Van Kempen Interieurs staat voor het geven van eerlijk advies over een steeds breder aanbod:
FAMILIEBEDRIJF BEWEEGT MEE MET DE MARKT
Léonard van Kempen is een enthousiasmerende gesprekspartner. Van Kempen Interieurs staat voor het geven van eerlijk advies over een steeds breder aanbod. Hij weet met veel geestdrift de uitdagingen van het interieurbedrijf in Oude Tonge waaraan hij en zijn zwager Jaap Vroeg in de wei leidinggeven eerlijk te benoemen. Van het vinden van nieuwe medewerkers (“lastig”) tot de meer kritische houding van consumenten (“logisch”), hij draait niet om de zaken heen. Als vierde generatie aan het hoofd van de winkel met 10 medewerkers (waarvan 5 op zzp-basis) weet hij dat er altijd aangepakt moet worden, kijken naar nieuwe kansen: “Daarom beginnen we binnenkort met het aanbieden van keukens om zo nog meer een one stop adres te worden.”
Voor een klein dorp als
Oude Tonge op het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee is Van Kempen Interieurs een grote woonwinkel. Het pand, in eigen bezit, telt twee verdiepingen en is 3.500 vierkante meter groot. Léonard: “We hebben inmiddels een uitgestrekt verzorgingsgebied, niet alleen op het eiland maar ook daarbuiten tot Rotterdam en het Westland aan toe. Er komen zelfs klanten uit Leiden en Gouda naar de winkel.” Hij denkt dat de aantrekkingskracht zit in de persoonlijke benadering van klanten, het eerlijke advies en het brede aanbod, dat uiteenloopt van zitmeubilair, kasten, tafels, bedden, behang en vloeren tot de speakers van Sonos, gordijnen, zonwering, stalen deuren en straks dus ook keukens. “We willen ontzorgen, dus leg ik ook contacten met schilders, stukadoors, met iedereen die betrokken is bij het tot stand komen van een interieur.
Wij fungeren als het centrale aanspreekpunt voor klanten. Dat wordt zeer gewaardeerd, zo merken we.” Hij wijst erop dat de gemeente binnenkort 600 tot 700 nieuwe woningen erbij gaat krijgen en uiteraard is het mooi wanneer Van Kempen Interieurs bij een groot aantal daarvan de inrichting mag verzorgen: “De helft van deze groep nieuwe bewoners is wat wij hier ‘overlanders’ noemen: van buiten het eiland. Zij zoeken advies en inspiratie en dat willen wij bieden. De retail is blijvend veranderd: de tijd van kom maar langs en zoek maar iets uit is voorbij. We moeten structureel mensen naar de winkel halen zodat ze kunnen ervaren dat een mooi interieur meer is dan een plaatje op social media of bij een online leverancier.”

“IK ZEG OOK ALTIJD: WE ZIJN NIET DE GOEDKOOPSTE MAAR WE WILLEN WEL DE BESTE ZIJN IN HET BIEDEN EN UITVOEREN VAN UW OPLOSSING.”
BATMAN EN ROBIN
Zoals hij het zelf uitdrukt is Léonard geboren en getogen in de meubelen: “Ik ben de vierde generatie in dit bedrijf. Maar het is niet zo dat ik van jongs af aan voelde dat dit mijn plek was. Ik was onzeker: zien ze me als het zoontje van de baas voor wie het bedje gespreid is? Ik ben ook niet technisch, ik vind het leuk om te verkopen en te adviseren, en ik zag dat er relatief veel technische kennis komt kijken bij het verkopen van meubelen en bedden. Dus ik had eigenlijk niet zo veel feeling met de zaak.” Toen werd zijn vader ernstig ziek en onderbrak hij zijn studie in Rotterdam om bij te springen in de winkel. Hij kwam erachter dat hij het eigenlijk heel leuk vond: “Ik hielp mee met van alles en nog wat: het mixen bij het egaliseren voor het leggen van vloeren, stofzuigen en schoonmaken, helpen bij gordijnen ophangen. Ik zag dat ik toch een nuttige bijdrage kon leveren. Iedere Batman heeft een Robin nodig.
