Het is bijna zover: de najaarsvakdagen in De Woonindustrie. Zondag 7 september, maandag 8 en 9 september en 15 en 16 september is het beurzen geblazen in Nieuwegein. Een van de publiekstrekkers is Passe Partout. Eerder dit jaar vlogen we met CEO Dirk Steenbeke naar Hongarije voor een indrukwekkend bezoek aan de fabriek van dit mooie bedrijf.
Op bezoek bij de productie waar de collectie van Passe Partout wordt gemaakt: Flexibel en efficiënt produceren zonder tussenvoorraad
Op anderhalf uur rijden van de Hongaarse hoofdstad Boedapest ligt het stadje Salgótarjàn, niet ver van de grens met Slowakije. Hier staat de meubelfabriek waar de collectie van het merk Passe Partout wordt geproduceerd. Directeur Dirk Steenbeke en productieleider Geert Ligtenberg gaven eind mei een exclusieve rondleiding door de fabriek met ongeveer 200 medewerkers. “Deze leiden we op zodat ze zoveel mogelijk multi-inzet baar zijn”, aldus Geert. Dirk: “Deze mensen helpen, zonder het te weten, al 25 jaar om mijn droom te doen uitkomen.”
Het stadje waar de fabriek ligt bevindt zich aan de voet van het schilderachtige Matra gebergte, veel medewerkers wonen in de bergdorpjes hogerop. Een kwart eeuw geleden werden de gronden gekocht. Er stond al een bedrijfsgebouw op, maar dat was sterk verouderd. Inmiddels zijn er verschillende productiehallen en kantoren bijgebouwd, ook het design van de nieuwe modellen vindt hier plaats in de designstudio. Geert, Dirk en hun Hongaarse collega Katica ontwerpen prototypen aan de hand van schetsen die door de studio verder worden gevisualiseerd. Dirk: “Voor nieuwe modellen werken we zowel samen met ontwerpers als vanuit eigen ideeën. Vaak combineren we elementen van bestaande modellen of rompen met nieuwe accenten, zodat we iets creëren dat vernieuwend is, maar toch duidelijk het Passe Partout-DNA draagt.
Voor deze huisshow hebben we echter écht uit een heel nieuw vaatje getapt we zijn voluit gegaan voor vernieuwing.” Het drietal let bij het ontwerpen met name op een juiste verhoudingen, zithoogte en zitdiepte want comfort staat hoog in het vaandel geschreven. Waarom werkt het merk niet meer met externe ontwerpers? Dirk:“We werken heel graag samen met externe ontwerpers ze brengen vaak verrassende ideeën en een frisse blik, wat onze collecties alleen maar verrijkt. Tegelijk blijft het ontwerpen van nieuwe modellen ook één van de meest geliefde onderdelen van ons werk. We halen daar als team enorm veel energie uit, zeker omdat we vanaf het begin kunnen meedenken over hoe vorm, comfort en verhoudingen samenkomen. Het is net die mix tussen externe inspiratie en onze eigen ervaring die onze collectie maakt wat het is”.
“WE MAKEN HIER NIET GEWOON BANKEN, MAAR PLEKKEN VAN HOOP EN VERLANGEN.”
PRODUCTIEPROCESSEN
De fabriek bestaat uit vijf grote hallen, elk met een eigen specialisatie. In de eerste hal worden de houten rompen van banken en fauteuils gesneden en samengesteld, waarna ook het schuim wordt aangebracht. In de tweede hal worden de stoffen gesneden, gestikt en verwerkt tot hoezen. De derde hal de garnierderij is waar alle onderdelen samenkomen en de meubels volledig worden afgewerkt. De vierde hal dient als opslagruimte voor de afgewerkte producten. Tot slot is er een vijfde hal die dienstdoet als designcenter en huisvesting voor de kantoren. Er vertrekken wekelijks 10 tot 12 vrachtauto’s volgeladen met meubelen vanuit Hongarije naar bestemmingen door heel Europa, maar de grootste markten zijn en blijven Nederland en het thuisland België. Alle onderdelen van de productie wil het bedrijf zoveel mogelijk zelf in handen hebben, vandaar dat er nu wordt geïnvesteerd in een eigen spuitcabine.
Geert: “Door zelf te maken besparen we ook op het houden van voorraden en kunnen we voortaan sneller en flexibeler de kleuren van frames en stoffering op elkaar afstemmen.” Hij wijst naar het hout dat binnenkomt voor de frames: “Vanwege de strikte regels rondom hout traceerbaarheid, zoals vastgelegd in de EU Timber Regulation, krijgen we regelmatig inspecteurs over de vloer. Zij controleren of het hout dat wij gebruiken afkomstig is uit legale en verantwoorde bronnen. Voor ons is het essentieel dat onze grondstoffen volledig traceerbaar zijn, zodat we kunnen garanderen dat ze voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving.”
“WE WERKEN ZONDER TUSSENVOORRADEN, DUS IS HET VAN BELANG DAT HET BENODIGDE SCHUIM OP HET JUISTE MOMENT HIER AANKOMT.”
