De organisatie van Maison & Objet noemt de beurs een “springplank voor succes” en gezien de cijfers zou dat best eens kunnen kloppen. De beurs in Parijs ontving in januari 84.236 bezoekers, waaronder 46.356 Franse en 37.880 internationale bezoekers uit 160 landen. Dit aantal ligt iets lager dan het recordaantal bezoekers van de beurs-editie in januari 2018. Ondanks de recente turbulente ontwikkelingen rondom de gele hesjes in Frankrijk is de kwaliteit van de bezoekers op hoog niveau gebleven, volgens de deelnemende exposanten.

2910 Merken,waarvan 603 nieuwkomers presenteerden hun nieuwste creaties. Volgens de exposanten pakte deze editie bijzonder positief uit qua zakelijke vooruitzichten en gegenereerde contracten. 62% Van de exposanten bestond uit buitenlandse merken uit 65 verschillende landen.

De feedback van alle deelnemers versterkte de nieuwe sectorisering van de hallen, die in september 2018  van start is gegaan en in januari 2019 is geoptimaliseerd. Door de beurs op te splitsen in twee hubs, Maison en Objet maakte het aanbod leesbaarder en het bezoek intuïtiever.

De Maison & Objet bevestigt deze beurseditie de continue zakelijke impact, aantrekkingskracht en het vermogen om de internationale community van professionals op het gebied van decoratie, design en lifestyle te verenigen. Twee keer per jaar biedt de beurs de marktspelers de mogelijkheid om zich onder te dompelen in de trends van de sector en hun groei te versnellen. Het digitale platform MOM (Maison & Objet en More), gelanceerd in 2016, inspireert en verbindt professionals uit de sector het gehele jaar door met nieuws op het digitale MOM-platform en de wekelijkse nieuwsbrief. De sociale netwerken van de Maison & Objet hebben een nieuw record gebroken door de drempel van 600.000 volgers op Instagram en 500.000 volgers op Facebook te overschrijden.

Hoogtepunten

Elke  beurs verkent een belangrijke trend, in samenwerking met het internationale innovatie- en creatieadviesbureau NellyRodi. Het thema ‘Excuse My French!’ benadrukte de Franse touch – de “je ne sais quoi” waarvan de invloed opnieuw over de hele wereld voelbaar is. Het speciale Trend Forum heeft de onmiskenbaar Franse kunst van het cultiveren van paradoxen en een twist te geven aan klassiekers in scène gezet. Het bevestigde de creativiteit van Franse merken en een nieuwe generatie van ontwerpers. Excuse My French! is ook het onderwerp van een diepgaande analyse in het ‘Trend Mook’ magazine. (Opvallend, want als je in Engeland ‘Excuse my French’ zegt, verontschuldig je je voor schuttingtaal.)

De Rising Talent Awards zetten China in de kijker. Traditiegetrouw werpt de beurs ook dit jaar weer licht op opkomend talent in een belangrijk land voor hedendaagse creatie: China. De zes ontwerpers die de Rising Talent Awards hebben gewonnen, georganiseerd in samenwerking met DesignChain, werden uitgenodigd om hun creaties tentoon te stellen op de MAISON&OBJET. Deze springplank bood hen de mogelijkheid om te werken aan nieuwe joint ventures met merken, vooral omdat de expositie nu wordt gepresenteerd in het atrium van het warenhuis Galeries Lafayette Homme van 25 januari tot 19 februari 2019. Sebastian Herkner, de Duitse ontwerper die tot Designer of the Year werd verkozen, presenteerde in een speciale ruimte zijn belangrijkste creaties en zijn kenmerkende, multicultureel geïnspireerde stijl die kleur vooropstelt en vakmanschap en innovatie combineert.

In de What’s new? spaces werden meer dan 500 merken en bijna 1.500 nieuwe producten van over de hele wereld tentoongesteld, gespot op de beurs door toptrendwatchers Elizabeth Leriche, François Bernard en François Delclaux.

Bekijk hier de aftermovie!