Volledig in Duitsland gemaakt en vanuit Nederland ondersteund

‘Rauch biedt als Duitse kwaliteitsfabrikant full service voor Nederlandse detaillisten’

 

De interieurmarkt staat overal in Europa onder zware druk door het uitblijven van orders. Om als fabrikant te overleven in deze tijd is niet eenvoudig, maar het familiebedrijf Rauch uit Freudenberg am Main in Baden-Württemberg weet nog altijd de rug te rechten door mee te bewegen met de markt zonder haar identiteit te verliezen. Sinds 1897 produceert Rauch meubelen. De programma’s in kasten, bedden en bijmeubelen vinden hun weg niet alleen in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) maar ook daarbuiten. Eric ten Brink is al 25 jaar agent voor de fabrikant in Nederland: “Dankzij een goede prijs/kwaliteit verhouding, snelle levertijden en volledige service vanuit ons kantoor in Nederland biedt Rauch veel voordelen.”

Als handelsagent is Eric verantwoordelijk voor alle ongeveer 350 leveradressen van Rauch in Nederland. Dit zijn zowel ketenfilialen als zelfstandige winkels en winkels die zijn aangesloten bij een inkoopformule. Hij bezoekt winkels met name in het Noorden, heeft 2 medewerkers op kantoor voor het begeleiden van de orders naar de fabriek en een accountmanager heeft het Zuiden als werkterrein. Samen hebben ze de landelijke key accounts verdeeld. “Wij zijn als Rauch Nederland het Nederlandstalige aanspreekpunt voor alle momenten in het order- en leverproces. Onze klanten weten en waarderen dit. Klanten geven via de mail of vanuit Furnplan de order aan ons door en wij handelen deze af, houden contact met de fabriek en leveren de after service.” De fabriek produceert 30.000 meubelpakketten per dag en exporteert, naast de Benelux, veel naar het Verenigd Koninkrijk. Eric: “Voor Nederland zoeken we nog logistieke partners voor het aanbieden van drop shipments bij eindklanten, we leveren alles franco aan de dealers. Onze verpakkingen lenen zich goed voor dergelijke leveringen.

 

‘Wij zijn als Rauch Nederland het Nederlandstalige aanspreekpunt voor alle momenten in het order- en leverproces. Onze klanten weten en waarderen dit.’

 

INVESTERINGEN

Het programma van Rauch (kasten, bedden en bijmeubelen) bestaat uit vier verschillende prijsniveaus en drie montage niveaus: “Het loopt uiteen van zeer eenvoudig in montage tot professioneel vooraf gemonteerd, en van meeneem meubelen tot het hogere vakhandelsniveau.” Rauch heeft dus een lange traditie van meubelen produceren maar dat wil niet zeggen dat het een zeer traditioneel denkend en handelend bedrijf is. “Wij hechten aan onze plaats in de lokale samenleving, zo sponsoren we gedeeltelijk de kosten voor woningen voor gepensioneerden vanuit een stichting en is er een gratis Rauch dierentuin in Freudenberg. Het is een fijne regio waar het goed vertoeven is; een wijngebied. We nemen graag klanten mee naar een fabrieksbezoek.”

Maar het bedrijf sluit de ogen niet voor de realiteit: “De industrie is in zwaar weer. Collega-bedrijven vallen weg. Retailers blijven in onzekerheid achter. Wij zijn als fabrikant nog steeds volop aanwezig in de markt en dat wekt vertrouwen”, aldus Christina Nitsche, verantwoordelijk voor de export bij Rauch. “We hadden op gegeven moment een overcapaciteit in de productie, net als andere fabrieken. We hebben gereorganiseerd en onder andere de spaanplaatfabriek verkocht. Met dat geld hebben we weer in de onderneming geïnvesteerd, onder andere door het integreren van CGI; computer gegenereerde beelden. Rauch gebruikt CGI om producten te presenteren via POS materialen of op de webshops van retailers. De basis hiervoor is het 3-D model, waaruit hoogwaardige, gedetailleerde productinformatie wordt gegenereerd in de vorm van uitsneden, detailafbeeldingen en zelfs volledige interieurs.”

 

3-D PLANNING

Alle planning programma’s, maatwerkproducten en advies intensieve slaapkamermodellen worden opgeslagen in Furnplan. Rauch is de fabrikant met de meeste modellen in deze planningssoftware. De schaalgetrouwe en fotorealistische 3-D planning bespaart de verkoper aanzienlijk veel tijd, voorkomt fouten en stelt hem in staat om met één druk op de knop bestellingen door te geven aan Rauch. De online Furnplan trainingen van Rauch zijn erg populair. De 30.000 pakketten die dagelijks de Rauch fabriek verlaten worden allemaal gescand. Wanneer een pakket niet in een zending kan worden gevonden, wordt het direct gereviseerd en doorgestuurd, vaak voordat de retailer het pakket mist. Dankzij de uitlaadscanning die momenteel wordt uitgerold biedt Rauch naadloze tracking tijdens het transport, waardoor pakbonnen overbodig zijn.

 

‘We zijn sinds vele jaren een kastenspecialist die ook bedden en bijmeubelen maakt. Onze kennis van kasten is zeer groot.’

 

DUURZAAM EN TOEKOMSTBESTENDIG

Rauch is ook koploper op het gebied van duurzaamheid. Hoewel verre van verplicht, voldoet Rauch al aan de CSRD-rapportagevereisten, voert het consequent een programma uit met talloze maatregelen om jaarlijks de CO2-uitstoot te verminderen en biedt het inzicht in deze belangrijke onder- werpen met de speciaal ontwikkelde duurzaamheidsbrochure. Maar Rauch is ook baanbrekend op het gebied van productie: “We voeren momenteel tot het einde van het jaar renovaties uit om de machines in onze hoofdfabriek te moderniseren en ze toekomstbestendig te maken. Ons doel is om de processen, van de ontvangst van de spaanplaat tot het laden in de vrachtwagen, te optimaliseren en nog efficiënter te maken. Ook is er veel aandacht besteed aan het aanpassen van verpakkingen naar flatpack oplos- singen”, aldus Christina. Eric knikt: “Op deze manier heeft Rauch zich staande weten te houden en is het goed voorbereid op de toekomst.”

 

ONDERSCHEIDEND

Waarin denken Christina en Eric dat de meubelen van het bedrijf zich onderscheiden van andere programma’s van soortgelijke aanbieders? Christina: “Rauch begon ooit als fabrikant van slaapkamers met kasten erbij, die volgorde is inmiddels omgedraaid. We zijn sinds vele jaren een kastenspecialist die ook bedden en bijmeubelen maakt. Onze kennis van kasten is zeer groot. We bedienen met onze vier niveaus een hele brede markt. We vinden altijd een marktsegment om meubelen aan te leveren, hoe niche dan ook, ook in zware tijden zoals nu.” Eric voegt daaraan toe: “Rauch is een volwaardige fabrikant van meubelen van hoge kwaliteit, ongeacht het marktsegment. De breedte die Christina noemt is echt een troef: voor de eigen slaapkamer kiezen consumenten iets uit het high end aanbod, voor de logeerkamer iets uit een goedkopere serie. De totale order kan bij ons worden geplaatst.” Christina over het karakter van de firma Rauch: “De familie is nog steeds eigenaar. Het is een vlakke organisatie, iedereen kent en helpt elkaar bij het werk. We hebben helaas mensen moeten laten gaan, dat waren voor iedereen zware momenten. Maar ik denk dat die onderlinge band van ons als medewerkers terug te zien is in de toewijding voor het produceren en leveren van onze programma’s.” De fabriek telt op dit moment 800 medewerkers.

 

‘Rauch biedt een optimale prijs/ kwaliteit verhouding, 4 tot 6 weken levertijd vanuit de fabriek in Duitsland en franco thuisbezorging.’

 

 

KIJKEN NAAR TRENDS

Gevraagd naar de stijl van de meubelen van Rauch zegt Christina: “We heb- ben zowel klassieke, tijdloze modellen in de collecties als uitvoeringen die meer trendy zijn. We kijken bij nieuwe uitvoeringen goed naar de andere actuele ontwikkelingen in het interieur: Wat zijn de trends in vloeren en in keukens die meetellen? Wat zijn de trends in woonwanden? Zo hebben we onlangs champagne als kleur toegevoegd in alle prijssegmenten, dat loopt zeer goed. We experimenteren met kleuren en soms loopt het minder succesvol, zoals bij saliegroen: dat zagen wij bij keukens opkomen, maar werd niet vertaald naar de slaapkamers.” Eric: “Maar zwarte handgrepen, die we ook bij de keukens zagen, slaan weer wel goed aan.

Rauch levert veelzijdige en flexibele modellen aan waarbij meerdere smaken kunnen worden bediend door details aan te passen.” Christina: “We hebben nogmaals het geluk dat we sterk aanwezig zijn in het middensegment. Met het wegvallen van enkele concurrenten kunnen we vergelijkbare meubelen aan die dealers en eindklanten aanbieden voor een aantrekkelijk prijs. Het biedt weer kansen voor ons, juist in deze uitdagende tijden.”

 

MADE IN GERMANY

Het bedrijf heeft nooit overwogen om de productie buiten Duitsland te plaatsen. Christina: “We zijn Made in Germany, al vanaf 1897, en daar zijn we trots op. We leveren constante topkwaliteit voor de prijzen die we hanteren en proberen competitief te blijven door te automatiseren en efficiënter te produceren. We leveren aan alle grote inkoopgroepen, ook in Duitsland, en zij verwachten van ons een kwaliteitsniveau dat we alleen kunnen garanderen door lokaal te blijven produceren.” Zij wijst op het ‘verjongen’ van de fabriek, zowel in productiemethoden als in denkwijze. “De jongere generatie staat meer open voor automatisering en digitalisatie. Dat hebben we nodig om te kunnen overleven. We kunnen met de nieuwe technologie onze producten upgraden zonder veel handelingen, bijvoorbeeld het integreren van soft close in alle meubelen. We worden zoals fabrikant nog flexibeler en dat gaat ons helpen de komende tijd.”

Tijdens de komende Meubelbeurs Brussel zal Rauch nieuwe kasten en bijmeubelen presenteren. “Wat loopt wel en wat niet? Daar passen we de programma’s dan op aan. Tot een paar jaar terug keken we ook per gebied naar wat goed verkocht, er was een aantoonbaar verschil in smaken. Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk is dat er in Europa niet echt meer, alles is naar elkaar toegegroeid. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om nieuwe producten te ontwikkelen”, zo stelt Eric. Christina: “Let wel, zelfs bij de Britten slaat champagne als kleur goed aan.”

THUIS IN HET CONFIGUREREN

Eric: “Ik wijs nog even op het belang van de kaarten met QR-codes met informatie voor consumenten die aan ieder meubel zijn bevestigd. Deze informatie staat daar ook omdat er steeds minder verkopers werken in winkels. En de jongere verkopers zijn gewend aan het delen van digitale informatie met hun klanten en ze zijn thuis in het configureren. Bijvoorbeeld via Furnplan. Het is een andere cultuur van verkopen en Rauch is als fabrikant volledig voorbereid en ingericht op deze processen.”

 

TEAMGEVOEL

Uit het gesprek blijkt al dat de band tussen agent Eric en de fabriek heel hecht is. Christina: “Dat is geen verrassing, Eric werkt al zo lang voor Rauch in Nederland. Zelf werk ik als export- manager nu 10 jaar voor het bedrijf. De klik was er direct. Het kantoor in Nederland en de exportafdeling hebben zeer nauw contact met elkaar, juist omdat Eric en zijn team alle stappen van een order afhandelen voor Nederland.” Eric: “Bijna alle modellen staan in Furnplan en veel wordt vanuit een configuratie daarin besteld. We hebben dagelijks contact met Duitsland, we hebben samen echt een teamgevoel.”

 

SUCCESVOL

Eric vat de voordelen van het kiezen voor Rauch nog eens samen: “Een optimale prijs/ kwaliteit verhouding, 4 tot 6 weken levertijd vanuit de fabriek in Duitsland, franco thuisbezorgd, een Nederlands serviceteam dat goed bereikbaar is en dat desgewenst ook verkooptrainingen geeft. We zijn als fabrikant succesvol, ook bij de huidige tegenwind. Wanneer de meewind weer komt zullen we goed kunnen meebewegen.” Christina knikt: “Wanneer de orders weer toenemen kunnen we de productiecapaciteit in een handomdraai verhogen. We zijn goed voorbereid.”

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Bedding Business Magazine editie 3, 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding