Persoonlijk contact is momenteel belangrijker dan ooit want de uitdagende economische en politieke omstandigheden, de versnelde verandering van sociale waarden en de voortschrijdende digitalisering vereisen nieuwe oplossingen en innovatieve benaderingen voor de wereldwijde consumptiegoederenindustrie. Daarom onderneemt Messe Frankfurt een toekomstgerichte strategie met nieuwe initiatieven en creatieve benaderingen. Netwerken, inspireren en bestellen wordt nog efficiënter, intensiever en slimmer op de drie toonaangevende internationale vakbeurzen voor consumentengoederen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld. Tot op heden hebben 4.700 exposanten hun deelname bevestigd en samen zorgen zij voor ’s werelds grootste beursplatform in zijn soort.

De consumptiegoederenindustrie is voortdurend op zoek naar veelbelovende oplossingen en nieuwe vormen van samenwerking. Daartoe brengt de Messe Frankfurt de belangrijkste spelers van de hele sector samen in Frankfurt. “Het openen van nieuwe perspectieven en mogelijkheden is onze grootste zorg in onze rol als actieve zakelijke promotor en betrouwbare partner van de wereldwijde consumptiegoederenindustrie. We begrijpen dat we onze beursformules radicaal moeten herzien en veranderen. Daarom creëren we een nieuwe, fysieke beurservaring, met drie toonaangevende beurzen op hetzelfde moment, waarin alle belangrijke metathema’s en trends aan bod komen die fabrikanten en retailers vooruit helpen”, zegt Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs. Daarnaast zal de fysieke beurservaring worden aangevuld met slimme digitale diensten, niet alleen parallel aan de fysieke evenementen, maar ook daarbuiten. “Dit betekent dat we steeds meer een business enabler worden die het hele jaar door actief is, met een breed scala aan digitale diensten die we 24/7 aanbieden”, zegt Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs.

Goede vooruitzichten voor een nieuwe beurservaring
Van 3 tot en met 7 februari 2023 worden de toonaangevende internationale vakbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld gelijktijdig gehouden en presenteert de hele wereld van de consumptiegoederen zich jaarlijks op één datum aan de handel. Door deze concentratie wordt Frankfurt het trefpunt voor alle handelsvormen en voor inkopers van HoReCa, Contract Business en Concept Decoration. De nieuwe opzet kent een zeer goede start: tot nu toe worden 4.700 exposanten uit 80 landen verwacht, waarvan 85 procent van buiten Duitsland. “De vraag en het grote vertrouwen van de markt zijn overweldigend. Voor elk van de drie vakbeurzen zijn de internationale topmerken en interessante nieuwkomers aanwezig. Daarmee tonen we een uniek aanbod van kwaliteit en diversiteit. De hele wereld is weer thuis in Frankfurt”, aldus Ferger.

Ambiente presenteert een unieke mix van nieuwe ideeën en producten. Zo is Dining het platform voor alles wat koken en het huishouden makkelijker en eten mooier maakt. Exposanten als Cristel, Dibbern, Robbe & Berking, Rosenthal, Sodastream, Tramontina en Westmark brengen glamour en variatie op tafel. Nieuw is de focus op het trendthema bakken, dat een eigen plek krijgt in de hallen 9.0 en 9.1. Ook de nieuwe productgroep Clean Home in de hallen 9.2 en 9.3 is goed bezet. Het HoReCa/Hospitality segment in hal 11.0 met exposanten als BHS tabletop, RAK, Steelite en Villeroy & Boch Hotelerie blijft een van de groeiende segmenten en maakt Ambiente nog aantrekkelijker voor nieuwe bezoekersdoelgroepen uit de horeca en een must-see evenement voor de industrie.

Ambiente Living, Giving en Working integreren aantrekkelijke assortimenten papier, kantoorartikelen en schrijfwaren
Ambiente Living is opnieuw de internationale ontmoetingsplaats voor interieurdesign en weerspiegelt de laatste interieurtrends. Bij Interiors & Decoration in hal 3.0 vindt u alles over het thema interieur en decoreren met exposanten als Greengate, Gilde, Gries Deco met het merk Ipuro, IB Laursen, Kaheku, Kare Design of Lightmakers met het merk Light & Living. Interior Design presenteert hoogwaardig design en de nieuwste producten van internationale merken als Alessi, Blomus, Bloomingville, Georg Jensen, Guaxs, Lambert, Schlittler en Stelton in hal 3.1.

Ook Ambiente Giving lanceert synergierijke innovaties: in de nieuwe Urban Gifts & Stationery-sectie in hal 4.2 vinden bezoekers trend- en designgerichte geschenken, fast moving products, decoratieve accessoires, schrijfwaren, wenskaarten, tassen en persoonlijke accessoires. Met een nog breder assortiment stationery, wenskaarten en schrijfwaren wordt de keuze hier nog aantrekkelijker. Tot de exposanten behoren onder meer Artebene, AvanCarte, BSB Obpacher, Braun+Company, Caran d’Ache, Diplomat, Goldbuch, Kaweco, Perleberg en moderne geschenkleveranciers zoals Cedon MuseumsShops, Izipizi, Mark’s Europe of Troika.

In hal 6.2 presenteert de eveneens nieuwe productgroep Gift Ideas & School decoratieve en klassieke cadeauartikelen, souvenirs, traditionele ambachten en accessoires. Exposanten als Accentra, Cepewa, Sheepworld, Enesco, Modern Times, Nostalgic Art, Polyflame en Zöller & Born tonen hier de seizoentrends. In het nieuwe School segment presenteren exposanten als Erich Krause, Gabol, Patio, Sportandem, Statovac en Zipit hun highlights.

Het nieuwe Ambiente Working segment, met onder meer de speciale presentatie Future of Work in hal 3.1 biedt interieurdesign en moderne oplossingen voor kantoren en werkruimtes, co-working spaces en (mobiel) thuiswerken.

Het productsegment Office in hal 4.2 is de nieuwe thuisbasis voor internationale leveranciers van kantoorapparatuur, -benodigdheden en -technologie. Exposanten als Durable, Herma, HSM en Novus Dahle zijn perfect ingebed in de complementaire secties Ambiente Living en Giving. Enerzijds vult Office het Contract Business assortiment voor de inrichting van grote projecten in de Living area aan met zijn commerciële kantoorartikelen, anderzijds de assortimenten voor de detailhandel in de Giving area met producten voor bureaus, hoogwaardig papier- en schrijfwaren, schoolbenodigdheden en cadeauartikelen.

Christmasworld en Creativeworld ronden het assortiment af
De combinatie van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld creëert nog meer uitzonderlijke mogelijkheden voor de handel omdat deze extra blikvangers kan inslaan voor de best verkopende tijd van het jaar en de nieuwste doe-het-zelf trends kan oppikken. Assortimenten die in alle handelsvormen ook steeds meer naar elkaar toegroeien.

Topmerken als Blachere, Boltze, Duni, Edelman, Exotica Cor Mulder, Gnosjö Konstsmide, Goodwill, G. Wurm, Hoff-Interieur, Inge’s Christmas Decor, Kaemingk en Koopman zijn present op de Christmasworld. Nieuw zijn producenten van linten en verpakkingen zoals Francesco Brizzolari, Saul Sadoch en Zöllner-Wiethoff. De toonaangevende internationale vakbeurs voor seizoens- en feestdecoraties maakt indruk met een aantrekkelijke internationale productmix en bezoekers van Classic Christmasworld profiteren met name van de nabijheid van Urban Gifts & Stationery in hal 4.2 en Gift Ideas & School in hal 6.2. Christmasworld blijft zich richten op de sterkst verkopende en meest emotionele tijd van het jaar en gebruikt de beleving als geen andere consumentenbeurs als succesfactor.

Ook op Creativeworld, de toonaangevende internationale vakbeurs voor hobby-, handwerk- en kunstenaarsbenodigdheden, zijn alle paradepaardjes en marktleiders uit alle productsegmenten aanwezig, waaronder bijvoorbeeld Clairefontaine, F.I.L.A. Group, Folia, Kreul, Kuretake, Marabu, Rayher, Royal Brush, Royal Talens, Schmincke en Staedtler. De exposanten tonen innovatieve artikelen voor de creatieve hobby, materialen voor grafiek en kunstenaarsbenodigdheden, kunstnijverheid en textieldesign alsmede graffiti en street art. Voor het eerst verrijken ook producten voor creatief schrijven en tekenen het aanbod. Tal van fabrikanten van klassieke schrijfwaren breiden hun productportfolio uit in de richting van creatieve materialen, zodat de gezamenlijke verschijning onder de Creativeworld-paraplu een logische stap voor de markt is. Tot de nieuwe exposanten behoren bijvoorbeeld Centropen, Schneider Schreibgeräte en schrijfwarenfabrikant Stylex.

Met deze herschikking profiteert de handel van een ongeëvenaarde kruising van productgroepen, thema’s, segmenten en synergie.


Ambiente & Christmasworld: 3 – 7 februari 2023

Creativeworld: 4 – 7 februari 2023


Voor een overzicht van alle exposanten, het volledige randprogramma en het bestellen van uw toegangskaart(en):