Nu leid ik het bedrijf samen met mijn zwager Jaap, die veel technischer aangelegd is dan ik, maar zo vullen we elkaar goed aan.” Het verkopen van meubelen is inmiddels een passie voor Léonard: “Het liefst binnen het plaatje van een totaal interieur, wie weet gaan we zelfs ooit nog badkamers erbij nemen. Waarom niet? Totaal ontzorgen is de toekomst voor de winkelier, daar ben ik echt van overtuigd. Mensen worden ook steeds minder handig en kunnen zelf veel minder voor elkaar krijgen. Ze betalen dan liever voor een professional die het meteen goed doet dan dat ze het zelf proberen en verpesten. Zo ben ik zelf ook: dan maar iets harder werken om het werk uit te besteden aan een vakkracht.”
“WE WILLEN ONTZORGEN, DUS LEG IK OOK CONTACTEN MET SCHILDERS, STUKADOORS, MET IEDEREEN DIE BETROKKEN IS BIJ HET TOT STAND KOMEN VAN EEN INTERIEUR.”
UITDAGING
Over vakmensen gesproken, deze zijn zeer moeilijk te vinden zo erkent hij: “De jongste stoffeerder waarmee we werken is 53 jaar oud. We hebben heel veel geadverteerd via alle kanalen voor het vinden van een jongere collega die het vak wil leren. Het leverde welgeteld 1 aanmelding op van een man van 64 jaar oud die het vak nog moest leren. Jongeren willen geen stoffeerder of monteur meer worden, zo lijkt het. We hebben als samenleving het middelbaar technisch onderwijs de nek omgedraaid en zitten nu met de gebakken peren. Ik moet nog maar zien hoe zich dit verder ontwikkelt.” Zelf maakte hij tijdens de revalidatie van zijn vader zijn opleiding af en keerde terug naar het dorp en de winkel: “Ik ben er min of meer ingerold. Nu vind ik het heel leuk om als vierde generatie een familiebedrijf te runnen met mijn zwager, waar mijn zus en mijn neef Jochem ook werken. Hij is de vijfde generatie.” Het bedrijf is aangesloten bij de formule Aan Huis van Comafin: “Daar komt ook het idee van de keukens vandaan, zij hebben daar veel ervaring mee en goede resultaten, zo hoor ik van andere winkeliers uit de groep. De grote woonwinkels worden steeds groter en de kleinere steeds kleiner. Wij willen niet in dat gat vallen dus moeten we groeien in het aanbod en de service die we bieden.” Voorbeelden van merken die Van Kempen Interieurs in huis heeft zijn Rom, Jess, Spectal, Harvink, Bree’s New World, bert plantagie, CLOAK, De Toekomst, Saunaco en Willisau.
“MENSEN WORDEN OOK STEEDS MINDER HANDIG. ZE BETALEN DAN LIEVER VOOR EEN PROFESSIONAL DIE HET METEEN GOED DOET DAN DAT ZE HET ZELF PROBEREN EN VERPESTEN.”
VOORDELEN
Léonard noemt de voordelen van het aangesloten zijn bij een formule zoals Aan Huis: “Naast de inkoopvoordelen is er een gemeenschappelijke marketing die gericht is op het binnenkrijgen van mensen in de winkel. Dat is het moeilijkste wat er is op dit moment. Ik zeg eerlijk: we hadden als winkel een oubollig imago. Door het vernieuwen en verbreden van het aanbod, met de winkelformule als impuls, komen de bezoekers nu van veel verder hier naartoe als in de tijd van mijn vader. Mensen rijden vanuit Krimpen aan de IJssel of De Lier naar hiervoor merken als Rom of Bree’s New World. In combinatie met de rest van het aanbod. Maar we moeten hen er wel op attenderen via social media.
