Nadruk op dienstverlening en digitalisering

Independent Hotel Show Amsterdam 2025: compact en voor een niche publiek

 

In maart vond de editie van 2025 van de Independent Hotel Show plaats in de Amsterdamse RAI. Op het eerste gezicht met minder deelnemers dan in 2024, in ieder geval op minder grote stands dan tijdens de voorgaande edities. De exposantengroep loopt nog steeds uiteen, van aanbieders van koffiebonen en gerecycled toiletpapier uit bamboe tot hotelbedden en vloerbedekking. Het grootste deel van de aanwezige leveranciers heeft het verlenen van diensten als activiteit: het aanbieden van medewerkers in verschillende dienstverbanden en het digitaliseren van reserveringen en betalingen van gasten en aan leveranciers.

Opvallend, naast het grote aantal kleine stands, is de relatief geringe aanwezigheid van aanbieders van bedden, beddengoed (Avek, Auping en Treca waren van de partij, net als Gebroeders Jonk en Douxe) en zeker van meubelen. Sanitair was redelijk goed vertegenwoordigd met merken als Geberit en Grohe. De grote publiekstrekker van deze beurs is het sprekersprogramma: op de presentaties en paneldiscussies komen veel inrichters, architecten en ontwerpers af die en passant via netwerken ook aan nieuwe opdrachten proberen te komen.

Trendwatcher Vincent van Dijk had voor deze editie het thema Redefining Luxury bedacht, onderverdeeld in 5 stromingen. Quiet Luxury richt zich op gasten die op zoek zijn naar een authentieke, ingetogen maar comfortabele gastvrijheid. Conscious Luxury richt zich met name op jongere gasten die duurzaamheid van de materialen die toegepast zijn bij de inrichting op prijs stellen. Creative Luxury is uitbundig, verrassend en met invloeden van overal ter wereld. Healthy Luxury is als trend al langer gaande: gezond eten, goed uitrusten, aanwezigheid van een goede sportschool en/of zwembad en andere wellness faciliteiten. Personal Luxury richt zich op leeftijdsgroepen die vooral met generatiegenoten of zielsverwanten gezien willen worden in een hotel voor een verblijf dat in uitstraling, decoratie en sfeer exact is toegesneden op hun groep.

HIER KOMEN GEEN STUDENTEN OF CONSUMENTEN OP AF, HET IS EEN ECHTE SPECIALISTENBEURS.

INGANG ZOEKEN IN DE HOTELWERELD

By Borre is een Belgische fabrikant van meubelstoffen die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van custom oplossingen voor en in samenwerking met architecten. Net als veel andere nieuwkomers zoeken ze via deze beurs een ingang in de wereld van de boetiekhotels. Hun stoffen voldoen aan alle gestelde certificaten voor de projectmarkt op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en transparantie in de supply chain.

De gebruikte materialen zijn premium wol voor een lange levensduur maar ook het populaire RPET (gerecycled PET), al weet iedereen op deze beurs dat er virgin material PET dat nog nooit een fles is geweest wordt aangeboden als gerecycled materiaal vanwege de grote vraag naar het product. Een bijna moedeloos makende ontwikkeling waar we tegelijkertijd allemaal aan meedoen door het te vragen en te produceren. By Borre is de mogelijkheid tot het terugnemen van stoffen die aan het einde van hun levensduur zijn (en het meubel opnieuw te stofferen in het kader van duurzaamheid) aan het bestuderen.

DE GROTE PUBLIEKSTREKKER VAN DEZE BEURS IS HET SPREKERSPROGRAMMA: OP DE PRESENTATIES EN PANELDISCUSSIES KOMEN VEEL INRICHTERS, ARCHITECTEN EN ONTWERPERS AF.

