De M.O.W. 2020 heeft bewezen dat het mogelijk is: een beurs in tijden van een pandemie. Met 329 exposanten had de vakbeurs voor het middensegment in Bad Salzuflen een compact maar representatief aanbod, aldus de organisatie die geen bezoekerscijfers bekend heeft gemaakt. Dat het er minder waren dan de vorige editie mag voor zichzelf spreken. Deze editie heeft de hele branche en vakbeurzen in het algemeen tot inspiratie gediend, zo zegt de organisatie.

Veel vraag, goede orders, veel aanbod, een ruim opgezette lokatie en warm nazomerweer: het kwam allemaal bij elkaar in Bad Salzuflen. M.O.W. 2020 was de eerste grote meubelbeurs met een succesvolle herstart na de lockdown. De vijf dagen die de beurs duurde verliepen plezierig en ontspannen, mede dankzij het goede weer. De maatregelen die waren genomen om besmetting te voorkomen werkten perfect, aldus de organisatie. Het bleek mogelijk om elkaar te ontmoeten, te praten en te lachen op veilige afstand in een veilige beursomgeving. Geen digitaal formaat kan dit vervangen. Zowel deelnemers als bezoekers waren de organisatie dankbaar voor het moedig doorzetten van de beurs. Andreas Reibchen en Bernd Schäfermeier, de beursorganisatoren: “We bedanken het team van de M.O.W., de bezoekers voor hun aanwezigheid en orders en de deelnemers voor hun discipline en zorg bij het omgaan met de regels voor afstand en desinfecteren. Samen hebben we bewezen dat een vakbeurs mogelijk is wanneer iedereen zich aan de regels houdt.”

De beurs kon optimaal gebruik maken van het grote beursoppervlak met voldoende ruimte tussen de stands. Bezoekers moesten zich aanmelden en waren dus bekend bij de organisatie. Deze bezoekers plaatsten veel orders na de succesvolle maanden, ook in Duitsland, voor de meubelbranche. De beurs richt zich traditiegetrouw op het middensegment van de beurs in al haar verschijningsvormen en de exposanten waren hiervan een afspiegeling: van volume aanbieders tot niche specialisten. Betrouwbare levertijden, digitalisatie, logistiek, duurzaamheid en exclusieve rechten zijn de thema’s in deze corona tijd en de gesprekken op de stands gingen met name hier over, naast het plaatsen van de vele orders. Met name de grote inkoopgroepen waren volop aanwezig en sloten (nieuwe) contacten en contracten. Ook voor het middensegment geldt: de retailer moet een fysieke winkel ondersteunen met online vindbaarheid, presentatie en advies. Maar het verkopen vindt nog steeds grotendeels plaats in de fysieke winkels, ook in Duitsland.

Trends in het kort:

Het huis als middelpunt van het leven +++ Bewust consumeren +++ Kwaliteit +++ Beter in plaats van meer +++ Herkomst wordt belangrijker +++ Thuiswerkplekken als concept +++ Bedden van hoge kwaliteit om te relaxen +++ Sofa als het favoriete meubel +++ Gestoffeerde draaistoel voor de eetkamer +++ Tafels van 180 cm lang met een uitschuif mogelijkheid +++ Eiken blijft favoriet +++ Grijs en zwart blijven populair +++ Folie reproducties moeten zo echt mogelijk lijken +++ Gedempte kleuren voor stoffering +++ Curry, Bordeauxrood en olijfgroen als contrastkleuren +++ Fluweel en corduroy +++ Het buitenhuis, het huis op het platteland blijft in trek +++ Industrial Look +++ Vintage +++ Natuurlijke materialen +++ Massief hout +++ Duurzaamheid +++ Re- en upcycling +++ Stoffen gemaakt van gerecycldede PET flessen of weggegooide kleding +++ Individuele meubelstukken in plaats van complete sets voor wonen +++ Collecties van modemerken Wolfgang Joop & Pierre Cardin +++ Fluffy vloerkleden +++ Schoenenkasten voor schoenen tot maat 50 +++ Massief hout in de badkamer +++ Handig te vervoeren verpakkingen +++

Er waren dus 329 exposanten, waaronder 159 uit Duitsland. De 170 bedrijven van buiten het thuisland kwamen vooral uit Polen, Nederland, de Italianen waren sterk aanwezig en dit geldt ook voor bedrijven uit Denemarken en Oostenrijk. Meer dan 80 procent van de beursruimte was bezet. Alle 17 hallen waren open voor bezoekers. Het enige dat de organisatie zegt over het aantal bezoekers is dat dit er minder waren dan het maximum aantal toegestaan door de overheid en dit werd juist als een positief feit gezien: iedereen de ruimte, geen overtredingen, geen boetes en gedoe. Niet iedereen kon langskomen, maar er waren meer bezoekers dan verwacht: kwaliteit boven kwantiteit en deze was hoog, aldus de organisatie. Gericht bezoeken, gericht inkopen, u kent de bewoordingen inmiddels wel.

“We zijn blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan het thema voor de komende tien jaar: thuis. Dit hebben we gedaan door veel innovatie en inspiratie te bieden in 2020. We wensen de meubelbranche een voortzetting van hun succes!”, aldus Bernd Schäfermeier.