Jochem volgt daarom nu een marketingopleiding die aansluit op deze tijd, want mijn opleiding is inmiddels gedateerd.” Hij wil geen woud aan merken in de winkel en kiest liever voor meer doen met minder merken: “Mensen zoeken thuis online naar een paar merken die ze online hebben gezien: wie heeft ze samen in de winkel staan? Daar gaan we naar toe. Dit is een rustige omgeving, we hebben een rustige benadering en dringen niets op, we luisteren en vragen, we nemen de tijd en we hebben goede merken. Dat versterkt elkaar. We kiezen voor merken waarvan we weten dat ze elkaar goed aanvullen, ook in de ogen van de klanten. Met de meeste merken werken we al jaren samen, maar het kan ook zijn dat we afscheid nemen van elkaar om na een tijd weer bij elkaar te komen. Er is dan een betere klik.”
“ZONDER FORMULE KOM JE NIET VERDER IN DEZE TIJD, VIND IK. EEN FORMULE AANBOD VANGT VEEL IMPULSEN VAN KLANTEN OP.”
EERLIJK EN OPEN
Hij vervolgt: “Mensen maken het merk. De meubelen kunnen nog zo mooi zijn maar wanneer er klachten zijn en we aan ons lot worden overgelaten dan nemen we snel afscheid van elkaar. Lossen ze het wel op, dan kijken we samen verder naar de lange termijn. Een goede klik met een vertegenwoordiger van een leverancier is voor mij heel belangrijk: kan ik op je bouwen? Sta je er net zo gedreven in als ik? Het is misschien niet populair maar bij ons heeft de consument altijd gelijk, ook als dat soms niet zo is. Zeker bij de duurdere merken is er een bepaalde verwachting en die moet worden ingelost, ze moeten kunnen vertrouwen op het merk en op ons die het merk verkopen. De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke informatie vooraf, we moeten geen dingen zeggen die niet kloppen of beloftes doen die we niet kunnen waarmaken. Daar kan ik niet tegen.” Als voorbeeld noemt hij het verkopen van PVC- vloeren, veruit de populairste vloersoort van dit moment: “Ik begin altijd eerst met de nadelen, want die noemt niemand. Het is niet zo stabiel en vormvast als dat fabrikanten beloven, dus is er een goede, tijdrovende en relatief dure egalisatie nodig. Daarna noem ik de voordelen. Ander voorbeeld: een relaxfauteuil kraakt altijd vanwege de constructie en de ingebouwde mechanische functies. Een leren of stoffen bekleding gaat altijd plooien na verloop van tijd. Geef eerlijk advies en zeg: dit gaat zoveel jaar mee, dit is de garantie en dan is het aan vervanging toe. Dan voorkom je bijvoorbeeld dat mensen na vele jaren terugkomen met een haperende zonwering en verbaasd zijn dat de garantie verlopen is.”
FAMILIE
De ouders van Léonard waren 24/7 bezig met de zaak en dat is iets wat hij vanaf het begin niet heeft gewild: “Zij hielden alles bij zichzelf en namen het ook mee naar huis. Het ging altijd over het bedrijf en de klanten bij ons thuis. Ik heb vanaf het begin toen ze me vroegen om het bedrijf over te nemen gezegd: alleen wanner ik het samen met Jaap kan doen. Hij is een specialist in techniek en woningtextiel, ik richt me meer op de meubelen. Mijn zus werkt sinds 5 jaar bij ons, Jochem is erbij gekomen, een vriendin van mijn zus sinds een paar maanden. Ik werk graag vanuit een familiaire sfeer van vertrouwen. Tegen familie kun je ook directer zijn, je kunt meer zeggen want ze kennen je beter. Buiten de zaak praten we eigenlijk niet over het werk en als ik eerlijk ben zien we elkaar ook niet veel behalve bij verjaardagen en dergelijke. Dan zeg ik tegen mijn vrouw: ik zie hen al de hele week! Daarom werkt mijn vrouw ook bewust niet in het bedrijf. Er moet iets voor jezelf en je gezin overblijven aan tijd en ruimte. We kunnen als familie op elkaar vertrouwen en bouwen en vullen elkaar goed aan zoals ik al zei. Daar ben ik heel dankbaar voor.”
