Vorige week verscheen de nieuwste (april) editie van Interior Business Magazine. Deze editie staat deels in het teken van duurzaamheid – volgens velen de grootste uitdaging én tegelijk de grootste kans voor de meubel- en interieurbranche. Innovatiemanager Dirk van Deursen (CBM) stelt dat het tijd is voor bewustwording: “Het begint met intrinsieke motivatie. Je moet iets wíllen veranderen.” CBM-voorzitter en Label-directeur Marieke van den Berg onderstreept dat duurzaamheid pas echt werkt als het tastbaar wordt: “Duurzaamheid betekent voor ons vooral dat producten lang meegaan.” In deze editie komt ook Fabraa-voorman Bart Smarius aan het woord. Hij pleit voor een positief geluid te midden van alle duurzaamheidsmoeheid: “We moeten samen het negatieve beeld kantelen.” Hij ziet de invoering van het Digitaal Product Paspoort niet als verplichting, maar als kans om hernieuwde verbinding met de eindgebruiker aan te gaan. “Mijn persoonlijke definitie van duurzaamheid is dat jouw comfort niet ten koste mag gaan van iets of iemand anders.”

Vanuit een andere hoek toont ITEM Amsterdam hoe duurzaam design niet per se stoffig of moralistisch hoeft te zijn. Oprichter Niels van der Ent Braat: “Onze ontwerpen volgen geen trends, ze zijn bedoeld om iconen te worden.” Het label werkt met ontwerpers als Roderick Vos en Arno Hoogland aan uitgesproken statement pieces, allemaal in Nederland geproduceerd. Ook in de retail zien we beweging. Van Waay Interieurs viert het 125-jarig bestaan, en directeur Corné van Waay laat zien dat kwaliteit en onafhankelijkheid prima samengaan met vernieuwing: “Dan past het niet om het hele jaar door te stunten met prijzen.” Bij Aanhuis Ter Aar klinkt een vergelijkbaar geluid: geen losse verkoop meer, maar totaaladvies onder één dak, met oog voor maatwerk én duurzame keuzes.

Ondertussen zijn er ook signalen dat de markt afkoelt. De Woonbranche Economische Barometer duikt verder het rood in. Het consumentenvertrouwen blijft laag, net als de omzetontwikkeling bij woondetailisten. Toch is er optimisme. De Salone del Mobile in Milaan trok ruim 300.000 bezoekers. En hoewel beursdirecteur Maria Porro waarschuwt dat ook Milaan moet blijven innoveren om relevant te blijven, toont het evenement aan dat de sector veerkrachtig is.

De column van uitgever Richard van der Hak (De Aftrap) gaat in op het thema ‘shrinkflation’ en legt de link tussen internationale politiek en de meubelconsumptie in de VS. Hij stelt: “Net zoals Amerikaanse fabrikanten gevangen zitten in een wereldwijd netwerk, worstelen Europese regeringen met doortastend beleid terwijl hun maakindustrie gebonden is aan allerlei Brusselse afspraken. Toch zie ik kansen.” De andere columns bieden scherpte en herkenning: Ruby Nefkens bespreekt een conflict tussen opdrachtgever en styliste dat uitmondde in een rechtszaak, Henny van Straaten reflecteert op beleving in de winkel (“U bent vandaag veel gezelliger dan de vorige keer…”) en Peter Zeylmaker duikt in de wereld van neuromarketing.

Een editie die de balans zoekt tussen realisme en hoop, tussen regelgeving en verhalen, tussen de kracht van het product en de complexiteit van de markt. Geen heiligverklaring van duurzaamheid, geen opgeklopte positiviteit, maar concrete inzichten en eerlijke stemmen uit de branche.