Outdoor living is meer en meer een uitdrukking van een moderne levensstijl en opent nieuwe kansen voor de branche en de industrie. De net afgelopen editie van spoga+gafa in Keulen heeft laten zien hoe sterk de outdoor markt aan het veranderen is en hoe de toekomst er wellicht gaat uitzien voor deze branche. Met ongeveer 26.000 bezoekers uit 100 landen in drie dagen en met meer dan 1.600 exposanten heeft de beurs zich opnieuw bewezen als een belangrijk internationaal platform.

De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk plus veel Fransen, Italianen, Polen, Amerikanen en Canadezen. Opmerkelijk aldus Koelnmesse, gezien de geopolitieke uitdagingen en economische onzekerheid. De beurs richtte zich op de onderwerpen die de branche bezighouden: emoties en beleving overbrengen, strategische overwegingen (wat verkoop ik aan wie) en innovatie (een branche die niet jaarlijks vernieuwt staat stil). “In een jaar dat gekenmerkt wordt door economische terughoudendheid heeft deze beurs zich opnieuw bewezen”, aldus Oliver Frese, COO van Koelnmesse. “Het succes van deze editie onderstreept niet alleen de rol als platform maar geeft ook aan in welke richting de markt zich beweegt en de beurs beweegt uiteraard mee de komende jaren. Vooruitgang is niet mogelijk zonder verandering.”

De beurs ambieert nog dichter op de huid van de markt te zitten door het bieden van een duidelijke structuur in het aanbod, een sterke focus op verschillende doelgroepen en een doelgerichte reactie op veranderingen in het besteden van vrije tijd en in consumentengedrag. Een onderdeel dat dit jaar al te zien was maar wordt uitgebreid voor 2026 is het thema Outdoor Adventure dat een eigen hal gaat krijgen in plaats van versnipperd te worden over de hallen voor Living, Creation&Care en BBQ. Dit is een thema in opkomst: de wildernis in, off grid, geen bereik, overleven als uitdaging maar dan wel met technisch innovatieve producten. Daar vallen ook tenten, gereedschap en andere producten voor outdoor adventure onder, wat weer voor extra synergie kan zorgen. Het trekt ook een ander vak publiek en breidt zo de branches uit die de beurs hoopt te bedienen.

Outdoor Furniture (’tuinmeubelen’ als term dekt de lading inmiddels al lang niet meer) krijgt volgend jaar een nieuwe structuur met de toevoeging van hal 9 waarin duurzaam geproduceerde meubelen die in Europa worden gemaakt met een hoog design gehalte en korte aanvoerroutes worden geselecteerd om zich te presenteren. Originaliteit, kwaliteit en stijl tellen mee bij deze nieuwe opstelling, die weer een ander soort publiek naar Keulen hoopt te halen. Tegelijkertijd wil de beurs de Europese markt versterken tegen goedkope import vanuit andere gebieden.

Ook Asia Sourcing krijgt een nieuwe naam en een eigen hal om zo versnippering te voorkomen: Garden Sourcing Hub. Om het jaar krijgt de immer groeiende afdeling BBQ een Flavour Market om zo bereidingstechnologie en culinaire aanbiedingen nog dichter bij elkaar te brengen.
De volgende spoga+gafa staat op de rol voor maandag 22 juni tot en met woensdag 24 juni 2026. Dit is voortaan het ritme voor de even jaren, in de oneven jaren is de beurs van dinsdag tot en met donderdag (zoals dit jaar dus). Deze flexibiliteit is ingebouwd zodat echt iedereen uit de branche een keer de beurs kan bezoeken en zo loopt men andere vakbeurzen minder voor de voeten, zo klinkt het vanuit Keulen.

Een verslag van de editie van dit jaar leest u in een komende uitgave van Interior Business Magazine.