Retailers besparen €2,3 miljoen in aanloop naar Black Friday

”Eerste succesvolle Black Friday campagne van Ankorstore helpt onafhankelijke retailers te concurreren met grote spelers in de markt”

Amsterdam, 26 november 2021 – Om lokale retailers te helpen concurreren met grote, gevestigde namen, bood Ankorstore een maand voorafgaand aan Black Friday aanzienlijke kortingen, waardoor ook lokale zelfstandigen de mogelijkheid kregen om Black Friday-kortingen te bieden zonder dat dit een negatieve impact had op hun marge.

Black Friday voordeel voor onafhankelijke lokale retailers
Tijdens de campagne, die plaatsvond van 25 oktober tot 2 november, steeg het aantal bestellingen op het platform met 30%, met name in de categorieën Home & Living, Groceries en Beauty. In totaal bespaarden retailers 2,3 miljoen euro dankzij de kortingen. “Dit grote succes bewijst dat onafhankelijke retailers behoefte hadden aan ondersteuning in de aanloop naar Black Friday”, zegt Nicolas D’Audiffret, mede-oprichter en mede-CEO van Ankorstore. “Normaal zien onafhankelijke retailers tegen Black Friday op, omdat ze het zich financieel niet kunnen veroorloven om hoge kortingen aan te bieden zoals Big Retail en E-commerce giganten dat wel kunnen. Wij wilden onafhankelijke retailers dit jaar een eerlijke kans geven om met deze grote partijen te kunnen concurreren. Door de pandemie hebben zelfstandige retailers een zware tijd achter de rug. Black Friday zou het voor hen nog erger kunnen maken. Vooral in aanloop naar de feestdagen, de belangrijkste tijd van het jaar. Daarom hebben we onze speciale Black Friday-aanbieding een maand voor de officiële Black Friday gelanceerd, om op die manier detailhandelaren de nodige tijd te geven om hun voorraden tegen verlaagde prijzen op ons platform te kopen. Ze kunnen nu hun eigen kortingen toepassen op klanten en zo profiteren van de Black Friday uitgaven van consumenten op persoonlijke schaal”, legt D’Audiffret uit.

Een win-winsituatie voor zowel retailers als merken
Dit initiatief van Ankorstore is de eerste en grootste Black Friday-campagne die toegewijd is aan lokale bedrijven. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel onafhankelijke retailers unieke, onafhankelijke merken ontdekt hebben op het Ankorstore-platform. Naast Ankorstores algemene 10% korting op alle merken, voegden duizenden merken tijdens de campagne individuele kortingen toe die konden oplopen tot 50%. Merken die ervoor kozen om extra kortingen aan te bieden, boekten een totale omzet van meer dan 60% in vergelijking met merken die dat niet deden. Ook merken die de kortingen niet konden of wilden aanbieden, hebben dankzij de strategische campagne hun omzet aanzienlijk zien stijgen.

Positieve feedback uit heel Europa
In de nasleep van het evenement ontving Ankorstore overweldigend positieve feedback van zowel merken als retailers. Zo vertelt Barry Kulk van de Nederlandse woonwinkel “ByBazz”: “Black Friday heeft gezorgd dat wij meer bestellingen binnen kregen. Daarnaast zien we dat er meer klanten bij komen die ons voorheen niet kenden, omdat wij een Nederlands merk zijn, met een uniek product”. Ook Paul Verschool, Managing Director van het Nederlandse bedrijf Pixelhobby beaamt het succes: “Wij wilden dat eerdere klanten meer via Ankorstore bestelden in verband met de snellere betalingen en het logistieke gemak. Bovendien heeft de traffic, die door het Black Friday-event gegenereerd werd, ons geholpen nieuwe retailers verspreid over Europa te vinden die we anders nooit bereikt zouden hebben”.

Oproep aan consumenten om Black Friday-aanbiedingen in fysieke winkels te ontdekken
“Ons idee en initiatief is gevolgd door een heleboel retailers die onze missie voor dit evenement begrepen. De resultaten en feedback die zij met ons deelden zijn boven onze verwachtingen”, aldus Nicolas D’Audiffret. “Nu roepen we consumenten op om mee te doen en lokaal te winkelen in plaats van deel te nemen aan de algemene online shopping-razernij die alleen de grote spelers ten goede komt. Lokale retailers doen hun uiterste best om niet alleen kortingen te geven, maar ook de beste ervaring te bieden, met zeer speciale producten en een onmiddellijke voldoening. Daarbij maakt het niet uit of dit een fysieke of online winkel is. Maak daarom alsjeblieft gebruik van deze cruciale eindejaarsperiode om uw lokale retailer te ondersteunen door lokaal te winkelen”, pleit de CEO.

Ankorstore, dat als missie heeft gelijke kansen te creëren voor onafhankelijke retailers in heel Europa, heeft zichzelf gevestigd als de nummer één Europese B2B-marktplaats en als een van de snelst groeiende techbedrijven in Europa. Sinds de lancering in 2019 werkt Ankorstore nu samen met meer dan 100.000 onafhankelijke retailers en 10.000 merken in 23 Europese landen.