
We willen u attenderen op een artikel van onze collega’s van het FD. Maken rederijen misbruik van hun machtspositie? Lappen zij contractafspraken aan hun laars?
‘Zo extreem als nu is het nog nooit geweest’, zegt Henk Smit van Kees Smit Tuinmeubelen. De eigenaar van de grootste tuinmeubelenketen van Nederland doelt op de enorme stijging van vervoersprijzen van containers. Een vervijfvoudiging in de afgelopen twee tot drie maanden.
Dat raakt zijn bedrijf, want circa 75% van het assortiment komt uit Azië. Consumenten gaan het merken. ‘Ik verwacht dat we door het dure transport de prijzen in de winkel wat naar boven moeten aanpassen.’ De stijging kan volgens hem beperkt blijven omdat een groot deel van de voorraad eerder tegen lagere containertarieven is geleverd.
‘Rampzalig’
Zoals Smit hebben meer ondernemers last van de uitzonderlijk hoge containerprijzen. Bedrijven die importeren uit Azië zijn gedwongen maatregelen te nemen om de nadelige gevolgen te beperken. In september 2020 kostte het transport van een container van Azië naar Europa nog rond de $2000, nu ligt de prijs tussen de $8000 en $10.000, met soms uitschieters naar boven.
……. Loungebanken de klos
Bouwmarktketen Praxis, voor circa 30% afhankelijk van China, heeft de prijzen nog niet hoeven verhogen. ‘Waar mogelijk probeert Praxis zijn leveringen door te schuiven naar een latere datum in de hoop dat de tarieven gaan dalen’, geeft een woordvoerder aan. ‘Dit geldt voornamelijk voor volumineuze producten zoals tuinmeubelen.’ Henk Smit laat voorlopig eveneens de grote tuinmeubelen uit het lagere segment in Azië staan. ‘Daarvan gaan er relatief weinig van in een container. De waarde weegt niet op tegen de transportprijzen.’ Dat uitstel is volgens hem mogelijk omdat hij voldoende voorraad heeft.
……….Een andere ondernemer, handelaar in industriële grondstoffen voor recycling, moest $11.500 neerleggen voor het vervoer van een container vanuit het Zuid-Koreaanse Busan naar Rotterdam. ‘Bijna zes keer zo veel als enkele maanden geleden. Ik haal voorlopig geen goederen uit Zuid-Korea meer.’
Klik hier om het gehele FD artikel te lezen