Winkel met formule, Decorette Eerenstein

Daniël Eerenstein: ‘dankzij Decorette ben ik als ‘vak-verf- idioot’ inmiddels óók een enthousiast ondernemer in de interieurbranche.’
In deze vaste rubriek van Mobilia, interviewt Monique van Empel steeds een retailer die gespecialiseerd is in woningstoffering én onder een bepaalde woonformule valt. Daniël Eerenstein is eigenaar van de Decorette winkel in Zwolle; een woonformule die er volgens deze ‘vak-verf-idioot’ voor heeft gezorgd dat hij inmiddels óók een enthousiast ondernemer is in de interieurbranche. Hij prijst de persoonlijke begeleiding, de eigen, zorgvuldig samengestelde Decorette-collecties raamdecoratie, gordijnen en vloeren én het feit dat hij geregeld met Decorette-collega’s ervaringen uit kan wisselen.’
Door: Monique van Empel
Stel jezelf even voor.
‘Mijn naam is Daniël Eerenstein. Ik stam uit het jaar 1984 en ben geboren en getogen in Zwolle. Ik woon in Kleve (Duitsland), ben getrouwd en vader van drie kinderen. Sinds 2013 run ik de winkel in Zwolle en sinds drie jaar ben ik enthousiast Decorette lid. In Zwolle zijn we van oudsher bekender onder de naam Eerenstein. Daarom noem ik het zelf altijd Decorette Eerenstein.’
Hoe is het destijds begonnen?
‘Na mijn studie International Business and Languages heb ik gewerkt in de export vanuit Nederland naar Duitsland. Mijn vader heeft altijd een verfwinkel gerund. Sterker nog: hij was de zesde generatie al. Toen hij de wens uitsprak te willen stoppen met de winkel en mijn broer het alleen niet wilde doorzetten, heb ik besloten mijn vaders plek over te nemen. Ik ben tenslotte opgegroeid met en in de winkel. Daarbij zet je zeven generaties in de verf ook niet zomaar stop. Zodoende zit ik sinds 2013 in de zaak.’
Wie doet wat?
‘Wanneer ik iedereen meereken, inclusief de zaterdaghulp, zijn we met een team van elf mensen. We zijn feitelijk opgedeeld in twee afdelingen binnen het bedrijf. Een interieurgedeelte met raamdecoratie, gordijnen, vloeren en behang én de traditionele verfwinkel. We hebben personeel dat hoofdzakelijk bij de verf staat en personeel dat hoofdzakelijk bij het interieurdeel staat. Daarnaast hebben we mensen die ons ondersteunen bij de marketing en onze socials en werken we met een vaste freelance monteur voor het installeren van de gordijnen en raamdecoratie. Stoffeerders huren we altijd extern in. Daar hebben we inmiddels betrouwbare partijen voor gevonden.’
‘Ikzelf ben een ondernemer; daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn eigen expertise ligt met name aan de verftechnische kant. Daarom zorg ik ervoor dat ik altijd mensen met ruime ervaring om me heen heb voor alle vragen met betrekking tot het interieur. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste jaren steeds enthousiaster mee ben gaan doen op de interieurafdeling en daar ook steeds meer ideeën bij heb. Ik heb één hele belangrijke regel voor alle medewerkers. Ik zeg altijd ‘maak de klant blij’. Dus is de klant niet tevreden, ga dan in gesprek en los het op. Het gaat niet over gelijk halen, maar om samen blij te worden.’

Op de uitgebreide verfafdeling zijn alle A-merken terug te vinden, alsook alle verfbenodigdhe- den. Denk aan bekende namen als Farrow & Ball, Little Greene, Flexa, Sigma en Sikkens. Met de eigen verfmengmachine kan verf in iedere gewenste kleur gemengd worden.
‘Maak de klant blij’
Waarom hebben jullie gekozen voor de Decorette?
‘Eigenlijk is het bij ons zo, dat we van oudsher bekend staat als ‘verf-vak-idioten’. Het ambacht proberen we dan ook echt uit te stralen. Door onze ruime bekendheid en expertise met de verf hebben we eigenlijk de hele dag door aanloop van klanten. Dat fungeert automatisch ook als magneet voor het interieurgedeelte. Zo kan het zijn dat iemand binnenkomt voor een verftechnisch advies voor zijn boot en aansluitend een afspraak inplant voor een interieuradvies. De naamsbekendheid en reputatie op verfgebied straalt dus duidelijk uit naar de interieurafdeling.’
‘Aangezien ik weliswaar medewerkers heb die bekend zijn met alles rondom het interieur, maar ik zelf er nog onvoldoende ervaring mee had, heb ik er destijds voor gekozen om aan te sluiten bij het concept van Decorette. Daar zijn we sinds drie jaar lid van. Ik vind het fijn dat iemand je persoonlijk begeleid. Af en toe je winkel doorloopt en je op dingen wijst die nog beter kunnen; al is het maar een prijskaartje dat niet klopt. Daarnaast vind ik het ook fijn om geregeld met collega’s ervaringen uit te kunnen wisselen. Daardoor ben ik inmiddels echt heel enthousiast geworden om ondernemer in de interieurbranche te zijn.’
Wat ervaar je als voordeel van deze woonformule?
‘Doordat Decorette een onderdeel is van EK Retail, heb je in de praktijk te maken met een overzichtelijke organisatie die haast familiair aanvoelt. Ik weet hoe streng je financieel doorgelopen wordt als nieuw lid. Zodoende ben ik er tamelijk zeker van dat er achter EK Retail een financieel sterke en solide organisatie staat.’ ‘Daarbij zet Decorette ons op de kaart. Ze zorgt voor de lokale én landelijke online vindbaarheid. Zo worden we landelijk goed gevonden, maar blijft je ook de lokale held. Via de site kunnen potentiële klanten een interieurscan uitvoeren en desgewenst een afspraak inplannen met een van onze interieurspecialisten. Dat gaat haast vanzelf.
Decorette houdt het concept in de winkel ook goed in de gaten bij alle ondernemers. Zo klopt het landelijke en lokale plaatje weer en sluit on- en offline goed op elkaar aan.’ ‘En last but not least: Decorette maakt inkoopafspraken met de leveranciers. Zo weet je als ondernemer dat je met de producten die je verkoopt niet alleen een mooi en goed platje neer kunt zetten, maar daarmee ook een gezonde boterham kunt verdienen. En doordat Decorette een groot deel van ons assortiment samenstelt, hoef ik niet bang te zijn net even een trend te missen. Ook dat vind ik erg plezierig.’
Welke (bijzondere) merken voer je?
‘Arte is voor mij een heel belangrijk merk. Hun behang is echt een klasse apart. Daarmee zijn we niet exclusief, maar wij doen wel echt heel veel met hen. Ook Casamance is een heel mooi en gerenommeerd behangmerk. In de verf voeren de Engelse merken Farrow & Ball en Little Greene de boventoon. Het is met name hun uitstraling waardoor deze merken echte hardlopers zijn. Daarnaast zijn de eigen Decorette-collecties raamdecoratie, vloeren en gordijnen erg overzichtelijk en zeer zorgvuldig samengesteld. In raamdecoratie deden we al veel, maar gordijnen en vloeren zijn nu echt stijgende groepen qua omzet. In de praktijk heb je ook eigenlijk niet meer merken nodig. Klanten ervaren een beperkt, maar kwalitatief goed assortiment juist als prettig, omdat het geen overkill is.’
Wie zijn jullie klanten?
‘Bij ons stapt met name de kritische klant binnen. Iemand die het niets uitmaakt, komt niet bij ons. Doorat wij zelf de lat ook hoog leggen, krijgen we automatisch de juiste klanten- groep. Doorgaans zijn onze klanten de dertig wel gepasseerd en hebben ze ook wat te besteden. Prijsdiscussies zijn er wel eens, maar over het algemeen valt dat wel mee. Daar proberen we ook van weg te blijven.’

De kleurrijke verfwand van Farrow & Ball. Het merk onderscheidt zich door zijn diepe, rijke pigmenten en uitzonderlijke kleurdiepte.
Hoe komen die bij jullie terecht?
‘Mensen zoeken via internet, of komen via de verfafdeling bij ons terecht. En wat in Zwolle toch ook altijd nog wel goed werkt, zijn de lokale kranten. Die worden best goed gelezen, gemeten aan de reacties in de winkel.’
Zijn er recent nog belangrijke veranderingen in de winkel geweest?
‘Tot voor een jaar hadden we ook nog een verfwebshop en groothandelsactiviteiten gericht op schilders. Die afdelingen zijn overgegaan naar respectievelijk Onlineverf.nl en Olijslager Verf. Mijn broer is uit het bedrijf gestapt en richt zich op verftechnische advisering extern en ik ben mij meer gaan toeleggen op de particuliere klant, waarbij het interieur steeds meer prioriteit krijgt.’
‘De laatste jaren zijn er dus regelmatig nieuwe zaken bijgekomen of gewijzigd. Ik vind het daarom voor het team belangrijk dat we even pas op te plaats maken, om dat wát we nu doen eerst te perfectioneren voor- dat we nieuwe stappen gaan zetten.’

Naast deskundig verfadvies kan de klant bij Decorette Eerenstein ook terecht voor persoonlijk interieuradvies. Van behang tot raamdecoratie, van vloeren tot gordijnen, van traprenovatie tot horren.
Welke beurzen bezoek je?
‘Qua beurzen bezoeken we af en toe wel een woonbeurs, of leveranciers om nieuwe producten en trends te zien. Bij de verf zijn het vooral verftechnische informatieavonden of trainingen. Dat houdt de boel scherpt en het werk interessant.’
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie Juni 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.