Rabobank heeft de tweede KwartaalUpdate Detail- & Groothandel non-food van 2025 gepubliceerd. Het rapport, geschreven door sectormanagers Peter van Heerde en Olaf Zwijnenburg, schetst een genuanceerd beeld van de huidige ontwikkelingen in de sector. Ondanks de aanhoudende groei van online winkelen, blijft de fysieke winkel volgens de auteurs een onmisbare schakel in de Nederlandse samenleving en economie.

Fysiek versus online: meer dan een concurrentiestrijd
“Online blijft groeien, maar fysieke winkels vervullen nog altijd een belangrijke sociale, economische en logistieke functie,” stelt Olaf Zwijnenburg. “De discussie moet niet gaan over óf fysieke winkels blijven bestaan, maar hoe ze zich aanpassen aan de veranderende consument en arbeidsmarkt.” In het rapport wordt benadrukt dat het aandeel van stenen winkels in sommige non-foodsectoren lijkt te stabiliseren, wat duidt op een nieuw evenwicht tussen online en offline verkoopkanalen.

Hoewel de afgelopen vijftien jaar zo’n 30% van de non-foodwinkels uit het straatbeeld is verdwenen door de opkomst van e-commerce, is het totale aantal winkelmeters volgens Rabobank redelijk stabiel gebleven. Wat wél sterk veranderd is, is de invulling van die meters: non-foodwinkels maken steeds vaker plaats voor foodconcepten, zoals supermarkten, speciaalzaken en verswinkels.

Krappe arbeidsmarkt vraagt om structurele productiviteitsverhoging
De update zoomt ook in op de krappe arbeidsmarkt waarmee zowel de detail- als groothandel worstelt. Veel ondernemers ondervinden moeite bij het vinden en behouden van personeel. “Dit is hét moment om fors in te zetten op het verbeteren van de arbeidsproductiviteit,” aldus Peter van Heerde. “Bedrijven die slim digitaliseren en investeren in duurzaamheid, inclusiviteit en talentontwikkeling kunnen efficiënter werken en aantrekkelijker worden voor nieuwe medewerkers.”

Rabobank roept ondernemers op om niet te wachten tot problemen zich opstapelen, maar nu al stappen te zetten richting een toekomstbestendige bedrijfsvoering. De bank benadrukt dat er veel kansen liggen in technologische toepassingen, maar ook in mensgerichte thema’s zoals goed werkgeverschap, diversiteit op de werkvloer en scholing.

Toekomstvisie: hybride model als nieuwe norm
Volgens Zwijnenburg tekent zich steeds duidelijker een hybride toekomst af, waarin fysieke en online winkels elkaar aanvullen. “De klant verwacht keuzevrijheid, snelheid én beleving. Alleen bedrijven die hier flexibel op inspelen, zullen het verschil maken in een concurrerende markt.”

De volledige KwartaalUpdate Detail- & Groothandel non-food is nu te lezen via de website van Rabobank. Het rapport biedt sectoranalyses, praktijkvoorbeelden en inzichten die ondernemers helpen koers te bepalen in een dynamisch retaillandschap.

Lees het rapport: Rabobank.nl – Sectorupdates