De huidige problematiek die de crisis met zich meebrengt wijkt af van andere sectoren. De heersende crisis is door een aantal factoren extra lastig voor de meubelindustrie en retail. Dit bleek uit een onderzoek van Navem, de nationale vereniging van Belgische meubelhandelaren.

Uit de enquete onder de Belgische detaillisten kwamen de volgende reacties naar voren:

– Belangrijk is nu vooral dat de leveringen aan klanten kunnen blijven doorgaan – met respect van regels rond social distancing, hygiëne en duidelijke afspraken met klant -zodat er betalingen binnenkomen waarmee leveranciers en anderen betaald kunnen worden.

– De meubelretail is – behalve in de weekends – geen ‘high traffic’ retail. In aantal klanten per m2 is dat naar schatting op weekdagen 1 per 150m2 wat in de huidige omstandigheden ‘low risk’ is. Dit is belangrijk voor de maatregelen naar de volgende (12) maanden toe die er zullen genomen worden. De verwachting is dat de huidige situatie zal uitdeinen in een soort dreiging/smetvrees die het ‘nieuw normaal’ wordt tot er een vaccin is. En dat zal pas volgend jaar worden. De gespecialiseerde meubelretail – op bedrijven zoals IKEA na – is fundamenteel anders dan kledingketens, doe-het-zelf, tuincentra, en dergelijke die high traffic zijn en andere maatregelen vragen.

– De winkels zijn gesloten. Wij als sector kunnen dit wel 3 of wat meer weekends uithouden, maar een volledige sluiting tot en met eind april of tot eind mei zou wel een ramp zijn. Wij halen dit als branche immers nooit meer in,

– Geen verkoop meer wil zeggen dat we binnen 3-4 maanden met de periode zullen geconfronteerd worden waarbij er geen werk is in de uitlevering omdat er nu niet verkocht wordt.

– Geen bestellingen, dus binnen enkele maanden, geen leveringen en geen cash inkomsten.

– Geen verkoop meer, ook niet online.

– Bestellingen die onderweg waren komen niet aan.

– Retourartikelen van online verkopen gaan verloren waardoor klanten niet terugbetaald kunnen worden.

– Specifiek is dit niet, maar leveringen lopen vertraging op doordat veel leveranciers hun onderdelen aankopen in landen als China, en dat transport en productie niet meer normaal verlopen of stilliggen.

–  Door sluiting: geen bezoek, dus geen verkoop.

– Transitie naar webshopactiviteit is onmogelijk in het midden-en hogere marktsegment met duurzame consumptiegoederen.

–  Groot risico op annulaties van huidige bestellingen + bestellingen die compleet zijn in het magazijn en die men niet kan uitleveren.

– Leveranciers uit meerdere landen in Europa waardoor er logistieke problemen ontstaan met betrekking tot de aanvoer van afgewerkte producten.

– Producten zijn veelal op commissie en dus speciaal voor de klant besteld en geproduceerd. Hierdoor is er een langere levertijd van 10-12 weken en dus ook langere order to-cash situatie.

– Het is essentieel om de uitlevering en montage van deze producten niet stil te leggen. De belangrijke uitverkoop producten worden nu uitgeleverd.

– Heeft er iemand een idee wanneer we überhaupt door de crisis zijn?  Je moet niet hard gestudeerd hebben om te zien dat de crisis van 2008 klein bier was ten opzichte van wat we vandaag te zien krijgen.

– Men roept wel dat we tot 5 april niet kunnen openen maar als je rond kijkt en niet wereldvreemd bent zie je duidelijk dat dit een utopie zal zijn. In de huidige situatie blijven de vaste kosten gewoon binnen komen en word er met niemand rekening gehouden.  Jammer genoeg belooft men veel maar als men dit kan waarmaken is het slechts een pleister op een gapende wond. We weten allemaal dat Italië en een aantal andere landen zeer hard zijn getroffen en dat dit niet binnen twee weken zal voorbij zijn.  Indien het toch zo zou zijn gaat het maanden kosten om alles terug vlot op rails te krijgen.

– De winkel staat vol voorraad maar er is geen sprake van enige vorm van verkoop.  We hebben als opstartende zaak zeker geen buffer die we kunnen aanspreken om een aantal maanden zonder verkoop te overbruggen. Begrip is er alvast niet van de financiële instellingen, elektriciteit, aardgas, telefoon, ….

Dit zullen ook voor Nederlandse meubel/woonwinkels herkenbare situaties zijn.