EEN EXTRA BEZOEKMOMENT ALS MOOIE AANVULLING

Najaarsdagen in het ETC Culemborg trekken meer bezoekers dan verwacht in deze tijd
Daar waar bij andere gelegenheden in de maand september het bezoekersaantal tegenviel waren de geluiden in het ETC Design Center in Culemborg tijdens de najaarsshow op 15, 16 en 17 september voor een groot deel positief: het liep dan niet storm op maandag en dinsdag maar de parkeerplaats stond goed vol op maandag (en niet alleen met voertuigen van exposanten) en op de consumenten dag op zondag waren er weer veel belangstellenden. Len de Koster namens de directie van het centrum: “Wij zien deze dagen als een extra aanvulling op de Trade Days op de maandagen. Dus meer voor kennismaken dan voor verkoop, dat kan het hele jaar door nog.”

Rupert & Rupert
WIE RONDKIJKT ZIET DAT DE EINDKLANTEN VAN DE BEDRIJVEN DIE HET CENTRUM ‘BEWONEN’ NOG STEEDS EEN VOOR- KEUR HEBBEN VOOR LAAG ZITTEN OP BANKEN EN FAUTEUILS MET AFGERONDE VORMEN
De sfeer is zoals altijd ontspannen en gemoedelijk in Culemborg. Waar in andere centra en tijdens beurzen door veel exposanten gespannen wordt uitgekeken naar het halen van een bepaalde omzet of in ieder geval het binnenhalen van een aantal nieuwe klanten is dit in het ETC niet merkbaar. De exposanten zijn of in gesprek of treden de bezoeker relaxed tegemoet. Wie rondkijkt komt tot de conclusie dat de eindklanten van de bedrijven die het centrum ‘bewonen’ nog steeds een voorkeur hebben voor laag zitten op banken en fauteuils met afgeronde vormen die gestoffeerd zijn met teddy, bouclé en stoffen die refereren aan de Art Deco periode, dat neutrale kleuren als taupe, beige, grijs en zandkleur nog steeds de boventoon voeren (met hier en daar smaragdgroen, nachtblauw of donkerrood) en dat de houten tafels die steeds meer het middelpunt van de woning vormen hier eerder onder- dan oververtegenwoordigd zijn. Wel weer veel salontafels en bijzettafels en opvallend veel barkrukken en hockers. Het centrum bevat steeds meer verlichting, kunst en accessoires zoals spiegels en tafelbladen van natuursteen zijn bijna overal de norm.

Bart Brugman
SEIZOENSGEBONDEN
Op de stand van het outdoor meubilair van Borek is een plaats ingeruimd voor een bedrijf dat vaak van zich laat horen: Øde uit Udenhout, met houten tafels (zij zijn de uitzondering hier die de regel bevestigen) op maat in pure, strakke vormen en er komen geen schroeven of spijkers aan te pas. Het bedrijf richt zich niet op de retail maar op interieurarchitecten en designers (ze stonden ook op Design District en Destination Design) en merken dat deze beroepsgroepen minder opdrachten hebben dan vorig jaar. “Er zijn ook meer partijen om de markt mee te delen, dat maakt de uitdaging en inspanning groter om onder de aandacht te komen ”, aldus Emily van de Plas van het bedrijf. Maretti is als verlichtingsfirma ook met name gericht op architecten en designers met een eigen showroom in Almere waar verschillende ontwerpers ook een kantoor hebben ingericht.
Armaturen als de Bo Pendant en de Tulip blijven populair, ook in een Quick Fit versie. Het bedrijf bestaat 30 jaar en is, net als andere verlichtingsspecialisten, eigenlijk een seizoensgebonden leverancier: pas vanaf oktober lopen de bestellingen binnen wanneer het eerder donker wordt en het langer donker blijft. Daan van Dam: “Onze armaturen hebben een verhaal en mensen die dit begrijpen vertellen aan elkaar door om naar Almere te komen. Ik vind het hier vrij rustig, het doet me denken aan een grote woonwinkel met te weinig bezoekers.” Maretti levert maatwerk en het valt Daan op dat verlichting niet langer meer een sluitpost is in het interieur: “Verlichting voegt iets toe en laat het interieur letterlijk stralen. Tegelijk moet een lamp niet te veel opvallen tenzij het een decoratief spectaculair ontwerp is dat ook bij daglicht de aandacht trekt.” Het bedrijf doet niets met domotica maar ontwerpt passende lichtplannen per project: “We zijn er niet voor de winkel met een jungle aan lampen die elkaar hinderen.”

