HENK VAN’T HOF ONTDEKT AYA® OF SWEDEN

‘DIT IS HET MEEST INNOVATIEVE ZWEEDSE MERK’

Echt slaapcomfort als uitgangspunt voor innovatie

Hij draait al 34 jaar mee in het vak en nog steeds is Henk van ’t Hof uiterst gedreven wanneer het gaat om het bieden van een goede nachtrust aan consumenten. Voor het merk Aya of Sweden is Henk agent is voor ons land. “Ik zoek voor dit merk dealers die echt bij dit merk passen. Dealers die weten wat ze verkopen en oprecht interesse hebben voor de best mogelijke nachtrust voor hun klanten. Dealers die bereid zijn om intensief met het merk samen te werken voor de lange termijn. Er is inmiddels al een aantal dealers dat zeer succesvol met Aya werkt.”

 

“Turesson heeft de boxspring als systeem helemaal opnieuw ontwikkeld, zo zie ik het.”

 

Nachtrust hangt samen met de gezondheid van mensen dus als adviseur van slaapsystemen moet je het een en ander weten over de fysieke gesteldheid van de klant. Een goed advies is niet primair gericht op verkopen, zeker niet tegen de klippen op of met het mes op de keel van de klant.” Henk onderhoudt daarom veel contacten met fysiotherapeuten, artsen. “Ieder een moet goed kunnen slapen. Ik kijk naar de klant: welke oplossing past bij het slaapgedrag dat eventueel veranderd moet worden? Daarna pas kijken we naar het merk of het model. De verkoop loopt uiteraard wel mee in het proces, maar de basis is het op de persoon toegesneden bieden van slaaprust.”

 

MISKOOP VOORKOMEN

Hij vervolgt: “Mensen worden bedolven onder de hoeveelheid informatie waarvan veel vaak niet klopt of alleen bedoeld is om te verleiden. Veertig tot vijftig procent van de slaapaankopen draait uit op een miskoop. Wij proberen hen daarvoor te behoeden, ook wanneer ze in eerste instantie helemaal overtuigd zijn door wat ze online hebben gezien. Ze zien dat een boxspring bij een grote keten tussen de 2.000 en 2.500 euro kost, dus denken ze: wanneer ik een model van 3.000 euro koop heb ik een Rolls-Royce. Terwijl een systeem waar je voor een langere periode echt goed op ligt pas begint vanaf 4.000 euro.”

“Turesson heeft de boxspring als systeem helemaal opnieuw ontwikkeld, zo zie ik het.’’

SLAAPHOUDING EN POSTUUR

Het begint bij een goed intakegesprek en goed luisteren naar wat een klant zoekt en nodig heeft. “Dat laatste weet men vaak zelf nog niet. We vragen: wat is de slaaphouding? Wat voor werk doet u? Welke klachten heeft u? Waar liggen uw fysieke gevoeligheden? Wat is uw leeftijd en uw lengte?” En het gewicht van de klant? “Dat is minder belangrijk als absoluut getal, het gaat meer om het postuur en hoe het gewicht verdeeld is over het lichaam. Mannen hebben vaak bredere schouders dan vrouwen en hun gewicht zit met name in het middenrif. Bij vrouwen zit dit meer rond de heupen en de benen, er is een andere heup/tailleverhouding tussen mannen en vrouwen. Daar moet je op letten dus ook bij de keuze voor een matras: is deze geschikt voor een man of een vrouw of voor allebei?”

 

Meer veren verspreiden de druk

Henk gaat verder in op dit thema: “Waar zitten de kilo’s, waar zijn vorm en ondersteuning nodig in de overgang van staan naar liggen. Waar leggen we accenten en waar juist niet? Een groot deel van de klachten komt door het inschatten van de verkeerde houding op een ongeschikte matras. De essentie van slapen is dat het bed moet doen wat het lichaam nodig heeft om tot rust te komen. Anders creëer je de klachten van morgen.” Henk geeft ook aan dat je steun niet moet verwarren met druk: “Zie de ondersteuning door een matras als een aantal vingers dat jou draagt. Stel je weegt 100 kilo, dan is de steun door 100 veren die ieder een kilo dragen beter dan 50 die er 2 per veer dragen of 25 met ieder 4 kilo. In het laatste geval lig je zo’n 10 minuten goed en dan begin je het gebrek aan ondersteuning al te voelen.”