OVERAL GELUIDEN
In de hal waar het hout wordt verwerkt worden de multiplex platen in elkaar geschoten tot frames (“karkassen” in de woorden van Dirk). Wat opvalt is dat de losse houten onderdelen zo efficiënt mogelijk uit een plaat worden gezaagd, het zaagafval is minimaal. “Deze onderdelen zijn voor verschillende modellen die tegelijkertijd in elkaar worden gezet”, zo legt Geert uit. De losse onderdelen voor een meubel worden bij elkaar gezet in een verrijdbare bak met het juiste bestelformulier zodat iedereen kan zien waar het voor bestemd is. De fabriek werkt met een kleurcode met vaste kleuren per dag van de week. Deze kleuren staan ook weer op de bakken. Medewerkers dragen verschillende kleuren T-shirts per productieproces, soms staan verschillende kleuren naast elkaar te werken. Geert knikt: “We hebben zoveel werk, ook in deze tijd van een stagnerende vraag, en er zijn niet veel beschikbare mensen die dit werk kunnen doen. Dus proberen we de medewerkers via training zo multi-inzetbaar mogelijk te maken.”
Tussen de werkstations door lopen dames in opvallend geel gekleurde shirts: “Zij zijn van het onderhoud van de hallen, ze maken alles tussendoor schoon. We werken zo schoon mogelijk.” Dirk: “Om precies te weten wie we waarvoor nodig hebben per dag, welke materialen we nodig hebben en wat er afgemaakt moet worden is iedere dag een zeer gedegen werkvoorbereiding nodig. Deze is nu nog op papier maar wordt zo snel mogelijk geautomatiseerd met tablets voor de medewerkers waarop alles staat wat ze per dag moeten weten en gaan maken.” Tijdens het lopen door de fabriek wijst hij op het bonte geluidenpalet: geklop, gezaag, geniet: “Dat hoor ik graag. Je moet overal geluiden kunnen horen in de hal, dat is een teken dat er druk op de ketel staat en overal goed gewerkt wordt” aldus Dirk.
HET MOET KLOPPEN
Tijdens de rondleiding nodigt Dirk uit om een karkas van een bank, waar het schuim nog op moet komen, op te tillen: het is stevig en zwaar. “De kwaliteit van Passe Partout moet altijd kloppen. Alsof je ieder meubel aan vrienden wilt verkopen. Dus worden de karkassen goed geniet en verlijmd.” Geert knikt: “Maar de modellen mogen niet te zwaar worden, anders is er een kans dat chauffeurs ze laten vallen tijdens het in- en uitladen. Dus de verhouding gewicht en stevigheid moet kloppen.”
Hij wijst op een stoel met een opengewerkte rugleuning, met sleuven: “Dit model is lichter dan een versie met een volledig massieve rug, maar even stevig.” Het verlijmen van het schuim op de zitting, de rug en de armleuningen gebeurt met verschillende typen schuim, afkomstig van verschillende leveranciers. Om deze uit elkaar te kunnen houden wordt er ook met verschillende kleuren gewerkt. Geert: “We werken zonder tussenvoorraden, dus is het van belang dat het benodigde schuim op het juiste moment hier aankomt.” Dirk: “We werken op basis van bestellingen per klant, dus ook zonder voorraden van modellen. Alles moet just in time worden gemaakt. We werken op dagproductie, dat kan wel eens een halve dag uitlopen maar niet langer want dan wordt het schema van de werkvoorbereiding verstoord en we willen uiteraard ook geen langere levertijden voor onze klanten en hun eindklanten.”
Boven ieder lijmstation hangen dozen met 20 liter lijm waarop de naam van de verwerker staat: “Zo houden we exact bij hoeveel erdoor wie wordt gebruikt en kunnen we eenvoudiger aanpassingen maken dan bij grote tanks waar iedereen uit spoot. Zo hebben we al heel veel kosten weten te besparen. Deze nieuwe lijm is ook nog beter voor de gezondheid van de verwerkers dan de oude lijmen.”
“DE KWALITEIT VAN PASSE PARTOUT MOET ALTIJD KLOPPEN. ALSOF JE IEDER MEUBEL AAN VRIENDEN WILT VERKOPEN. DUS WORDEN DE KARKASSEN GOED GENIET EN VERLIJMD.”
TROTS OP HET WERK
De houtafdeling heeft 2 shifts per dag, dus er wordt in totaal 16 uur per etmaal gewerkt, net als bij het snijden van het schuim en het verlijmen. De dames van de stikafdeling werken in 1 dienst per dag. Geert: “Ook deze dames krijgen dagelijks instructie van wat er gestikt en genaaid moet worden, per dag en per model. Welke steek, welke naald, welke type stiknaad, et cetera. Soms ook lastige stoffen die door klanten zelf zijn aangeleverd, maar het lukt altijd. Nu nog staan de instructies op papier, straks loopt dit ook via de tablet. Dan wordt het eenvoudiger om eventuele wijzigingen of aanpassingen door te geven.” Net als bij de houtverwerking wordt de stof zo optimaal mogelijk benut, net als het snijden van schuim. Er komt een nieuwe stofsnijmachine die diverse bestellingen tegelijk kan snijden, maar de dames helemaal vervangen gaat niet lukken en dat is ook niet de bedoeling.
