Ambiente, Christmasworld en Creativeworld werden de afgelopen dagen tegelijk gehouden in Frankfurt en dit was een voltreffer. Door de drie beurzen samen te voegen was er veel synergie, bezoekers liepen moeiteloos door van de ene naar de andere beurs om hun licht op te steken. Er waren 4.561 deelnemers in totaal, er waren 154.000 bezoekers van over de gehele wereld in de hallen.

Er was een positieve sfeer op deze goed bezochte clustering van drie internationale beurzen. Iedere beurs roept dat de exposanten en bezoekers snakken naar fysiek (opnieuw) ontmoeten van elkaar, hier werd dit daadwerkelijk bewezen. De hallen waren over het algemeen goed gevuld en dit vaak de hele dag door, iedere dag. Er waren ouderwets opschrijfblokken voor orders te zien (ook tablets) die ook echt werden ingevuld. Er werd ingekocht, er werd verkocht. Toch het uiteindelijke doel van deze drie beurzen.

“Met een overweldigende hoeveelheid aan deelnemers en bezoekers met een sterk internationaal karakter hebben we een ongelofelijke comeback gemaakt als platform voor consumer goods na twee jaar pandemie pauze. Frankfurt heeft de positie van leider en als platform voor inspiratie, orders en netwerken verstevigd. Ons concept van one stop shopping functioneert prima”, aldus de altijd goed geluimde Detlef Braun, bestuurslid van Messe Frankfurt. Inkopers hadden nu naast Dining, Giving en Living ook Working als inkoopgebied (de opvolger van het oude Paperworld) Christmasworld is een graadmeter van de trends in kleuren en materialen, ook wanneer je niets te maken hebt met kerstmis als inkoper. Creativeworld bood inspiratie en suggesties voor de groeiende DIY wereld.

Duitsland is dan wel de thuismarkt, meer dan 70 procent van de bezoekers kwam van buiten Duitsland met de Italianen, Fransen, Nederlanders, Amerikanen (ze waren er ineens weer), Britten, Spanjaarden, Turken, Zwitsers, Grieken en Polen als talrijkste bezoekers. “Meer internationale bezoekers dan in 2020, nog voor de pandemie. Niemand had dit verwacht en we zijn zeer gelukkig. De combinatie van de drie beurzen is een gelukkige samenloop van omstandigheden voor deelnemers en bezoekers en moet behouden blijven”, aldus Lars Adler, voorzitter van de EVL (European Lifestyle Association). Zijn wens wordt verhoord, ook in 2024 gaan de beurzen tegelijk plaatsvinden.

Het volledige spectrum van globale inkopers trok langs de stands in Frankfurt. Bedrijven als Amazon, Illums Bolighus, Galeries Lafayette, El Corte Ingles, KaDeWe, John Lewis, E. Leclerc, Marks & Spencer, Museum of Modern Art, Rinascente en Stapels waren aanwezig. Daarnaast ook inkopers van partijen als Marriott International, Hilton Hotels & Resorts en Hyatt Hotels. De beurs werd wat betreft tevredenheid beoordeeld met 94 procent tevreden van de bezoekers, zeer hoog dus. Hotels en restaurants in de stad en de nabije omgeving zijn ook heel blij met deze beursopzet, zo hebben zij aangegeven.

Sprekers als Karim Rashid, Ross Lovegrove, Olivier Lapidus, Tassilo von Grolmann, maar ook jonge design talenten die hun werk toonden waren een grote bron van inspiratie bij deze editie. Lezingen, workshops, guided tours voor bezoekers, het liep allemaal op rolletjes aldus de organisatie. Thema’s als duurzaamheid, het nieuwe werken, design, lifestyle de toekomst van de retail en de digitale uitbreiding van retail werden besproken. De Future of Work area toonde oplossingen voor hybride werken die op ons Nederlanders wellicht als dat-kennen- we allang- zouden worden beoordeeld totdat je er achterkomt dat thuiswerken in Duitsland alles behalve vanzelfsprekend is: werkgevers zijn wettelijk aansprakelijk voor de ongevallenverzekeringen van alle werknemers in het woonwerk verkeer maar ook tijdens de gewerkte uren ter plekke of thuis. Werkgevers betalen dus ook wanneer iemand tijdens het thuiswerken door zijn rug gaat bij het uitruimen van de wasmachine of een mes laat vallen in zijn voet bij het opruimen van de afwas onder werktijd. Dan snap je meteen waarom iedereen na de pandemie weer naar de kantoor of de fabriek moest, maar thuiswerken is de trend in het buitenland dus wordt het getoond.

Het onderwerp duurzaamheid was alomtegenwoordig in Frankfurt, waarbij duurzaamheid meer en meer een inkoopcriterium wordt. “Meer dan 70 procent van de mensen koopt nog steeds het liefst in fysieke winkels, maar doen dit liever lokaal, duurzamer en meer in samenhang met elkaar: soortgelijke producten onder hetzelfde dak. Reatilers moeten mee in deze ontwikkeling”, aldus Theresa Schleicher van het Duitse Zukunftsinstitut. Online is uiteraard wel een groeiende factor. Neem het aantal deelnemers aan de beurs via het digitale platform: dit jaar meer dan 80.000 deelnemers die 8.000 maal met elkaar netwerkten, 4.000 chat berichten en meer dan 1.000 uur kijken naar content. Tot 17 februari kan men nog actief met elkaar netwerken, daarna fungeert de site vooral als zoekmachine en zijn er de social media kanalen van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld om elkaar te volgen en orders te plaatsen (plus Conzoom Solutions en het Ambiente Blog).

De beurzen vinden opnieuw tegelijk plaats volgend jaar van 26 tot en met 30 januari (Creativeworld start op de 27e). Een verslag van deze beurs vindt u in de komende editie van Interior Business Magazine en Home Deco Business Magazine.