‘Meubelhart biedt exact het aanbod voor de brede middenlaag van de markt’

Hier vind je de volgende bestseller!

Op 1,2,8,9,15 en 16 september vindt drie weken achter elkaar iedere maandag en dinsdag de najaarseditie van het Meubelhart Beusichem plaats. Steeds meer geconcentreerd op 1 locatie biedt dit evenement een goed overzicht van wat er aan nieuwe modellen te vinden is voor de brede middenlaag van de meubelmarkt. Samien Blaauwendraad (Sit Design), namens de organisatie: “Voor de echte commerciële hardlopers moet je gewoon in Beusichem zijn. De deelnemers bieden een elkaar aanvullend aanbod voor het interieur, met de allerbeste prijs/kwaliteit verhouding.”

Er wordt op dit moment flink verbouwd in de hallen van Sit Design in Beusichem: Wiemann verhuist binnenkort en de bouwploeg van de Duitse fabrikant maakt werk van het inrichten van een nieuwe showroom. Samien: “Het zijn zeer ontspannen, maar harde werkers die er echt iets heel moois van gaan maken. Petje af voor hun inzet.” Met de komst van de Duitse slaapkamerspecialist komen er in stappen 2.000 vierkante meter bij voor het Meubelhart. “De overgebleven partijen in de Expo zijn daar nog aanwezig tijdens deze editie, maar ook zij zoeken naar een andere oplossing. Wellicht en hopelijk kunnen we volgend jaar echt spreken over alles onder hetzelfde dak.”

 

“Ik durf te stellen dat we hier de beste leveranciers voor ons marktsegment bij elkaar hebben staan.”

 

Nieuwe routing

Met de komst van extra exposanten is er behoefte aan een deels nieuwe indeling en een nieuwe routing tijdens het evenement. “Hiermee kunnen we de bezoekers nog gerichter langs de nieuwe modellen van de deelnemers leiden. Lenselink Furniture heeft besloten om de ruimte voor zichzelf en Zitform iets in te krimpen omwille van de bereikbaarheid en de afwisseling in aanbod. Door zich te concentreren op enkele modellen en geen dubbele opstellingen van hetzelfde model te tonen oogt de ruimte direct een stuk meer uitnodigend om te bezoeken. Het verhoogt de sfeer, zo vinden we allemaal.” European Furniture, dat dit voorjaar voor het eerst deelnam, keert terug, maar op een andere plek. “We hebben nog steeds sterke namen met een vertrouwd aanbod dat ieder jaar wordt vernieuwd en aangevuld. Ik durf te stellen dat we hier de beste leveranciers voor ons marktsegment bij elkaar hebben staan. Geen onnodige poespas, geen fancy dingen. Herkenbare modellen voor een aantrekkelijke prijs en van een hoge kwaliteit.”

 

“Je ziet gewoon alle modellen bij elkaar staan die ertoe doen voor dit najaar en daarna.”

 

 

Langdurige relaties

Samien benadrukt nogmaals de instelling van de exposanten in Beusichem: “We bouwen allemaal aan langdurige relaties, zowel onderling als met onze klanten. Stuk voor stuk zijn we betrouwbare bedrijven met een herkenbare identiteit. Het werkt altijd beter om samen ergens te staan, het Meubelhart is daar het levende bewijs van. Het is dan wel zo dat de meeste bezoekers direct op hun vaste, vertrouwde leveranciers afstappen, maar we zien hen toch ook foto’s maken van andere collecties, als herinnering: die en die hebben ook iets leuks staan. Dit is geen snelle business waar je snel verandert van leverancier, daar streven we allemaal ook niet naar. De omloopsnelheid ligt relatief laag, het duurt ook even voordat trends en nieuwe modellen landen in de winkels en ook bij de consumenten in dit segment. Dat weten en respecteren we dus ook.”

 

 

Alles tegelijk bekijken

Maar het Meubelhart biedt dus zeker de gelegenheid om de belangrijkste aanbieders uit het middensegment tegelijk te kunnen zien: “Waar zie je dit anders? In Nieuwegein staat een iets ander gedeelte van de markt. Veel klanten combineren een bezoek aan Beusichem met een bezoek aan Nieuwegein. Daar spelen we al jaren op in en tegelijkertijd zijn we nu ook een derde week open voor de bezoekers die puur en alleen naar Beusichem willen komen.”

 

Als thema dit jaar: wat komt er binnen. “Dit heeft drie betekenissen: het is het einde van het buitenseizoen in september, we gaan van buiten weer naar binnen en wat schaffen we daarvoor aan? De tweede betekenis is: wat voor nieuws is er te zien tijdens het Meubelhart? De derde betekenis: wat staat er straks in de winkels naar aanleiding van deze dagen?” Ze lacht bij een vierde suggestie: hoeveel bestellingen gaan er geplaatst worden, hoeveel orders komen er binnen voor de deelnemers naar aanleiding van deze editie? “Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat speelt natuurlijk ook mee.” Ze ziet deze editie als een tusseneditie voor volgend jaar: “Dan hoop ik alle partijen zoveel mogelijk aan deze kant te hebben staan, dan is het voor de bezoekers nog eenvoudiger om alles onder één dak via een duidelijke routing te kunnen zien.”

 

 

Vertrouwd en bekend

Geen uitdeelacties, geen randprogramma, de focus ligt puur op de deelnemers en hun nieuwe modellen. “Het is inmiddels vertrouwd en bekend zonder stoffig of te voorspelbaar te worden. De catering is weer aanwezig, inclusief de traditionele nasi die vorige keer door sommige bezoekers duidelijk werd gemist. Het klinkt misschien onbelangrijk maar onze bezoekers hechten veel waarde aan herkenbaarheid en duidelijkheid. Ik raad iedereen aan om te komen kijken op een moment tijdens de drie weken in september: zelfs wanneer je nog niet van plan bent om in te kopen krijg je een goed overzicht van wat er nieuw is, je praat bij met leveranciers en vakgenoten en het is hier ook gewoon gezellig tijdens het Meubelhart. Ik heb nog nooit in al die jaren iemand gehoord die ontevreden naar huis ging. Maar het allerbelangrijkste: je ziet gewoon alle modellen bij elkaar staan die ertoe doen voor dit najaar en daarna. Hier vind je de volgende bestseller. Dat is geen loze kreet, ik hoor dit echt van bezoekers en niet alleen bij ons.”

 

“We maken wat je wilt en wat je zoekt als winkelier. We presenteren en inspireren.”

 

Samien Blaauwendraad

 

Vruchtbare samenwerking

Een ander aspect dat met name nuttig is voor de exposanten, is de feedback die zij krijgen over nieuwe modellen of wat er nog ontbreekt in het aanbod. “Ik hoor dit van iedereen die hier staat. Er lopen gelukkig veel bezoekers rond met een mening over nieuwe of bestaande modellen en we moedigen hen ook aan om daarover in gesprek te gaan met de deelnemers. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit heel veel nuttige inzichten en inspiratie geeft.” Tot slot zegt Samien: “We maken met alle partijen hier relevante producten voor het interieur van een hele grote groep consumenten. We maken wat je wilt en wat je zoekt als winkelier. We presenteren en inspireren. Het Meubelhart is twee keer per jaar het moment waarop de langdurige en vruchtbare samenwerking tussen de deelnemers en de bezoekers nog eens duidelijk wordt benadrukt.”

Meer info: https://www.meubelhartbeusichem.nl/

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.