Op de bedrijfskleding staat de tekst:” Working on People’s Happiness”. Dirk legt uit: “We maken hier niet gewoon banken, maar plekken van hoop en verlangen. Banken waar misschien mensen jarenlang hebben voor gespaard, waar dromen op rusten en waarin later herinneringen worden geboren zachte momenten van geluk, warmte en samenzijn. Elke medewerker die hier werkt, werkt mee aan die droom. Want ooit begon ik met een droom, een eigen bedrijf, een verlangen om mijn eigen collectie te creëren, mijn eigen verhaal te vertellen door vakmanschap en passie. Het vervult me met diepe trots dat deze mensen sommigen al meer dan 25 jaar, dag na dag hun ziel en kracht geven aan die droom. Ze zijn niet zomaar werknemers; ze zijn een familie, verweven met het hart van Passe Partout.”
“ZE ZIJN NIET ZOMAAR WERKNEMERS; ZE ZIJN EEN FAMILIE, VERWEVEN MET HET HART VAN PASSE PARTOUT”
INPAKKEN EN VERZENDEN
Bij de kwaliteitscontrole staan de meubelen op zachte karpetten om eventuele beschadigingen te voorkomen. Ieder model wordt minutieus nagekeken, omgedraaid, goedgekeurd en ingepakt. Opvallend veel beige modellen. Dirk: “Hier zie je wat vandaag goed verkoopt, allemaal lichte kleuren, maar tijdens beurzen en onze huisshow kiezen we toch voor andere kleuren: het oogt leuker, minder saai, en meestal kunnen de retailers wel de vertaalslag maken naar meer gangbare kleuren.” Van alle modellen worden foto’s gemaakt als referentie bij eventuele klachten. Er wordt een label bevestigd met een QR-code voor de traceerbaarheid. Passe Partout ontwikkelt 2 of 3 nieuwe modellen per beurs en per huisshow.
Dirk: “We verkopen geen meubels alleen we verkopen sfeer, gevoel, beleving. En om dat goed te doen, luisteren we. Niet alleen naar onze klanten, maar ook naar onze medewerkers, partners en vrienden rondom ons. Al die signalen helpen ons om aan te voelen waar de markt naartoe beweegt en liefst zijn we die net een stap voor. Wat we steeds vaker horen, is dat comfort belangrijker is dan ooit.
Maar tegelijk willen mensen meubelen die visueel lichter en strakker ogen, zonder dat ze aan gezelligheid of warmte inboeten. Die balans zoeken we voortdurend, in dialoog met iedereen die meebouwt aan Passe Partout. Daarin ligt voor ons de uitdaging.” Passe Partout introduceerde een aantal jaren geleden al het concept van low dining, inmiddels zijn er 4 zithoogten beschikbaar; van lounge tot barhoogte. Geert en Dirk tonen het stoffenmagazijn, het enige onderdeel dat wel op voorraad ligt want op commissie bestellen is onpraktisch, met in totaal bijna 7 kilometer aan stoffen.
Dirk kijkt nog eens rond in de inspectie- en verzendhal, waar de dienst ten einde loopt, de medewerkers naar huis gaan en hem gedag zeggen. Hij beantwoordt hun groet, in het Hongaars. “Ik zie de meubelen van Passe Partout als iets duurzaams om door te geven, van generatie op generatie. Bijna als een onderdeel van een familie. Ze worden door de mensen hier met zoveel toewijding gemaakt, het is veel meer dan een simpele optelsom van hout, schuim, veren en stoffen.”
“HET ONTWERPEN VAN NIEUWE MODELLEN BLIJFT ÉÉN VAN DE MEEST GELIEFDE ONDERDELEN VAN ONS WERK. WE HALEN DAAR ALS TEAM ENORM VEEL ENERGIE UIT.”
Nieuwe modellen, nieuwe campagne
Aansluitend op dit bezoek vond van 5 tot en met 8 juni in de showroom van Passe Partout (De Koolputten in Waasmunster) de jaarlijkse huisshow van Passe Partout en Haans Lifestyle plaats. Dirk Steenbeke was zeer tevreden over het verloop van deze huisshow: “We waren heel content, zowel door de opkomst, de cijfers, het onthaal van ons nieuwe boek en de ontvangst van onze nieuwe marketingstrategie, waarbij beleving voorop staat. In onze nieuwe campagne verbinden we het uiten van verschillende emoties aan onze collectie. We hebben er samen met Interior Business Magazine nog inhoudelijk over gespard tijdens het bezoek aan Hongarije. Ik ben zeer tevreden over de uiteindelijke insteek en getuige de reacties van de klanten tijdens de huisshow hebben we de juiste snaar weten te raken.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine editie juni 7, 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.