Een decennium van agressieve groei

De Oostenrijkse meubelgigant XXXLutz heeft zich de afgelopen tien jaar ontpopt tot een van de meest dominante spelers op de Europese meubelmarkt. Met een omzet van 6,4 miljard euro in 2024 en meer dan 400 vestigingen in 14 landen behoort XXXLutz wereldwijd tot de top drie grootste meubelretailers. Deze indrukwekkende positie is vooral te danken aan een agressieve overnamestrategie die het concern in staat stelde om in korte tijd marktaandeel te veroveren in diverse Europese markten.

Sinds 2015 heeft XXXLutz een reeks strategische overnames gedaan. In 2019 werd de Zwitserse Pfister Gruppe overgenomen, evenals zes filialen van Interio, die werden omgebouwd tot Mömax-winkels. In 2020 volgde een 50% belang in de Duitse discounter Roller en de overname van 22 Kika-vestigingen in Centraal-Europa. Een van de grootste klappers was de gedeeltelijke overname van de Franse keten Conforama, goed voor meer dan 160 winkels en een omzet van ruim 2 miljard euro.

 

 

In 2022 volgden de overnames van LIPO in Zwitserland en een meerderheidsbelang in de Duitse online speler Home24, inclusief het merk Butlers. In 2023 breidde XXXLutz zijn zuidelijke invloed verder uit met de overname van 59 Conforama-winkels in Spanje en Portugal. Ook werd er een samenwerking aangegaan met de Duitse Tessner Gruppe, waardoor zes Schulenburg-vestigingen en Tejo’s SB Lagerkauf in de groep werden geïntegreerd. De recente overname van de Porta Gruppe in 2025, inclusief merken als Möbel Boss en Asko, verstevigde de Duitse marktpositie nog verder.

Door deze overnames telt XXXLutz nu meer dan 27.000 medewerkers en een sterke omnichannel-aanpak, waarbij ook online verkoop stevig is gegroeid. Zo realiseerde de Duitse webshop alleen al een omzet van circa 300 miljoen dollar in 2024.

 

 

Geruchten over Nederlandse expansie

De afgelopen maanden gonsde het in de meubelbranche van de geruchten: XXXLutz zou opnieuw op overnamepad zijn en daarbij zijn oog hebben laten vallen op Nederlandse interieurwinkelketens. Namen als Homefashion Group (het moederbedrijf van Leen Bakker en Kwantum) en Goossens werden regelmatig genoemd. De combinatie van het grote filiaalnetwerk en de sterke positie van deze ketens in de Benelux zou XXXLutz in theorie een vliegende start in Nederland kunnen geven.

Interior Business Magazine had echter meerdere malen contact met XXXLutz over deze vermeende overnameplannen. De Oostenrijkse meubelreus was stellig in zijn antwoord: er is géén sprake van overnamegesprekken met Homefashion Group of Goossens. Sterker nog, de geruchten werden krachtig van tafel geveegd.

In een officiële reactie bevestigde XXXLutz vorige week opnieuw:

“Wir möchten Sie in diesem Zusammenhang auf unsere Stellungnahme vom 18. Juni 2025 verweisen. Eine Expansion in die Niederlande ist – wie bereits mitgeteilt – derzeit nicht geplant.”

Met deze verklaring geeft het concern expliciet aan dat Nederland momenteel niet interessant wordt geacht voor verdere expansie. Deze duidelijke ontkenning wijst erop dat XXXLutz zich voorlopig zal blijven richten op markten waar het al actief is en waar verdere schaalvoordelen te behalen zijn, zoals Duitsland, Frankrijk en de Zuid-Europese regio.

Strategische focus

De nadruk van XXXLutz ligt nog altijd op consolidatie en versterking van de marktposities in de reeds betreden landen. Daarbij blijft het concern inzetten op zowel fysieke winkels als een stevige digitale groei. De overnames van online spelers als Home24 tonen aan dat e-commerce een belangrijke bouwsteen vormt in de strategie.

Hoewel Nederland als markt potentie heeft, lijkt het voor XXXLutz op dit moment geen prioriteit. De concurrentie van gevestigde ketens en het relatief kleine aantal potentiële vestigingslocaties zouden hierin meewegen. Met een uitgekiende overnamestrategie heeft XXXLutz zich in een decennium ontwikkeld van een regionale Oostenrijkse speler tot een Europese meubelgigant. Terwijl de geruchten over een op handen zijnde entree op de Nederlandse markt hardnekkig waren, blijkt nu dat Nederland voorlopig niet op de radar staat. Voor de Nederlandse meubelbranche betekent dit voorlopig ademruimte. Toch is het de vraag of XXXLutz op lange termijn de stap naar Nederland definitief zal vermijden, de historie heeft geleerd dat deze reus altijd uit is op groeikansen.

-Einde artikel –

 

LEES HIERONDER MEER OVER XXXL LUTZ: ‘MACHT, RIJKDOM EN GEHEIMZINNIGHEID’

Artikel in Der Standard over XXXLutz: ‘Macht, rijkdom en geheimzinnigheid’