Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Per 28 mei 2022 heb je te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten. Lees welke 6 veranderingen deze nieuwe regels inhouden.

De Europese Unie heeft een richtlijn gemaakt om de regels van consumentenbescherming moderner te maken. De Nederlandse wetgeving is hierop aangepast.

Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org, is blij met de nieuwe richtlijn. “De regels uit de richtlijn passen bij de nieuwe, digitale ontwikkelingen en zorgen voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ze beschermen daarnaast de consument beter en versterken het vertrouwen van consumenten in online kopen.”

De nieuwe regels bieden voor je klanten meer duidelijkheid. Het gaat om de volgende onderwerpen:

 

  1. Webshop reviews
  2. Gepersonaliseerd aanbod
  3. Kortingen
  4. ‘Gratis’ online diensten
  5. Online marktplaatsen
  6. Vergelijkingssites