SYNERGIE
Op de vraag wat Van Kempen Interieurs onderscheidt van andere soortgelijke bedrijven in het interieur zegt hij: “Het bieden van maatwerk, het zoeken naar oplossingen tot het niet meer kan. Opnieuw die eerlijkheid en geen dingen beloven die niet kunnen. Wil een klant een hoekbank op wielen? We laten het maken. Wil een klant een bed van Avek in een bepaalde poedercoat kleur? Dat regelen we zelf, zonder Avek in te schakelen. Maar wanneer iets echt niet mogelijk is zeggen we het en ook waarom dit zo is.” In een eerste gesprek met klanten begint hij nooit over de prijs: “De juiste vragen stellen: wat heeft u op de wanden of op de vloer? Hoe groot is de ruimte? Wat vindt u zelf mooi?
Er was een tijd dat de prijs voor klanten het allerbelangrijkste was en dan begon ik er zelf ook sneller over. Nu zien we de mensen van verder komen en weten we dat de prijs van secundair belang is. Ik zeg ook altijd: we zijn niet de goedkoopste maar we willen wel de beste zijn in het bieden en uitvoeren van uw oplossing.” Hij gelooft sterk in een synergie tussen merken en detaillisten: “Het merk moet kwaliteit, duidelijkheid en een herkenbaar design bieden. Het merk geeft de voorzet, de detaillist kopt deze in. Wij geven het advies en denken mee met het totaalplaatje dat de klant voor ogen heeft. Wij maken de combinaties met de merken die hier staan. Wij geven feedback over wat er beter kan of moet. Zo versterken we elkaar. Opnieuw: de klik tussen onze mensen en de mensen achter het merk is van groot belang.”
“DE GROTE WOONWINKELS WORDEN STEEDS GROTER EN DE KLEINERE STEEDS KLEINER. WIJ WILLEN NIET IN DAT GAT VALLEN DUS MOETEN WE GROEIEN IN HET AANBOD EN DE SERVICE DIE WE BIEDEN.”
TOEKOMST
Léonard zegt dat zonder de formule waarbij hij is aangesloten het bedrijf waarschijnlijk niet meer had bestaan. “Mensen komen echt binnen voor de formule, zijn fan van de stylist die namens Aan Huis op de voorgrond treedt en figureert in de reclames. Zonder formule kom je niet verder in deze tijd, vind ik. Een formule aanbod vangt veel impulsen van klanten op: ik zoek nu een bank of een stoel, ik wil dit nu hebben. Deze impulsklanten zoeken dan niet zozeer op een merk zoals andere klanten dit wel doen, maar op termen als bank of tafel. Ik heb last van muggen, ik heb nu een hor nodig, die verkopen we trouwens ook. Ik ga verhuizen, ik heb een nieuwe keuken nodig. Daarom zie ik daar toekomst in. Daarom wil ik alles kunnen bieden vanaf dit adres. Misschien gaan we wel samenwerken met een aannemer in de toekomst. Iedereen in de retail differentieert tegenwoordig: keukenzaken verkopen wasmachines en PVC-vloeren. Waarom zou ik dan geen keukens verkopen?” Hij heeft drie dochters die nog jong zijn, zou hij het leuk vinden wanneer ze later ook in het bedrijf komen? “Ja, maar alleen wanneer ze zelf de passie hebben om hier te werken. We zullen nooit zeggen dat het moet, dat deden mijn ouders ook niet bij mij, maar de omstandigheden waren anders. Als ze het leuk vinden zou ik het prachtig vinden, net als bij Jochem nu. Hij heeft die passie voor het interieur vak ook en dat is nodig om het vol te houden.”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie 9, 23 augustus 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding