Volop synergie, met behoud van de eigen identiteit
Samenwerking tussen Meubelfabriek De Toekomst en DN Design is een win-win situatie. Het begon met een gesprek tijdens de afgelopen editie van de Meubelbeurs Brussel. André van Hattem van DN Design: “Hans Stokvis van Meubelfabriek De Toekomst en ik hadden meteen een goede klik. Ik had het gevoel dat we iets voor elkaar konden betekenen”.
Hans knikt: “Wij hadden bij De Toekomst geen banken in de collectie die we samen met onze relaxfauteuils kunnen aanbieden, vanaf nu wel.” Andre: “We bedienen dezelfde doelgroep en De Toekomst heeft een sales team met een landelijke dekking waar wij naar op zoek waren.”
“WE ZIJN ALLEBEI BEDRIJVEN DIE IN NEDERLAND PRODUCEREN, WE HECHTEN AAN KORTE LIJNEN EN AAN FLEXIBILITEIT.”
VEEL MOGELIJKHEDEN
André: “Het netwerk van het team van De Toekomst heeft een overlap met ons klantenbestand, maar is vele malen groter. Ik zie veel mogelijkheden in deze combinatie. We denken ook hetzelfde over het leveren van betrouwbare kwaliteit.” DN Design is een bedrijf dat al heel lang actief is en bekend is als producent van banken en fauteuils onder eigen label en private label voor derden. De fabrikant uit Dreumel, met een compact aantal medewerkers, heeft een eigen collectie met een tijdloos ontwerp dat in interieurs in diverse stijlen kan worden toegepast.
“DE TOEKOMST HEEFT EEN TEAM VAN 4 VERKOOPMEDEWERKERS LANGS DE WEG EN PROMOTEN DE COLLECTIE ACTIEF.”
EIGEN IDENTITEIT BLIJFT VOOROP STAAN!
Zowel André als Hans benadrukken dat deze samenwerking puur en alleen de gezamenlijke verkoop betreft, de bedrijven blijven los van elkaar actief en er is dus geen sprake van een overname. Hans: “We houden ieder onze eigen identiteit. De meubelen van DN Design sluiten misschien op het eerste gezicht niet 1 op 1 aan op onze relaxfauteuils, maar het past toch prima bij elkaar.”
André: “Om te laten zien dat we prima gecombineerd kunnen worden in een interieur gaan we onze stoffencollecties ook op elkaar afstemmen.” Hans voegt eraan toe: “Het moet ook echt voor iedereen duidelijk zijn dat we verder los van elkaar blijven staan als bedrijven. De Toekomst heeft een team van 4 verkoopmedewerkers langs de weg en promoten de collectie actief. De orders blijven gewoon bij DN Design binnenkomen en worden in Dreumel verder afgehandeld.”
HUISSHOW
Op 1 en 2 september vond de huisshow van De Toekomst in Beesd plaats, waar voor het eerst ook meubelen uit de eigen collectie van DN Design te zien waren. Wat konden de bezoekers verwachten? (Artikel is in het vakblad gepubliceerd in aanloop naar de huisshow op 1 en 2 september, red) Hans: “Van De Toekomst is er een nieuwe eetkamerstoel te zien, met een verstelbare zitting en rug. We hebben deze zelf ontwikkeld en gaan deze ook zelf maken in Beesd. Verder tonen we nieuwe modellen relaxfauteuils als opvolgers van onze hardlopers. Van IJcoon laten we een nieuwe bank zien die bij DN Design wordt gemaakt. Zij zijn daar echt specialisten in.” André: “Wij staan op deze huisshow met een selectie van onze collectie als eerste basis voor hopelijk veel synergie met de collectie van De Toekomst. Uiteraard kunnen klanten de overige modellen in onze showroom in Dreumel komen bekijken.”
Hans over DN Design: “Ik vind dat de kwaliteit van de meubelen die zij maken zeer hoog is. We krijgen ook goede reacties vanuit de markt over het merk: probleemloos leveren, een goed zitcomfort. Ze weten echt wat banken maken is, zoals wij weten hoe je een relaxfauteuil maakt.” André: “Onze eisen ten aanzien van kwaliteit komen zeer overeen. Het enige verschil tussen ons is denk ik vooral de omvang, bij de Toekomst werken 10 keer zoveel mensen als in Dreumel.” Hans: “Dat vind ik dus ook zo knap van jullie: het wordt in 1 ruimte gemaakt, met heel veel aandacht en toewijding en een goede controle. Met zo’n klein team, ik vind dat echt heel bijzonder.”
PASSENDE OPLOSSING
Hans: “We stappen hier ook niet zomaar in. Deze samenwerking kan alleen met een bedrijf waar we in geloven. Dit past heel goed en voelt ook goed.” André: “We zijn allebei bedrijven die in Nederland produceren, we hechten aan korte lijnen en aan flexibiliteit.” Hans beaamt dit: “Het is in onze markt best bijzonder wanneer twee fabrikanten samenwerken. Winkeliers bundelen hun krachten ook steeds vaker. Dit is voor ons allebei een win-win situatie, en ook voor onze klanten.” André: “We bedienen ook allebei klantengroepen die hechten aan kwaliteit. Door samen te werken blijven we bij onszelf. We passen bij elkaar, vullen elkaar aan en versterken elkaar.”
Hij wijst er ook op dat de naam van DN Design voortaan voluit geschreven gaat worden om zo de eigen collectie meer te benadrukken: DN betekent eigenlijk Dutch New, dus voortaan noemt het merk zich Dutch New Design. “Dit komt vanaf nu ook op de labels te staan, maar voorlopig zullen de meeste mensen het nog steeds over DN Design hebben, denk ik. Zowel De Toekomst als wij zijn een begrip in de markt en een naam veranderen neemt tijd in beslag. Ik ben nogmaals blij dat we vanaf nu onze krachten gaan bundelen.” Hans, tot slot: “We gebruiken voortaan de goede dingen van elkaar: zij maken gebruik van ons sales team en wij hebben een hele mooie collectie banken en fauteuils erbij.”
‘DOOR SAMEN TE WERKEN BLIJVEN WE BIJ ONSZELF. WE PASSEN BIJ ELKAAR, VULLEN ELKAAR AAN EN VERSTERKEN ELKAAR.’
Next stop: Meubelfabriek De Toekomst neemt deel aan Meubelbeurs Brussel. Hal 4 – Stand 409.
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie augustus 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding