Ingka Group, de grootste franchisenemer van het merk IKEA, laat sterke verkoopcijfers zien: 37,4 miljard euro voor het fiscale jaar 2021*. Dit is een groei van 6,3 procent ten opzichte van vorig jaar (2020: 35,2 miljard euro).

Ondanks uitdagingen als gevolg van de coronapandemie, blijft het bedrijf investeren om nog betaalbaarder, duurzamer en toegankelijker – zowel digitaal als fysiek – te worden. IKEA Nederland** heeft te maken met een omzetdaling van 9,3 procent. Het bedrijf heeft het afgelopen fiscale jaar haar twaalf winkels in Nederland voor langere tijd moeten sluiten tijdens de lockdown – ook Click & Collect was toen tijdelijk niet mogelijk.

IKEA winkels kregen door de coronapandemie te maken met tijdelijke sluitingen en beperkingen. Mede hierdoor heeft IKEA versneld grote stappen gezet op het gebied van e-commerce. Winkels werden omgevormd tot gedeeltelijke distributiecentra waardoor klanten tijdens de pandemie hun producten konden laten thuisbezorgen of afhalen via Click & Collect. De website en app zijn verder doorontwikkeld – met als gevolg een toename van het online aandeel van 18 procent tot 30 procent. Het bedrijf opende een eerste winkel in Slovenië en daarnaast 25 nieuwe IKEA locaties, waaronder innovatieve groene stadswinkels in Wenen en Tokyo. Ingka Group ziet vooral een stijgende vraag naar meubels voor de werkplek en buiten en naar opbergmeubels.

Nederland
IKEA Nederland heeft in het afgelopen fiscale jaar haar twaalf winkels voor langer dan vier maanden noodgedwongen moeten sluiten. Het gevolg hiervan is een daling van de omzet met 9,3 procent. Het fiscale jaar 2021 eindigde met een omzet van 1,24 miljard euro, tegen 1,37 miljard euro in fiscaal jaar 2020. In fiscaal jaar 2021 was 38,4 procent van de omzet in Nederland afkomstig van online verkoop. De online vraag nam in het afgelopen jaar flink toe: tijdens de lockdown werd deze vijf keer zo hoog in Nederland.

Duurzaamheid
Het afgelopen jaar zijn flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Zo werd de Meubel inruilservice gelanceerd en is meer dan 98 procent*** van het gebruikte hout in IKEA producten FSC-gecertificeerd of gerecycled. Ook is IKEA door de Nederlandse consument voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot de meest duurzame retailer (Sustainable Brand Index 2020). Ingka Group blijft actie ondernemen om klimaatpositief te zijn in 2030 en investeert 4 miljard euro extra in projecten rondom hernieuwbare energie. Daarnaast is het bedrijf mede-initiatiefnemer van de UNFCCC Race to Zero – Retail Campaign, samen met H&M, Kingfisher en Walmart, om zo klimaatverandering aan te pakken en verandering teweeg te brengen in de retailindustrie.

 

*Het 21ste fiscale jaar liep van 1 september 2020 tot en met 31 augustus 2021.
**In Nederland telt IKEA 12 winkels die vallen onder Ingka Group, en één concept store (IKEA Delft) die eigendom is van Inter IKEA Systems. Inter IKEA Systems is eigenaar van het IKEA concept en wereldwijd franchisor.
***Op geen enkel moment kan 100 procent garantie gegeven worden vanwege onverwachte onderbrekingen of ontwikkelingen bij nieuwe leveranciers of partners.