Opening van eigen distributiecentrum maakt groen en goedkoop verzenden mogelijk

Online inkoopplatform Orderchamp opent dinsdag 18 januari een eigen distributiecentrum in Venlo om de Europese markt te bedienen. Merken die verkopen op Orderchamp kunnen nu gebruik maken van een fulfilment dienst die het volledige volume van de aangeboden merken combineert, om hun fulfilment groener, goedkoper en makkelijker te maken.

Vorig kwartaal werd de service uitvoerig getest en vanaf vandaag is hij voor alle Orderchamp merken beschikbaar.

Foto: Max Verduyn, COO & mede-oprichter van Orderchamp

Met deze nieuwe oplossing zorgt Orderchamp dat de aangesloten merken groenere keuzes kunnen maken voor hun fulfilment. Joost Brugmans(CEO): “Naast het gebruik van plastic-vrije verpakkingen en het compenseren van onvermijdelijke CO2 uitstoot, focussen we ook op het combineren van bestellingen wanneer we vanuit ons distributiecentrum vervoeren naar de rest van Europa. Op deze manier zorgen we dat ook kleine- tot middelgrote merken duurzame keuzes kunnen maken.”

Door het bundelen van volume van merken, zorgt het bedrijf bovendien dat de prijzen laag gehouden worden. Jim Woerdman (IZY Bottles): “Orderchamp heeft de onderhandelingskracht die wij als een klein merk simpelweg niet hebben. Ook zijn fulfilment prijzen meestal vaag en bevatten veel verborgen kosten. Orderchamp heeft ervoor gezorgd dat deze prijzen transparant en overzichtelijk zijn.

Orderchamp maakt het fulfilment proces overzichtelijk door alle bestellingen van A tot Z te beheren vanuit het distributiecentrum van 5000m2, dat uitgebreid kan worden tot 20.000m2. Merken verzenden hun voorraad en het bedrijf doet de rest. Integraties met e-commerce software als WooCommerce en Shopify maken het tevens mogelijk om alle voorraad gemakkelijk te beheren en elk ander extern kanaal te koppelen.

Over Orderchamp

Orderchamp vindt wholesale opnieuw uit. Op het digitale inkoopplatform worden zelfstandige retailers en merken met elkaar verbonden om wereldwijd relevant te blijven voor lokale consumenten. De Amsterdamse scale-up biedt op haar platform een uniek en kwalitatief hoogstaand assortiment van meer dan 400.000 producten van meer dan 4.500 verschillende Europese merken, waaronder Home & Living, Koken & Tafelen, Baby & Kids, Stationery, Sieraden & Accessoires, Eten & Drinken en Beauty & Health.

Orderchamp werkt uitsluitend samen met merken die aan bepaalde kwaliteitscriteria voldoen – veel merken delen daarom de waarden en kenmerken zoals handgemaakt, natuurlijk, duurzaam of ethisch verantwoord. Hierdoor kunnen retailers zich onderscheiden van de massa met hun eigen unieke productassortiment. Op basis van algoritmes worden op maat gemaakte aanbevelingen gedaan aan retailers met de juiste merken en producten. Op deze manier versterkt het platform zowel lokale retailers als online retailers en helpt het hen hun productportfolio uit te breiden. Het assortiment wordt continu uitgebreid en omvat momenteel merken als Marie-Stella-Maris, Naïf, Return to Sender, Wijck en Kersten.

Orderchamp is in 2019 opgericht door Joost Brugmans (CEO), Max Verduyn (CFO / COO) en Menno Wolvers (Head of Engineering), Ruud Stelder (investeerder) en Dennis Cuijpers (investeerder). Naast Nederland is het platform ook actief in België, Duitsland, Frankrijk, en Luxemburg en bedient het verschillende klanten uit heel Europa. Tot de investeerders van het bedrijf behoren henQ, Prime Ventures, Stefan van den Berg (voormalig CEO AfterPay), Thomas Plantenga (CEO Vinted / Kleiderkreisel) en Zhong Xu (CEO Deliverect). Orderchamp haalde sinds de oprichting ruim €20 miljoen aan groeikapitaal op.