Hoge verwachtingen van nieuwe travertin collectie

Richmond Interiors is een vaste deelnemer aan de Meubelbeurs Brussel en ook dit jaar zal het bedrijf uit Obdam aanwezig zijn in de Brussels Expo van 5 tot en met 8 november. De stand is voor de komende editie van de beurs voor 99 procent gevuld met nieuwe artikelen. Lex Tiggeler van Richmond Interiors, kijkt uit naar Meubelbeurs Brussel: “Brussel zou wel eens een kantelpunt in de handel kunnen worden.” 

Op een regenachtige vrijdag treffen we de zeer goed gemutste Lex Tiggeler in de sfeervolle Richmond showroom. Hij is zojuist teruggekeerd van een inkoopreis naar het verre Oosten.  ‘’Heerlijk, he, die regen? Dan gaan de mensen weer lekker naar de meubelwinkels!’’ Wijzend naar een mooie eetkamertafel, midden in de showroom van het hoofdkantoor in Obdam: ‘’Neem maar plaats aan de verkooptopper’’.

 

<< ‘Heerlijk, he, die regen? Dan gaan de mensen weer lekker naar de meubelwinkels!’ <<

 

We zetelen ons en Lex steekt gelijk van wal. ‘’Dit is een van onze meest verkochte modellen en dat stoeltje waar je op zit heeft brandwerend foam in de zitting want wordt ook zeer goed verkocht in Engeland. In het begin lijkt het even hard te zitten, maar je zult zien dat als je even zit, je niet anders meer wil.’’ Het moet gezegd, het blijkt een prima stoeltje voor een lang interview. Een dergelijke aftrap kenmerkt de passie waarmee Lex spreekt over het bedrijf Richmond Interiors.

 

 

De handel

Gevraagd naar de huidige situatie in de meubelhandel zegt Lex: “De wereldeconomie in meubelland is niet wild te noemen. Na een tamme zomer trekt het nu gelukkig weer aan. Neem een beurs als Maison et Objet. De januari beurs was wel een prima editie. Toen waren wij met Richmond ook van de partij. In september ben ik uiteraard gaan kijken. Ik schrok een beetje van de lege plekken. We zitten boven op de trends maar ik heb weinig nieuws gezien; geen andere trends of sferen. Wat voor ons overigens een bevestiging is dat onze collectie klopt. De handel kenmerkt zich nog steeds door organische vormen en lichte stoffen, precies wat we hebben. Dat geeft een lekker gevoel.’’

 

<< ‘De handel kenmerkt zich nog steeds door organische vormen en lichte stoffen, precies wat we hebben. Dat geeft een lekker gevoel’ <<

 

Misschien wordt Maison et Objet wel één keer teveel georganiseerd op jaarbasis? ‘’Dat klopt. Als leverancier verkoop je de handel in september en in november is dan alles uitgeleverd en staat het in de winkels, maar in januari is de beurs dan alweer.’’ Ook logistiek is niet alles even logisch in meubelland. Lex: ‘’We zouden ook graag de Ambiente doen, maar voor ons is dat niet te combineren met Parijs. Dergelijke exercities zijn logistiek gezien gewoon een drama want het wordt kort op elkaar gehouden of met een kleine overlap. Met twee beursstands rondtoeren, daar pas ik voor.’’

 

 

Reizen en ontwikkelen

Lex is net terug uit het verre oosten waar de beurzen in China hebben plaats gevonden.  Ook bezocht hij zijn leveranciers in het binnenland. Goede trip gehad? Lex: ‘’Ja, ik vind het top dat we daar in China naast de inkoop terplekke kunnen ontwikkelen. We leveren daar zelf de stoffen voor aan. Zo geven we de stoelen die we daar inkopen een Europees tintje. Dat draagt bij ons het eigen gezicht dat we hebben in de markt. We vragen bijvoorbeeld terplekke om een aanpassing aan het frame en of het ruggetje wat achterover kan en na de lunch staat er een sample klaar! Dat is echt heerlijk werken. We werken erg fijn samen met onze leveranciers. We weten precies wat ze kunnen. Wat dergelijke trips je ook weer leert, is dat we eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar nieuwe leveranciers. We hebben perfecte partners en zijn eigenlijk bijzonder tevreden met hoe het allemaal gaat, de afgelopen trip is daar één grote bevestiging van.’’

