Producentenprijzen gaan door met stijgen in 2023 en deze drukken op de marges van retailers. Hierdoor gaat er een krimp ontstaan voor de branche van een half procent, zo voorspelt de bank.

ABN AMRO ziet een opvallend genoeg volgend jaar een verschuiving binnen food van supermarkt naar horeca optreden waardoor supermarkten 3 procent van hun omzet gaan verliezen en voedingspeciaalzaken zelfs 5 procent. Blijkbaar zorgen hoge voedselprijzen voor een idee dat het door een ander laten bereiden goedkoper is dan zelf voedsel te kopen en te koken.

Voor woonwinkels voorziet de bank dit jaar nog een krimp van 4 procent en een kleiner vervolg volgend jaar van 0,5 procent. Kledingwinkels plusten dit jaar opvallend genoeg met 15 procent. Maar ook hier drukken stijgende kosten op de marges en voor 2023 ziet ABN AMRO een omzetgroei van 2 procent. Schoenenwinkels gaan uitkomen op plus 1 procent volgend jaar, zij hebben veel last van online aanbieders aldus de bank. DIY zaken en consumentenelectronica gaan een stijging van een half procent noteren, zo voorziet de bank.

Nederlandse consumenten gaan in 2023 nog vaker naar de discountsupermarkt en wachten nog langer met het doen van grote aankopen tot er een grote korting wordt gegeven, zo voorspelt de bank. Naar het zich laat aanzien gaan de prijzen voor grondstoffen licht dalen, maar het duurt nog vrij lang voordat de retailers dit voordeel gaan merken bij hun inkoop, aldus ABN AMRO.