Meubelketen Seats and Sofas ligt opnieuw onder vuur wegens misleidende aanbiedingen en drukverkooppraktijken. Radar bezocht vier filialen met een verborgen camera en ontdekte dat klanten worden gelokt met aantrekkelijke prijzen, die in de praktijk nauwelijks blijken te gelden.
ACM-boete wegens misleiding
In 2018 legde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Seats and Sofas een boete van 350.000 euro op vanwege misleiding. De meubelverkoper adverteerde destijds met ‘van-voor prijzen’ die een niet-bestaand prijsvoordeel suggereerden. Daarnaast ontbraken prijskaartjes op de meubels, waardoor klanten de prijs alleen via een verkoper konden achterhalen.
Onderzoek Consumentenbond
Eind 2024 riep de Consumentenbond de ACM op om opnieuw in te grijpen. Uit onderzoek bleek dat Seats and Sofas blijft strooien met nepkortingen, consumenten onder druk zet en misleidende informatie verstrekt. De Consumentenbond startte daarnaast een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie.
Radar onderzocht de praktijken van Seats and Sofas opnieuw en bezocht vier filialen. In alle gevallen bleek dat de ‘alleen deze week’ aangeboden Lissabon-bank van 499 euro in werkelijkheid 1199 euro kostte in de stof zoals getoond in de advertentie. Op de vraag of dit een lokkertje is, antwoordde een verkoper: ‘Tuurlijk.’ Hij gaf bovendien toe nog nooit iemand de bank in de goedkope stof te hebben zien kopen.
Levertijd en drukverkoop
Hoewel Seats and Sofas adverteert met ‘Vandaag kopen, vanavond zitten’, geldt dit niet voor de goedkope versies van de banken. Wie de Lissabon-bank voor 499 euro wil kopen, moet 6 tot 12 weken wachten. Voor duurdere stoffen wordt met speciale kortingen gewerkt, zogenaamd vanwege een filiaalopening in Duitsland. Opvallend genoeg werd deze ‘exclusieve korting’ een week later opnieuw aangeboden met hetzelfde argument.
Radar ontving ook veel klachten over de klantenservice. Klanten die een defecte bank ontvangen, moeten deze zelf terugbrengen naar de winkel en opdraaien voor de transportkosten. Dit terwijl de wet voorschrijft dat de verkoper verantwoordelijk is voor een deugdelijk product en de kosten voor reparatie of vervanging.
Reactie Seats and Sofas
Seats and Sofas laat in een reactie aan Radar weten open te staan voor verbeteringen en in gesprek te zijn met de Consumentenbond en de Reclame Code Commissie. ‘Wij waarderen Radar en geloven dat de oplossing ligt in een nog sterker verbeterde en goedgekeurde dienstverlening.’
Lees hier het gehele artikel en bekijk de beelden!