De Italiaanse antitrust autoriteiten hebben fabrikant Poltronesofa een boete gegeven van 1 miljoen euro vanwege het verspreiden van misleidende reclame in 2020. De misleiding zat met name in de duur van de promoties, de reikwijdte van en de hoeveelheid korting die gegeven zou worden. Zo melden diverse Italiaanse media.

Vooral de onjuistheid van de geadverteerde 50 procent korting voor modellen (plus tot 40 procent op de gehele collectie) en afbetalen in 48 maanden zonder rente in de campagne van 4 januari tot 9 februari vorig jaar heeft tot deze boete geleid. De korting gold slechts voor enkele modellen uit de catalogus in de uitvoering en stoffering zoals deze in de winkel te zien was. Ten tweede was de deadline voor in aanmerking komen voor afbetalen in 48 maanden zonder rente in de campagne gesteld op 9 februari, maar werd deze plotseling naar voren gehaald naar 19 januari 2020, voordat het alsnog werd teruggezet op 9 februari. Volgens de antitrust autoriteit gaf dit consumenten het idee dat ze zich moeten haasten met kopen omdat het aanbod snel zou aflopen. Hierdoor bleef er weinig tijd over voor een weloverwogen aankoopbeslissing.

Er was verderop in het jaar nog een foutieve campagne van de fabrikant waarbij tussen 14 mei en 15 juni werd beloofd dat een ingeruilde sofa maximaal 1.500 euro korting op een nieuw model zou opleveren. Dit bleek een vaste korting te zijn tot ongeveer 1.500 euro die al verwerkt was in het prijskaartje van nieuwe modellen en die al gold voor alle klanten, ongeacht of een sofa werd ingeruild. Tenslotte komt de autoriteit in verweer tegen de campagne van 3 tot 27 september 2020 waarbij ten onrechte werd geuit dat er 25 procent korting plus 25 procent korting op de gehele collectie werd weggegeven. Deze korting bleek weer niet te kloppen, was ook niet geldig op de gehele collectie en de uiterste geldingsdatum klopte opnieuw niet met wat er werd geadverteerd.

Met name de gebruikte zinnen “Waar wacht u nog op, dit geldt maar tot zondag” en “Waar wacht u nog op, dit geldt slechts tot morgen”, die herhaaldelijk bij campagnes werden gebruikt en die klanten moesten doen bewegen om zeer snel te beslissen zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de autoriteiten. Drie keer consumenten misleiden op grote schaal binnen een jaar. Vandaar deze boete van 1 miljoen euro.