 

 

DRAAGVERMOGEN EN FLEXIBILITEIT

Het gaat niet over hard of zacht als kwalificatie voor de ideale matras, zo betoogt hij. “Draagvermogen in combinatie met de flexibiliteit van een matras, dat zorgt uiteindelijk voor de beste ondersteuning van het lichaam. Systemen die schermen met zoveel zones gaan al de mist in wanneer de lengte van een gebruiker anders is dan de zones voorzien. Wanneer het lichaam zich aanpast aan het bed in plaats van andersom dan is het een verkeerde situatie. De bodem en het matras moeten samen iets voor je doen als slaper. De betere systemen zijn hierop ontworpen. De bodem wordt ingesteld als een voorvorm, het matras zorgt voor de aanvullende uitwerking.” Alles staat of valt wat Henk betreft bij een goede bloedsomloop tijdens het slapen: “Hierdoor worden gezonde stoffen voor het lichaam aangevoerd en slechte stoffen afgevoerd. Wanneer dit stokt ontstaan fysieke problemen.”

 

DE VEER IS HET GEHEIM

Mensen ervaren lekker liggen en ontspannen als belangrijk bij de keuze voor een bed, maar de mate waarin de bloedsomloop kan blijven functioneren tijdens het rusten is veel belangrijker. “Welke verkoper weet dit en durft dit te benadrukken? De ondersteuning door een boxspring komt uit de veren, niet uit het schuim. De veer is het geheim, het schuim is er voor de vochtopname en moet verder geen invloed hebben op de werking van de veer. De veer moet zoveel mogelijk punt elastisch zijn: wanneer je deze indrukt veert alleen deze ene veer in en niet het hele pakket eromheen. Zo herken je een goedkoper gemaakte matras: de hele boel veert naar binnen. Gooi je er ook nog eens een dikke topper bovenop en heb je het matras met een drukverdeler verlijmd dan raakt de ondersteunende functie nog verder uit beeld. Schouders hebben een punt elastische ondersteuning nodig die de schouder omarmt in plaats van naar binnen trekt of op het matras laat liggen. Daar krijg je nekklachten van die met geen enkel kussen op te lossen zijn.”

“Ik zeg het niet snel maar dit merk is geen poppenkast.”

 

UITVINDER

Al deze kennis dient als opmaat naar het merk Aya of Sweden dat volgens Henk alle goede eigenschappen die nodig zijn voor gezond uitrusten weet te combineren. “De oprichter en bedenker van Carpe Diem, Jörgen Turesson, had zijn bedrijf verkocht aan een investeerder en bleef CEO van het bedrijf. Hij miste het uitvinden wat hij altijd had gedaan. Zes jaar geleden is hij, vlakbij zijn oude fabriek, opnieuw begonnen met een eigen bedrijf met een deel van zijn oude team. Hij begon bestaande boxspring modellen voor andere fabrikanten te verbeteren en dacht toen: waarom doe ik het niet weer helemaal voor mezelf? Hij heeft de boxspring als systeem helemaal opnieuw ontwikkeld, zo zie ik het.” Henk noemt het uitgangspunt van dit nieuwe merk,

Aya of Sweden: “Duurzaamheid en oog voor het milieu: er wordt alleen maar gewerkt met materialen die de medewerkers in de fabriek door en door kennen waardoor een matras slimmer en efficiënter kan worden gemaakt zonder veel materiaalverlies maar met behoud van een zeer hoge kwaliteit.”

 

 

LANGE LEVENSDUUR

“De matrassen gaan 20 jaar mee in plaats van 10, zoals gebruikelijk is. Je kunt de toppers vervangen zonder de hoes te vervangen, dat is beter voor het milieu en voor de portemonnee. De bodem is uit massief hout met een vingerverbinding zonder schroeven, deze gaat wel 40 jaar mee. Een lange levensduur is ook een vorm van duurzaamheid.” De veren zijn ontwikkeld in samenwerking met een bevriende verenfabrikant waardoor deze voor Aya of Sweden een hoge punt elasticiteit hebben en meer ruimte hebben om onafhankelijk van elkaar te kunnen veren en ondersteunen. “Dat merk je meteen wanneer je voor het eerst op een matras van dit merk gaat liggen: de schouders worden perfect ondersteund, de heupen, knieën, kuiten en voeten ook. Zonder onzin met 5 of 7 zones.”

 

ONDERLING UITWISSELBAAR

Het programma van Aya of Sweden bestaat uit vier verschillende matrassen (Aya 1 tot en met 4) met vier verschillende toppers die onderling uitwisselbaar zijn voor de best liggende combinatie. “Er ligt nauwelijks schuim op de veren en de toppers zijn relatief dun om zo niet de ondersteunende functie van de superieure veren te belemmeren. Er is geen blokkade van de vering. Het schuim dient niet als een toefje slagroom dat een oud taartje verbergt.” Twee jaar geleden ging Henk voor het eerst langs bij het nieuwe merk. “Mijn eerste indruk was: dit kan niet. Het ligt zo goed. Ik zag ook zelf hoe de matrassen voor een deel machinaal, maar zo efficiënt als het maar kan, en voor een deel met de hand worden gemaakt. Een ideaal bedacht proces, typisch Turesson.”

 

TRIPLE TOPPER

Henk roemt de Triple Topper van het merk: “Deze rekt in drie richtingen: lengte, breedte en van hoog naar laag. Zonder de werking van de veren te verstoren, puur en alleen bedoeld om vocht op te nemen. De veertjes in de topper versterken de punt elastische functie van het matras. De topper is vast geritst aan het matras. Dit voorkomt verschuiven en vergemakkelijkt het opmaken. De kussens zijn dun, want de schouders worden perfect opgevangen door het matras.” Hij stelt dat dit compacte programma goud kan zijn voor een dealer maar dat ze het systeem wel moeten begrijpen en kunnen uitleggen aan klanten: “Je moet het niet alleen op het uiterlijk verkopen. Je verkoopt het op de kwaliteit van de ondersteuning en de flexibiliteit. Dat het er aantrekkelijk uitziet is mooi meegenomen. Het advies voor de beste nachtrust is leidend, ook voor dit merk. Door advies te geven met verstand van zaken blijf je als specialist onderscheidend ten aanzien van de onlinehandel. We zien nu al veel kleinere retailers die moeten sluiten omdat ze zich niet bleven interesseren voor het vak, voor nieuwe ontwikkelingen.”

 

OMARMEN

Hij vat de kwaliteiten van Aya of Sweden nog eens samen: “Het matras omarmt de slaper en werkt druk ontlastend, het is vormend en steunend tegelijk, het lichaam wordt overal gedragen. Het is net als bij soep met de juiste hoeveelheid zout: je proeft het niet. Bij Aya of Sweden heb je bijna niet het idee dat je ergens op ligt. Alsof je zweeft dankzij het punt elastische draagvermogen.” De matrassen werken met 3 zones voor schouders, middenrif en benen: “Zeven zones…voor de oorlellen en de grote teen? Het is zo’n onzin. We werken met hardheid 1, 2, 1 in hetzelfde matras, in een softe uitvoering is dit 1,3,1. Voor het beeld van punt elasticiteit: denk aan een fakir op een spijkerbed. Heel veel spijkers betekent drukverdeling en geen verwondingen.”

 

CHAMPIONS LEAGUE

Hij wijst op een bijzonder detail: de bh­haakjes in de hoes houden de plateau molton op zijn plaats. “Het innoveren houdt nooit op bij dit merk. Er is nu ook de Aya 5 met elektrische bediening, ook geschikt voor de zorg. Tijdens de najaarsbeurs van De Woonindustrie in september presenteren we de nieuwe en unieke elastische tijk voor een nog betere aanpassing aan het lichaam. Daarnaast is Aya® of Sweden in een ver gevorderd stadium in de ontwikkeling van de Aya 08. Een unieke bed met natuurlijke materialen zonder dat de ergonomie vermindert. Deze boxspring met een unieke stof zal zijn tijd ver vooruit zijn.” Hij toont een stoffenwaaier gemaakt van reststof: “De dames vinden de kleur van een bed belangrijk en daarin komen we hun tegemoet. Ik zeg het niet snel maar dit merk is geen poppenkast, het is echte kwaliteit die lang meegaat en daardoor het geld meer dan waard is als kritische consument. Aya of Sweden is Champions League voetbal, bedoeld voor een relatie op de lange termijn van het merk met de dealer en de dealer met de eindklant. Uiteindelijk moeten leverancier en retailer het samen doen in het bereiken en vasthouden van klanten. Dit merk is bij uitstek daarvoor geschikt.”

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie augustus 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding