De stand van de woonbranche economische barometer is ook in januari negatief gebleven. De barometerstand noteerde een verlies van één punt en sloot daarmee de maand januari af op een stand van -7,1. De cijfers van de deelindicatoren over het consumentenvertrouwen, producentenvertrouwen en de woningmarkt daalden de afgelopen maand. Alleen de omzetcijfers van de woondetaillisten waren een stuk beter dan die van een jaar eerder, maar dat geeft echter een vertekend beeld als gevolg van de lockdown van vorig jaar. Na een piek van de barometerstand in het voorjaar van 2021 is de stand geleidelijk afgegleden naar de negatieve stand.

Omzetontwikkeling woondetaillisten
De index van de omzetontwikkeling van woondetaillisten is over de maand december 2021 uitgekomen op 12,2. Dat is aanzienlijk beter ten opzichte van de voorgaande maand (3,6). Woonwinkels (winkels in meubels, verlichtingsartikelen en artikelen voor woninginrichting met een algemeen assortiment) noteerden in december een groei van de omzetwaarde van 12,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden volgens het CBS. Het volume nam toe met 5,3 procent. Daarmee wordt de omzetgroei mede veroorzaakt door aanzienlijke prijsstijgingen. Als gevolg van de lockdown een jaar eerder zijn de cijfers erg positief. Naar verwachting zal dit de komende maand bijtrekken tot minder positieve omzetcijfers.

%

Index van de omzet ontwikkeling van woondetaillisten december 2021

%

Index van de omzet ontwikkeling van woondetaillisten november 2021

%

Consumenten vertrouwen januari 2022

%

Consumenten vertrouwen december 2021

Consumentenvertrouwen
De stemming onder consumenten is in januari 2022 voor de vierde maand op rij verslechterd, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -25 in december. Consumenten waren in januari pessimistischer over de economie dan in december. De deelindicator economisch klimaat ging van -38 naar -43. Consumenten waren negatiever over zowel de economie in de komende twaalf maanden als die in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid kwam in januari uit op -18, tegen -17 in december. Consumenten waren zowel negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden als over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Consumenten vonden in januari de tijd voor het doen van grote aankopen even ongunstig als in december.

Producentenvertrouwen
In januari 2022 waren de ondernemers in de industrie minder optimistisch. Het vertrouwen ging van 10,2 in december naar 9,0 in januari, aldus het CBS. De ondernemers in de industrie oordeelden in januari vooral minder positief over de verwachte bedrijvigheid en de orderpositie. Over hun voorraden gereed product waren zij iets minder negatief. Twee van de drie deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn positief. Het aantal ondernemers dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen is groter dan het aantal ondernemers dat een afname van de productie voorziet. Het aantal ondernemers dat de orderpositie groot acht heeft de overhand op het aantal ondernemers dat de orderportefeuille te klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het oordeel over de voorraden gereed product is neutraal.

%

Producentenvertrouwen januari 2022

%

Producentenvertrouwen december 2021

Verkochte woningen

Woningmarkt
In december 2021 zijn er volgens cijfers van het CBS en het Kadaster 20.559 bestaande koopwoningen verkocht. Dat is 21,6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van november werden er in december 28,1 procent meer bestaande koopwoningen verkocht in Nederland. Het is gebruikelijk dat er in de maand december een piek is in de verkoop van bestaande woningen. De deelindicator van de woningmarkt is van -13,0 in december fors gedaald naar -21,6 in januari.

Han van Es

Marktonderzoeker

De Interior Index wordt samengesteld door Han van Es van Marktdata.
De Interior Index geeft een actueel beeld van het economisch klimaat in de woonbranche. Het indexcijfer is opgebouwd uit een aantal marktcijfers die sterk bepalend zijn voor de woonbranche, zoals het consumentenvertrouwen, producentenvertrouwen, indexcijfers over de woningmarkt en het indexcijfer van de weekomzetmutaties van woondetaillisten in Nederland. Het saldo van deze indexcijfers vormt de stand van de woonbranche economische barometer. Een negatieve stand van de barometer duidt op een krimpende markt. Staat de barometer boven de nullijn dan is er sprake van groei.
Meer nieuws van interior business klik hier

Meer onderzoeken uit de branche inzien klik hier