder is ingezet. Met in totaal 89.495 vakbezoekers, is het bezoekersaantal gestegen met 4% vergeleken bij de vorige januari-editie. Met name de Franse inkopers, stijgend sinds de laatste vier beursedities, toonden grote belangstelling. Ook uit verre exportlanden blijft het aantal bezoekers groeien, zoals bijvoorbeeld uit China, de USA, Rusland…

Italië steelt de show

De Maison&Objet onderhoudt goede banden met Italië, dat deze beurseditie in de spotlights stond. De Rising Talents  zetten zes opkomende Italiaanse designers in de spotlights, naar voren gebracht door zes beroemde mentoren. Het bureau ICE-ITALIAN stelde een speciale bezoekroute Made in Italy’samen, naar 300 Italiaanse deelnemers verspreid over de beurs. Na Frankrijk, zijn de meeste exposanten van de Maison &Objet Paris afkomstig uit Italië.

Noviteiten zijn essentieel

Philippe Brocart, algemeen directeur van de SAFI, de beursorganisatie van de Maison&Objet, verklaart: “9 van de 10 bezoekers is op zoek naar nieuwe producten. Ook het ontdekken van toekomstige trends en het ontmoeten van nieuwe leveranciers is van belang”.

Als toonaangevend vakevenement met een compleet en kwalitatief aanbod, staan noviteiten op de Maison&Objet centraal. Winkeliers en adviseurs, Frans of internationaal, konden gedurende vijf beursdagen nieuwe producten en de laatste collecties van ongeveer 3.000 merken uit 63 landen ontdekken.

Het digitale platform MOM (Maison&Objet & More) fungeert sinds september 2016 als inspirerende en innovatieve verlenging van de vakbeurs Maison&Objet en verzamelt de laatste noviteiten en merken van fabrikanten, ambachtelijke professionals en ontwerpers. De beleving van de vakbeurs is hiermee het hele jaar mogelijk voor leveranciers en bezoekers. Het digitale platform blijft zich ontwikkelen en brengt exposanten en bezoekers bijeen in de periode tussen twee beursedities.

MOM in cijfers

Meer dan 2 miljoen jaarlijkse bezoeken

8,5 miljoen bezochte pagina’s, waarvan 72% bezoeken van buiten Frankrijk (bron AT Internet 2017)

+ 35% leden tussen het 1e en het 2e halfjaar van 2017

+ 10 minuten per bezoek (bron AT Internet januari 2018)

+ 200 landen, top 3: Frankrijk, U.S.A. Italië (bron MOM januari 2018)

Hoogtepunten van de afgelopen beurseditie

De inspiratieruimte in hal 7 werd georganiseerd rondom het thema SHOW ROOM, waarbij de aandacht uitging naar de nieuwe generatie van de ultra-connected en ultra-geïnformeerde consument die zelf bepaalt en fungeert als partner van de merken.

Designer van het jaar, Cecilie Manz, presenteerde in een speciale, afgesloten ruimte in hal 7, een podium met daarop een selectie van kleine voorwerpen en pure, functionele accessoires, kenmerkend voor de “Hygge”, de Scandinavische leefstijl die zowel comfortabel als relaxed is.

De Rising Talent Awards van de afgelopen beurseditie gingen uit naar Italiaanse jonge talenten. Bekende designers uit Italië selecteerden in dit kader de meest interessante nieuwe designers van het moment: Federica Biasi, Antonio Facco, Marco Lavit Nicora, Kensaku Oshiro, Federico Peri en Guglielmo Poletti.

Tenslotte presenteerde de Maison&Objet bij de ingang van hal 3 en hal 6 de expositieruimte ‘What’s New’, gerealiseerd door François Delclaux van het bureau ‘Un Nouvel Air’, waar bezoekers unieke noviteiten van exposanten konden ontdekken.