BVO Vloeren

Maretti
ORIGINEEL EN NIET TE DUUR
Rapture heeft op de bovenverdieping van het centrum een showroom die vanzelf lijkt te groeien. Deze keer hebben Hans en Jo van het merk nieuwe banken opgesteld maar het grootste nieuws is hun deelname aan een showroom in Zaandam samen met onder andere Wonderwall en bARC Flooring. “Het is op het Hembrug terrein en zo hopen we op meer architecten voor ons merk uit binnen- en buitenland, maar de showroom in het ETC blijft ons contact met retailers”, aldus het duo. Het uitbreiden van showrooms binnen het centrum is overigens iets dat vaker gebeurt: Rupert en Rupert en Cunera zijn er ook voorbeelden van. Dôme Deco, nieuwkomer in Culemborg, breidt ook uit. “Het zijn exposanten die begrijpen dat door meer te kunnen laten zien ze hun klanten nog meer kunnen inspireren”, zo zegt Ditte Kolijn van de directie van het centrum. Samen met Len de Koster is ze al jarenlang het gezicht van het ETC.
Over de zondag zegt zij: “Deze dag werd goed bezocht door consumenten die nog altijd oog hebben voor kwaliteit en beschikken over een budget dat past bij onze exposanten. Hier staan bespoke bedrijven zonder een echte standaardcollectie in standaardmaten, het is allemaal maatwerk.” Len knikt instemmend: “Daar richten we ons ook op. Hapklare brokken aanbieden werkt niet meer bij de bezoekers die hier komen.” Hij erkent dat het op maandag na 3 uur rustiger werd in het centrum maar dat zal de exposanten niet veel uitmaken, zo vermoedt hij: “Dit is geen tijdelijke beurs waar gescoord moet worden.
Naast de Trade Days zijn deze dagen in het voor- en najaar een extra moment om het centrum te bezoeken. Deze dagen zijn geen verkoopmomenten, daar is de rest van het jaar nog voldoende tijd voor.” Het viel hem op de zondag opnieuw op dat consumenten vroegen waar ze de producten konden kopen: “Kom dus mee op zondag als winkelier, wij willen graag de schakel zijn tussen retail en consument.” Dat het stil is in woonwinkels weet hij als geen ander en hij wijt het vooral aan het gebrek aan nieuwe woningen en de verhuizingen die daarmee samenhangen: “Er is gewoon niks te koop en er wordt te weinig gebouwd. Dan wordt er overal minder verkocht.” Ditte: “Mensen moeten overbieden en dat gaat af van het budget voor het inrichten bij veel consumenten. Gelukkig komt er hier nog een groep voor wie dit minder speelt, maar we snappen heel goed dat inrichten met producten die een lange levensduur hebben en dus kwalitatief hoogstaand zijn steeds minder goed bereikbaar wordt voor veel mensen, helaas.”
“PERSOONLIJK ZIE IK LIEVER 1 GOEDE, MOOIE COLLECTIE AAN HET BEGIN VAN HET JAAR WAAR WE DE REST VAN HET JAAR MEE VOORUIT KUNNEN.
SYNERGIE
Len: “Ik zeg het iedere keer maar ik blijf het graag herhalen: de synergie hier in het centrum is zo mooi om te zien. Samen zijn we sterk en dat snapt de huidige groep exposanten. Gezien de huidige markt ben ik tevreden over het aantal bezoekers deze keer. Het zijn er zeker niet minder dan dit voorjaar. Zondag was de kwaliteit van de bezoekers al hoog, vandaag is het nog hoger heb ik het idee wanneer ik rondloop en meeluister. Er is hier een goede match tussen de exposant en de bezoeker die je zelden ergens anders tegenkomt. Dat willen we als organisatie voortzetten, we bedienen nu eenmaal een bepaald deel van de markt en daar gaan we ons nog meer op focussen als centrum. Dan kan het gebeuren dat partijen hier niet passen of niet meer passen, dan gaan we een goed gesprek aan. Maar we moeten het goed op elkaar blijven afstemmen, er is geen moment om te denken: we zijn er, het loopt vanzelf.”
Cunera heeft de showroom geheel vernieuwd, naar inzicht van de zoon en dochter van eigenaar André Toonen. “Ik ben trots op hen, ze nemen het bedrijf meer en meer over en hun inzichten houden het fris en actueel, net als deze showroom. Het is een andere manier van presenteren, met andere kleuren maar wel met het warme Cunera gevoel.” De leverancier van vloerbedekking uit natuurlijke materialen heeft nieuwe kleuren voor de sisal kwaliteiten die goed aanslaan. “We doen hier nieuwe contacten op en stemmen onze presentatie nog meer af met de winkelier. Samen moeten we het doen. Wie niet meegaat, of het nu een leverancier of een detaillist is, gaat verdwijnen van de markt. Wij hebben daarom veel vertrouwen voor de dag van morgen.”