Hij merkt ook dat de smaak van de doelgroep binnen Europa steeds meer naar elkaar toe kruipt: “Natuurlijk kom je in een traditionele Duitse meubelwinkel modellen tegen die je nergens anders meer ziet maar voor onze doelgroep, de mensen die houden van hotel chic en een beetje glamour, is de smaak bijna overal hetzelfde en dat helpt ons zeker. Die smaak verandert telkens en wij veranderen mee. Wij maken hotel chic bereikbaar voor een grote groep, maar de mensen die er echt van houden is een relatief kleine groep. Binnen die groep zijn we een grote speler, wanneer je de detaillisten en hun klanten goed bedient dan ben je binnen, zogezegd, en dat is wat we al jaren doen.” De ontwerpen van de groothandel hebben Nederland als uitgangspunt want, zo blijkt, de smaak in ons land is een inspiratie voor overige landen. “We lopen als klein landje voorop. Wanneer het aanslaat in Nederland dan zitten we goed voor het buitenland.” Richmond groeit momenteel in vele Europese landen. Het aantrekken van goede agenten heeft hier erg bij geholpen. Lex: ‘’We groeien flink in Europa. Om een paar voorbeelden te noemen: we hebben net een nieuw agententeam samengesteld in Spanje. In dat land groeien we heel lekker, vooral langs de kust. Italië is voor ons ook een groeimarkt. Het is gewoon lekker als je goede agenten hebt. Ook landen als Roemenië en Polen zijn voor ons groeiende markten. Samen met onze agenten hebben we recentelijk nog een hele mooie showroom in Warschau gebouwd.’’

Directie

Lex voert directie samen met mede-eigenaar Anne-Roos Tiggeler. Anne-Roos is de zus van Lex. Hoe is de rolverdeling, Lex? ‘’Die rolverdeling is bij ons heel duidelijk. Ik ben echt de meubelman en Anne-Roos is briljant op het gebied van alles wat met styling en uitstraling te maken heeft. Ook speelt zij een grote rol in de profilering van ons merk op social media. Eigenlijk gaat het allemaal heel relaxed en is er nooit gedoe. We laten elkaar volledig vrij. We vullen elkaar perfect aan en hebben de afspraak dat als we inkopen, we er allebei achter moeten staan. We hebben dus beiden een soort veto recht. We reizen veel samen, bijvoorbeeld naar India. Het bezoeken van de fabrieken in het binnenland, dat ga ik Anne-Roos overigens niet aandoen. Maar ze komt dan bijvoorbeeld wel naar de beurs. Gelukkig is er altijd facetime voor direct overleg! Tot Corona reisde ik heel veel met mijn vader. Dat reizen staat voor hem sinds die periode op een heel laag pitje. Dat mis ik wel, ja. Niets mooiers dan met je vader op pad. Maar ik geniet nog steeds met volle teugen van het reizen, ook als ik alleen op reis ben. Op de beurzen en in de hotels kom je toch iedereen weer tegen. Je hebt altijd wel een gezellige avond. Over twee weken reis ik weer naar India. Daar heb ik alweer erg veel zin in.’’

 

Lex en Anne-Roos Tiggeler, afgelopen jaar op Meubelbeurs Brussel

 

Brussel

Voor Richmond Interiors zijn beurzen van belang, vooral dus voor het presenteren en verkopen aan buitenlandse partijen. Lex: “Nederlanders zijn uiteraard ook van harte welkom wanneer we in Parijs staan, maar de focus ligt daar op de lokale markt. Daarom is Brussel zo’n goede beurs voor ons: allereerst is het een fijne, gemoedelijke beurs. Dat past goed bij ons als familiebedrijf. We zien in Brussel heel veel Belgische en Nederlandse klanten en hebben een mooie bijvangst met bezoekers uit Frankrijk en Duitsland. De meubelretailer is onze primaire klant, het bedienen van deze groep is gewoon onze core business. Lex verwacht dat Nederlandse winkeliers weer meer vertrouwen gaan krijgen in de handel. ‘’Brussel gaat een topbeurs worden. Ik verwacht zelfs dat Brussel een kantelpunt wordt in de handel.”

 

<< ‘Brussel is een fijne, gemoedelijke beurs. Dat past goed bij ons als familiebedrijf’ <<

 

Lex is zeer enthousiast over de Richmond stand in Brussel: “Vrijwel alles is dus nieuw. We hebben zoveel nieuwe handel dat je geen splinter ziet van ons huidige collectie boek. De stand is 400 meter maar we hebben zoveel handel dat we niet eens alles kunnen presenteren. Misschien moeten we maar uitbreiden in Brussel, haha’’.

Travertin collectie

‘’We spelen vol in op de laatste trends. Als trend zien wij de afwerking met travertin gecombineerd met organische vormen. Dus niet meer dat hele glimmende en opzichtige goud van een paar jaar geleden. Ook is mat goud populair, maar nu minder in combinatie met zwart hout zoals vorig jaar. Dat zwart wordt een stuk minder.’’

Richmond Interiors verkoopt tegenwoordig veel items met marmer als materiaal, maar ook hier is de tekening van de natuursteen rustiger dan ooit. ‘’We hebben een hele nieuwe travertin collectie samengesteld en doorontwikkeld. Travertin is een marmersoort en geeft de meubelen echt een mooie, luxe uitstraling. Wit domineert als marmer, ook als bladen van bijzettafels en salontafels. Naast de travertin collectie ga je bij ons heel veel nieuwe stoelen en stoffen in lichte en taupe tinten zien. Allemaal lekker zacht. Het wordt aaibaarder dan ooit in Brussel! Als vervanger van het minder wordende zwart is bruin eiken nu de kleur. En navolgend op de trend die je hebt kunnen signaleren in Milaan en Parijs presenteren we meubelen in licht eiken, ook hier in organische vormen. En we hebben nu ook een hele nieuwe collectie in het wit. Het materiaal is mdf met een gestucte laag kiezelpoeder, afgewerkt met epoxy. Het heeft een geweldige uitstraling. Dat loopt al fantastisch, dus gaat een knaller worden op de beurs.’’

 

 

’’De grote collecties die gepresenteerd worden zijn voor in de winkels, de losse items lenen zich goed voor online verkoop, aldus Lex. “Deze leveren we drop shipment af bij de consument als service voor de detaillist. We werken met een hele fijne logistieke partner, VSW Expeditie, een zeer vakkundig en betrouwbaar logistiek bedrijf en tevens hele lieve down to earth mensen, die samenwerking matcht perfect bij ons bedrijf. Het is ook heerlijk dat we alles op voorraad hebben. Ons pakhuis puilt uit.’’

 

<< ‘We werken met een hele fijne logistieke partner, VSW Expeditie, een zeer vakkundig en betrouwbaar logistiek bedrijf en tevens hele lieve down to earth mensen, die samenwerking matcht perfect bij ons bedrijf’ <<

 

Ingetogen hotel chic

Het oogt de laatste jaren sowieso allemaal iets rustiger, iets meer ingetogen.” Toch riep Richmond nog wel eens de associatie op met ‘bling-bling. Lex: ‘’Ja, dat klopt. Ik vind dat zeer onterecht. Het irriteert me wel eens, want kijk hier maar rond. Nul ‘bling-bling’. Dat ligt al zo lang achter ons. Op een gegeven moment zijn we onze collecties gaan ontwikkelen tot wat nu onder de noemer ‘ingetogen hotel chic’ geschaard kan worden.”

 

<< ‘We zijn nu in staat een veel breder scala aan klanten te bedienen’ <<

 

”Binnen onze collecties moet je tegenwoordig kunnen mixen en eindeloos combineren. We verkopen 2500 verschillende artikelen. Ooit was een van onze slogans niet voor niets ‘The perfect harmonies of styles’. We hebben veel, breed inzetbare, woonprogramma’s. De mogelijkheid tot mixen en matchen is daar een heel groot voordeel van. We zijn nu in staat een veel breder scala aan klanten te bedienen.’’

Ballotage

Een andere ontwikkeling die valt waar te nemen is dat de vermogende consument steeds meer samenwerkt met een interieurarchitect. Lex: ‘’En dan heb ik het over echt goede interieurarchitecten die complete projecten doen en weten waar Abraham de mosterd haalt en veel inkooppower hebben.’’ Bij Richmond werken ze niet met iedere stilist die zich aanmeldt? Lex: ‘’Nee, we voeren een eigenlijk een soort van ballotage. We willen altijd iedereen even ontmoeten voordat we een account aanmaken. We checken eerst alle parameters. Denk hierbij bijvoorbeeld aan referentie klanten en voorbeeldprojecten. Indien dit positief is, maken we pas een account aan. We zijn erg blij met deze klanten, want het betreft vaak zeer grote orders, vergis je niet.’’

 

 

Ambities

Richmond bedient de mooiste woonwinkels van Nederland en heeft een eigen gezicht in de Europese meubelmarkt. De handel is goed, de omzetten zijn gegroeid, de organisatie staat en een nieuw pand is in de maak. Wat kan Lex zich verder nog wensen?

Lex: ‘’Ik zou dit tot het einde der tijden willen doen. Ik kan ook niks anders. Je bent wat je doet! Ik heb ongelooflijk veel plezier in mijn werk. Zoals het nu is, is het fijn. Onze ouders zijn zeer betrokken, we hebben geweldige mensen in dienst, die enorm betrokken zijn bij het bedrijf. Onze missie is eigenlijk onze grootste ambitie: we willen voor de retailer gewoon de beste partner zijn. Dat is makkelijk gezegd, maar is vreselijk hard werken: voorraden aansluiten op de systemen van de dealers, snel en goed leveren, onze klanten waar mogelijk ondersteunen. We worden er steeds beter in en streven hier naar perfectie. Als je ons bedrijf nu ziet ten opzichte waar we vijf jaar geleden stonden, dan herken je het niet meer terug, zeker als je kijkt naar onze manier van organiseren. En dat hebben we allemaal gedaan met dezelfde mensen, he?! Bij ons op de zaak werken 40 happy mensen, waarvan er 5 zelfs al meer dan 25 jaar bij ons werken! Het kenmerkt ons familiebedrijf en de enorme spirit. Die spirit in het bedrijf, wil ik zo houden. In ons nieuwe pand verwacht ik dat we straks meer gaan omzetten, maar wel met dezelfde mensen. We gaan ook geen mensen van buitenaf aanstellen. Niet nodig!’’


 

 

Nieuwbouw

Op 21 maart 2023 is de eerste paal geslagen voor het nieuwe pand van Richmond Interiors aan De Vaandel in Heerhugowaard. De splinternieuwe 20.000 vierkante meters zullen naar verwachting in de zomer van 2024 worden opgeleverd. De verhuizing is een grote mijlpaal voor de meubelgroothandel.

Het nieuwe pand is ontworpen met duurzaamheid als speerpunt. Zo zal het pand gebruik maken van zonnepanelen, warmtepompen en slimme verlichtingssystemen om de impact op het milieu te minimaliseren. Dit maakt het nieuwe pand van Richmond Interiors op De Vaandel energieneutraal.