Scents. Vegan en duurzame geuren uit Ierland

SCENTS. brengt al jaren geurkaarsen en aanverwante producten op de markt in de Benelux. Het assortiment van het bedrijf uit ’s-Gravendeel bestaat uit merken die bekend- staan om kwaliteit en karakter. Tijdens de Trendz-beurs presenteerde SCENTS. met trots het nieuwe merk: Max Benjamin. Een stijlvol, duurzaam en natuurlijk label uit Ierland. De volledig vegan formule sluit perfect aan bij de groeiende vraag naar bewust leven. Commercieel manager Job van der Vorm vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst.

Tekst: Patricia Akkermans

 

‘De roots van het merk liggen in de groene heuvels van de Wicklow Mountains.’

 

 

SCENTS, is het bedrijf van Johan Apeldoorn, dat alles verkoopt op het gebied van geuren voor het interieur en in de auto. Het geurenbedrijf bestaat al dertien jaar en er werken inmiddels vijftig medewerkers. Job van der Vorm: “Binnen het midden en hogere segment hebben we voor elke klant een passend product. Het zwaartepunt van onze bedrijfsvoering ligt bij de geurkaarsen, deze categorie zorgt voor de meeste afzet. Maar: geurbeleving gaat verder dan alleen kaarsen, daarom bieden we ook geurstokjes, autoparfums, katalytische lampen, wasparfums en vanaf nu dus zelfs een hand- en bodycollectie aan.

De focus ligt op merken met een persoonlijk verhaal, een onderscheidende uitstraling en een duidelijke meerwaarde. We geloven in de kracht van geuren. Mensen zoeken niet zomaar een product, ze zoeken sfeer, comfort en een geur die past bij hun persoonlijkheid.” SCENTS. is exclusief distributeur in de Benelux voor de merken Millefiori Milano, Yankee Candle, WoodWick en Chesapeake Bay Candle. Daar komt nu ook het merk Max Benjamin bij. Job: “Een natuurlijk en vegan merk, dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Het is meteen ook het meest luxe merk in ons merkenportfolio.”

 

HISTORIE

Het van oorsprong geurkaarsenmerk Max Benjamin komt uit Ierland en ademt stijl en vakmanschap. De roots van het merk liggen in de groene heuvels van de Wicklow Mountains. Oprichtster Orla van den Bergh is Iers, maar heeft Vlaamse roots. Ze leerde het ambacht van het kaarsen maken in 1996 in New York, waar ze een vakantiebaantje had. Terug in Ierland begon ze vanuit de schuur naast het ouderlijk huis een eigen kaarsenatelier. Vanuit deze schuur, waar inmiddels wat gebouwen omheen zijn gebouwd, worden de producten nu nog steeds verspreid. Haar twee broers sluiten zich later bij het bedrijf aan en samen bouwen ze het merk verder uit. Orla blijft de drijvende kracht. De naam Max Benjamin verwijst naar haar tweelingzonen: Max en Ben. Deze persoonlijke twist staat symbool voor het persoonlijke en warme karakter van het merk. Tot op de dag van vandaag maakt de familie kaarsen met de hand. De inspiratie voor de geuren halen ze uit hun wereldwijde reizen en de natuurlijke omgeving in de Ierse heuvels. De geuren brengen rust en geven een gevoel van thuiskomen.

 

DUURZAAMHEID

Max Benjamin kiest bewust voor duurzame materialen. Zo gebruikt het 100 procent natuurlijke sojawas, die zorgt voor een schone verbranding. De lonten en geurstokjes bestaan uit loodvrij Italiaans katoen van de hoogste kwaliteit. De glazen houders van de kaarsen en diffusers zijn volledig recyclebaar. Bijna alle producten hebben navullingen, zodat klanten niet telkens een nieuwe houder nodig hebben. De verpakkingen zijn luxe, maar altijd van recyclebaar materiaal. Alles draait om hergebruik, eenvoud en respect voor het milieu. Het merk bewijst dat luxe en duurzaamheid perfect samengaan. Job: “Deze visie sluit naadloos aan op onze kernwaarden waarin duurzaamheid, klantgerichtheid en innovatie centraal staan.”

 

 

KANSEN

Job: “Met Max Benjamin richten we ons op klanten die waarde hechten aan een duurzaam product dat tegelijk klasse uitstraalt. Alles klopt bij dit merk. De geur, de uitstraling en het verhaal erachter. De collectie bestaat uit onder andere geurkaarsen, geurstokjes, autoparfums en verzorgingsproducten. Voor SCENTS. vormt dit een mooie uitbreiding, want deze laatste categorie was nog niet vertegenwoordigd in ons assortiment. Dit merk biedt dus nieuwe kansen.”

STRATEGIE

Voor de introductie van Max Benjamin heeft SCENTS. een duidelijke strategie. Job: “De eerste stap is het informeren van onze bestaande klanten. Zij krijgen als loyale partners van SCENTS. de eerste toegang tot dit nieuwe merk. Ook presenteren we Max Benjamin op de Trendz-beurs. Met dit merk proberen we ook nieuwe klanten aan ons te binden.” Job vervolgt enthousiast: “Het merk trekt direct de aandacht. De uitstraling klopt, de geuren zijn bijzonder en het feit dat alles duurzaam en vegan is, spreekt veel mensen aan. We zien dat klanten bewust kiezen voor merken met een positieve impact. Max Benjamin past daar perfect bij. Sociale media spelen ook een belangrijke rol bij de lancering. We investeren in zichtbaarheid. Daarom delen we inspiratie, achtergrondverhalen en sfeerbeelden die de merkbeleving van Max Benjamin versterken.”

 

VERKOOPPUNTEN

Het kaarsenbedrijf verkoopt veel aan zelfstandige retailers. Job: “Deze manier van werken, waarbij we veelal direct in contact staan met de ondernemer, biedt ons de mogelijkheid om ons serviceniveau optimaal te houden, snel te kunnen schakelen en de ondernemer op zoveel mogelijk vlakken te ondersteunen.”

SERVICE

Persoonlijke aandacht en sterke ondersteuning is een belangrijke pijler van SCENTS. Job: “We helpen de retailers met de presentatie in de winkel. De presentatie van onze merken vinden we belangrijk, dus ondersteunen we waar mogelijk. Voor elk merk leveren we gratis een presentatiekast in de look en feel van het merk. Deze bouwen we op en richten we in voor de retailer. Zo weten we zeker dat het merk goed tot zijn recht komt en: de winkelier heeft er geen omkijken naar. Ook na de start van de samenwerking ontzorgen we graag zoveel mogelijk. Ons minimale bestelbedrag ligt met 200 euro erg laag, waarna we bestellingen ook nog eens in bijna alle gevallen binnen 24 uur kunnen leveren. Dit komt door onze goed ingerichte logistieke processen en natuurlijk een sterk team.”

VERKOOPTRAINING

Naast ondersteuning op de winkelvloer biedt SCENTS. verkooptrainingen. Medewerkers leren hoe ze de beleving van de merken kunnen overbrengen. Job: “Een geur en een merk verkoop je niet met alleen een productomschrijving. Je verkoopt een verhaal, de sfeer en het gevoel. Wij helpen onze partners om dat op een overtuigende manier te doen.” Bij elke actie voor de retailer koppelt SCENTS. daar een consumentgerichte campagne aan. Hierdoor ontstaat een krachtige combinatie, die zorgt voor extra zichtbaarheid en mooie resultaten voor alle partijen.

 

TOEKOMST

Job kijkt naar de toekomst: “Met merken zoals Max Benjamin, die duurzaamheid, luxe en vakmanschap combineren, spelen we in op de wensen van de moderne consument. De toekomst in het geurensegment ligt bij merken die meer doen dan alleen een heerlijk geurproduct op de markt brengen. Merken die een verhaal vertellen en beleving creëren zijn het meest succesvol. Daarom hebben wij het volste vertrouwen in het merk Max Benjamin. Het heeft een sterk achtergrondverhaal, maar ook, en dat blijft essentieel, schitterende kwalitatieve producten. Wij kijken uit naar de lancering.”

 

 

‘Voor elk merk leveren we gratis een presentatiekast in de look en feel van het merk’

 

 

 

Merken SCENTS.

Chesapeake Bay Candle

Chesapeake Bay Candle ontstond in 1994 in Annapolis, waarbij de oprichters zich lieten inspireren door de kalme kustlijn van de Chesapeake Bay aan de Amerikaanse oostkust. Ze ontwikkelden een merk dat rust, balans en eenvoud uitstraalt. De geuren stimuleren ontspanning en bieden een moment van reflectie. De Mind and Body-collectie vormt het hart van het assortiment. Binnen het portfolio van SCENTS. is dit het meest toegankelijke merk. De frisse geuren en minimalistische vormgeving spreken klanten aan die bewust willen leven.

Yankee Candle

Yankee Candle vormt al sinds 1969 een gevestigde naam in de wereld van geur. Het merk ontwikkelt geuren die aansluiten op seizoenen, feestdagen en stemmingen. Met meer dan zeshonderd producten biedt Yankee Candle voor elk moment een passende geur. De bekende Signature Jars combineren een langdurige geurverspreiding met een decoratieve uitstraling. Ook zijn er wax melts, die je verwamt op een geurbrander of elektrische waxwarmer. Hierdoor smelten de wax melts en komt de geur langzaam vrij. Voor wie liever geen open vlam gebruikt, heeft het merk heerlijke geurstokjes.

WoodWick

WoodWick voegt een extra zintuig toe aan geur. Het houten lont maakt tijdens het branden een zacht knisperend geluid dat doet denken aan een open haard. De sfeer die daardoor ontstaat maakt van het branden van een kaars een beleving. De kaarsen combineren diepe geuren met een stijlvol ontwerp. WoodWick richt zich op consumenten die sfeer, rust en luxe willen samenbrengen in één product. Geur, geluid en design komen hierbij samen in een unieke ervaring.

Millefiori Milano

Millefiori Milano staat voor Italiaanse elegantie en stijl. Het merk begon in Milaan aan het eind van de jaren negentig met een heldere visie: huisparfums ontwikkelen die design en geurbeleving samenbrengen. De naam Millefiori betekent ‘duizend bloemen’ en benadrukt de natuurlijke inspiratie achter elke geur. Sinds kort levert Millefiori Milano ook wasparfum. Daarmee breidt het merk uit naar textiel. Klanten die al fan zijn van de geurstokjes waarderen de wasparfum. Hun vertrouwde geur in kleding en beddengoed versterkt de merkbeleving en vergroot de klantloyaliteit.

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Home Deco Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Home Deco Magazine, editie augustus 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.