Cunera
“PERSOONLIJK ZIE IK LIEVER 1 GOEDE, MOOIE COLLECTIE AAN HET BEGIN VAN HET JAAR WAAR WE DE REST VAN HET JAAR MEE VOORUIT KUNNEN.”
MINDER NOODZAAK VOOR NIEUW
Ben Brugman bemant de stand van Bart Brugman op de dinsdag tijdens deze editie, zijn ouders zijn er vandaag niet bij. “Het bezoek was vanochtend wel goed, gisteren was het beter dan op de gemiddelde maandag dus dat is een plus. De markt trekt weer iets aan en dat mag ook wel na een slechte periode voor en net na de zomer. Ik ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Alles wordt weer duurder, ieder half jaar gaan de prijzen voor stoffen nog steeds omhoog. Ik hoop dat deze stijging even stopt.” Hij hekelt het halfjaarlijkse ritme voor het introduceren van nieuwe kwaliteiten en modellen: “Persoonlijk zie ik liever 1 goede, mooie collectie aan het begin van het jaar waar we de rest van het jaar mee vooruit kunnen dan die versnippering die we van de mode-industrie hebben overgenomen.
Het is op die manier duurzamer, gerichter, dat iets nieuw is zou niet zo moeten boeien: voegt het iets toe? Hebben we het nodig? Past het bij onze behoeften? Het creëren van een vraag om iets te kunnen verkopen past niet meer bij deze tijd, vind ik. Draai het om. Er is veel te veel te koop waarvan het meeste nooit verkocht zal worden, dat is zonde van tijd, energie, geld, arbeid en materialen. Tegelijkertijd weet ik dat ik deel uitmaak van het mechanisme en loop ik mee met nieuwe producten, maar het zou eigenlijk anders moeten.” Hij wijst op zijn nieuwe Italiaanse merk Instabilelab: “Digitaal geprinte stoffen, maar in hoeverre is het echt onderscheidend? Iedereen maakt mooie dingen dus branding, service, promotie en het oplossen van klachten maken dan het verschil.”
Hij kijkt om zich heen: “Deze showroom is leuk en nuttig voor erbij, maar de meeste orders schrijven we bij de klanten. Voor behang zijn dat de winkels, voor de stoffen zijn dat projectinrichters en designers met een eigen studio. Onze merken willen ook een showroom, voor de uitstraling. Komt er een nieuwe collectie uit dan laten we deze hier uiteraard zien, maar voor het verkopen moeten we echt bij de klanten langsgaan. Maar dit centrum vervult nog steeds de functie van een goed en centraal gelegen uithangbord, een mooi overzicht van wat er te koop is. Dat blijft.”.”

Maretti
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie 13 november 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding