Consumenten kiezen in 2021 voor warmere kleuren, zachtere materialen en persoonlijke (kunst)verzamelingen. Ze investeren ook in luxe woonartikelen. Niet eerder was de aandacht voor buitenmeubels zo groot. Dat blijkt uit het nieuwe trendreport dat vandaag is gepresenteerd door online woonwinkel Flinders, marktleider in het premium home & living segment. Dit trendreport toont de laatste woon-, tuin- en kleurtrends voor deze lente en zomer.

‘’De Nederlandse samenleving mist al een lange tijd het ‘echte’ menselijke contact en dat vertaalt zich direct door naar ons interieur. Het thema persoonlijkheid krijgt daar steeds meer aandacht’’, aldus Willemijn van Riel, trendwatcher bij Flinders.

De drang naar echt contact speelt door de aanhoudende digitalisering al langer en raakte dankzij de wereldwijde gezondheidscrisis in een stroomversnelling. De non-verbale communicatie kan men steeds moeilijker waarnemen tijdens virtuele contactmomenten en dat brengt iets positiefs met zich mee. Mensen worden zachter naar elkaar toe. Van Riel: ‘’Dat zie ik niet alleen terug in woorden en intonatie, maar ook onder meer in kleding, vormen, kleuren en interieurs.’’

Kleuren krijgen een warmere ondertoon, stoffen zijn aaibaar en verlichting wordt zachter. De zomers worden alsmaar langer en warmer en daar maakt de consument het liefst optimaal gebruik van. Dat betekent ook dat onze buitenruimte in deze tijd van het jaar een hoofdrol krijgt. De focus ligt op naar buiten gaan en op een huis waar men zich binnen en buiten thuis voelt.

De belangrijkste woontrends voor het komende half jaar zijn gericht op het aangenamer en persoonlijker maken van de eigen woning en tuin. Kleuren, materialen en meubels zorgen ervoor dat een woonomgeving van alle gemakken is voorzien. Zo zijn retro invloeden niet meer weg te denken uit het interieur. De geliefde kleur grijs maakt plaats voor zandkleuren als beige. Als tegenhanger illustreert Rebels Design een duidelijk contrast waar felle kleuren en grafische patronen centraal staan en een positief effect hebben op het humeur van de consument. Van Riel: ‘’De tuin is een plek om te relaxen en een feestelijk gevoel te creëren zodat je er gevoelsmatig even uit bent in eigen omgeving.‘’ De woontrends van 2021 zijn Mid Century Memory, Urban Rebel, Garden Festival, Great Outdoors en Au Naturelle.

Over de woon-, tuin- en kleurtrends

Woontrend Mid Century Memory
In een tijd van onrust en onzekerheid geeft nostalgie zowel troost als comfort. De trend Mid Century Memory illustreert het fenomeen dat we logischerwijs juist nu teruggrijpen naar de herkenbaarheid uit de jaren 50 tot 70. De ontwerpers uit deze periode wilden zoveel mogelijk buiten naar binnen halen. Daarom geven houten accenten, natuurlijke vormen en imperfect aardewerk deze trend perfect vorm.


Woontrend Urban Rebel
Rebellie en provocatie typeren de woontrend Urban Rebel waar felle kleuren en enorme contrasten om aandacht schreeuwen. Provocerende teksten, uitgesproken fotografie en bijzondere kunstobjecten vullen deze trend aan. Een ding is zeker: werkelijk alles kan en niets is te gek. Leef je uit en mix en match er maar op los.

Tuintrend Garden Festival en Tuintrend Great Outdoors
Lange, warme en zwoele zomers benutten we het liefst optimaal. Van een intiem balkon tot een grote tuin: we hechten steeds meer waarde aan onze ruimte buiten. Met de tuintrend Garden Festival is het een waar feestje om buiten te zijn. De lichte pastelkleuren, luchtige ontwerpen en onderhoudsvriendelijke materialen zorgen voor een fris, vrolijk en praktisch totaalplaatje.

Na de winter kunnen we niet wachten tot de eerste zonnestralen doorbreken. De tuintrend Great Outdoors legt de nadruk op zo lang mogelijk genieten van het buitenleven. De tuin dient van alle gemakken te zijn voorzien en is ondertussen een verlengstuk van je woning. Een loungebank met zachte kussens, een douche voor verkoeling en een multifunctionele buitenkeuken mogen niet ontbreken.

Kleurtrend Au Naturelle
De kleur grijs maakt plaats voor beige en andere zandkleuren. Beige is een ideale basiskleur voor de inrichting en bij uitstek een tijdloze kleurkeuze. Een compleet zandkleurig interieur is helemaal van deze tijd en zorgt voor zowel rust als balans in je huis, tuin en geest. Versimpeling, ontspanning en bewustwording van de natuur voeren de boventoon in de kleurtrend Au Naturelle.

OVER FLINDERS
Woonwinkel Flinders is marktleider in het premium Home & Living segment in Nederland en België. Het bedrijf uit Zaandam heeft 36.000 meubels, designlampen en woonaccessoires in het assortiment. Het is de missie van Flinders om woondromen waar te maken. Het bedrijf heeft meer dan 100 medewerkers in dienst.
www.flinders.nl