Hij is weer lekker hoor! De mei-editie van Interior Business Magazine is vorige week verschenen en biedt weer een mix van diepgang, actualiteit en trendanalyse. In deze uitgave blikt de redactie nog één keer terug op de Salone del Mobile 2025 – immers dé belangrijkste meubelbeurs ter wereld.

Onder het motto “Nog een maal terugblikken op deze wereldbeurs”, nemen de ervaren topredacteuren Monique van Empel en Rutger van Oldenbeek je in hun artikelen je mee langs de hoogtepunten, van organische vormen en rode accenten tot sculpturale tafels, Japandi-invloeden en verrassend keramiek. “De stands waren ruim en prachtig opgezet; het niveau was zelden zó hoog,” aldus Van Empel.

De redactionele artikelen gaan verder waar trends stoppen: bij mensen en merken. Zo vertelt Anneriek Wesselink van Home Center Wolvega over hun inclusieve HR-beleid. Gepensioneerden, statushouders en jongeren werken er schouder aan schouder. “Iedereen verdient een kans,” stelt ze, en dat leidt tot betrokken personeel en een laag verloop.

Bij De Eekhoorn in Hoorn zit de verandering in strategie en merkfocus. CEO Martijn Lutgerink legt uit waarom het merk WOOOD nu centraal staat: “We willen nationaal en internationaal blijven groeien, maar wel met behoud van onze cultuur.” Digitalisering, dropshipping en duurzaamheid zijn hierbij speerpunten.

Verderop in het vakblad: een uitgebreid artikel over het toonaangevende Maxfurn, waar het draait om betrouwbaarheid en herkenbaar design. “Onze klanten vertrouwen erop dat we telkens met betaalbare, goede meubelen komen,” zegt Wilmar Verduin.

Ook blikken we terug op de gehouden huisshows van een aantal topleveranciers. Wat is de temperatuur in de branche?

De column van uitgever Richard van der Hak (‘De Aftrap’) is een pleidooi voor échte inclusiviteit, óók qua leeftijd. Aan de hand van de film The Intern en de praktijk bij Home Center stelt hij: “Sommige mensen worden alleen maar beter met de jaren.”

De vaste columns bieden lucht én scherpte. Henny van Straaten deelt een komisch winkelmoment onder de titel Kussens, terwijl jurist Ruby Nefkens laat zien hoe zelfs een ogenschijnlijk simpel koffiekopje beschermd kan zijn.

Kortom, een editie waarin de branche zichzelf aankijkt in de spiegel van Milaan, maar tegelijk vooruitkijkt naar de kansen op de werkvloer, in de showroom en aan de tekentafel.