 

COMBINEREN EN CONFIGUREREN

Akupanel, dat een stand deelde met Intertras hotelbedden, toonde behang en achterwanden van bedden die voorzien zijn van een akoestische foam laag. Zo kan men wand en bed in dezelfde stof uitvoeren met als bonus het dempen van geluid. Vrijwel iedere stof leent zich hiervoor. Standaard levert het bedrijf 6 typen stof maar men kan dus met vrijwel iedere stof uit de voeten. Deze wordt geplakt op het foam (geen vilt want dat is te hard) op een rol van 2.50 x 1.35 meter maar maatwerk is ook mogelijk.

Daarnaast zijn er de IWOOD panelen met RPET vilt als geluiddemping aan de achterzijde. Er zijn verschillende formaten leverbaar, met een configurator van Akupanel op de mobiel kan men zelf een indeling van een wand (ook met hoeken) maken. Het bedrijf vindt deze beurs zeer efficiënt voor bezoekers: in 2 uur heb je alles gezien en gehoord. De veelgehoorde opmerking dat de stand prijs vrij hoog is wordt beaamd, maar wordt gezien als een filter: hier komen geen studenten of consumenten op af, het is een echte specialistenbeurs.

GETUFT TAPIJT EN GEWEVEN TEGELS

Een mooie, grotere stand op de beurs is die van 2tec2 en Limited Edition. De twee Belgische zusterbedrijven bieden respectievelijk geweven tegelvloeren en karpetten op maat voor het hogere segment. Beide merken worden in dezelfde Belgische fabriek gemaakt. Bij Limited Edition vallen de hoog/laag structuren in de kleden op en er is veel vraag naar outdoor karpetten die ook binnen worden gelegd want ze zijn eenvoudig te onderhouden. Omgekeerd werkt uiteraard niet: kleden die voor binnen bedoeld zijn buitel laten liggen leidt tot schimmel en beschadigingen. Standaard zijn er 9 kleuren, er zijn verschillende poolhoogten mogelijk, de kleden worden geweven, getuft of gevlochten.

Bij het tuften is de geschoren en gesneden pool (cut loop) weer populair. Voor 2tec2 geldt dat het materiaal biobased is (inclusief de RPET rug), dat de tegels vormvast zijn en naadloos worden gelegd, dat er 15 jaar garantie op de tegels is en dat men kan kiezen uit 138 kleuren. Maar 1 op de 5 orders in met name Nederland is gewoon de kleur Helios: lichtgrijs. Soms moet je architecten en opdrachtgevers meer kunnen bieden dan wat er vanuit de markt wordt gevraagd, het is een ervaring die veel fabrikanten zullen herkennen.

 

SFEER NEERZETTEN

Versmissen staat ook voor het eerst op deze beurs en het bedrijf uit Best heeft vooral een sfeer willen neerzetten op de compacte stand, met een bank, verlichting, accessoires en kunstwerken. Het is verreweg de gezelligste stand van deze beurs, dat zeker. Het familiebedrijf is blij verrast met de bezoekers, met name de ontwerpers die men niet tegenkomt op retailbeurzen. Versmissen heeft in twee dagen tijd veel nieuwe gezichten leren kennen maar ook bestaande klanten ontmoet. Bedden, zo kwam naar voren bij de vorige editie, staan wat betreft prioriteit bij de investeringen van veel hoteliers onder de bestedingen aan food, sanitair en domotica.

Niettemin waren bijvoorbeeld Avek, Treca en Auping aanwezig (de laatste met het bed Essential dat recyclebaar is en volgens de fabrikant in elke stijl hotelkamer past) en ook de dekbedden van Douxe (waarbij een dekbed kon worden aangetrokken als ochtendjas). Ook het familiebedrijf Gebroeders Jonk uit Volendam was deelnemer aan deze editie, dit jaar voor de tweede keer. Marcel Jonk: “We zien hier andere gezichten dan op een retailbeurs. We merken dat het iets lastiger is om mensen te benaderen, want ze zijn in veel gevallen niet direct op zoek naar onze producten. Maar wanneer ze openstaan voor ons verhaal dan is de interesse ook meteen gewekt. Hier staan is investeren in een nichemarkt, maar wel een belangrijke nichemarkt.”

 

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie april 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding