De ultieme beleving

In Bedding Business Magazine vertelt Raymond Vink, eigenaar van onder meer de Auping Store Leidschendam in Westfield Mall of the Netherlands over het ondernemerschap. Deze ondernemer is al op hele jonge leeftijd begonnen met zijn missie om regio Haaglanden te veroveren met beleving.

Tekst: Bo Vrolijk, BEAU PR Foto’s: Karst-Oliver Herburg

 

Westfield Mall of the netherlands heeft internationale allure met een Hollandse twist. Deze Mall is inmiddels een begrip in Nederland en er is zoveel om van te genieten. Het royale aanbod van winkels, conceptstores, flagshipstores is ongekend groot en het is hier dan ook erg aangenaam om te shoppen. Daarnaast kun je op deze plek ook terecht voor de dagelijkse boodschappen en andere lekkernijen bij Fresh, de indoor foodhall en de verschillende grote supermarkten. Met de ruime openingstijden tot 20.00 uur voor de winkels is het voor de bezoekers hier goed toeven. De Kinepolis bioscoop, de verschillende restaurants en andere eet­en drinkgelegenheden zijn de hele dag geopend tot minimaal 22.00 uur. Je wordt aangenaam verrast door het gigantische aanbod van winkels en de architectonische stijl van het pand zorgen voor een luxe en fijne ambiance. Westfield Mall of the Netherlands is uniek in Nederland en er is voor ieder wat wils.

Dit is een uitstekende plek om inspiratie op te doen voor thuis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ondernemer Raymond Vink ook op deze locatie een winkel wilde hebben. Als eigenaar van meerdere Auping Stores in de regio Haaglanden onder meer in de binnenstad van Den Haag, Delft, Naaldwijk, Zoetermeer en Rotter­ dam is de allernieuwst locatie een echte aanwinst. Voordat het voormalige winkelcentrum in Leidschendam­Voorburg zich liet transformeren tot de internationale Mall of the Netherlands vond Raymond deze locatie een mooie toevoeging aan het aantal Auping winkels voor zijn geliefde regio. “We wilden goed zichtbaar zijn voor onze doelgroep in dit gebied en besloten al voor de ingrijpende verbouwing de nieuwste Auping Store op deze plek te openen. Dit werd een Auping City Store en het was de bedoeling om dit concept dan te kopiëren naar de binnensteden. Zelf besloten we ook om vanuit deze winkel aanvullende artikelen te verkopen zoals bedtextiel, kussens en andere accessoires. In die periode kwam ook de omslag van de consument waarin beleving steeds belangrijker werd.”

 

“We creëerden als pionier middenin de zaak een hart van het merk Auping”

 

ONDERNEMER PUR SANG

Het ondernemen zat er al vroeg in bij Raymond Vink. Direct na school besloot hij rond 1996 een moderne meubelzaak te starten met de naam Happy Furniture op de Waldeck Pyrmontkade in Den Haag. In de meubelbranche was het destijds algemeen bekend dat er plannen waren in Den Haag voor een overdekte meubelboulevard. Raymond besloot in eerste instantie om het hele concept qua merken mee te nemen naar de populaire MegaStores in Den Haag. Toen bleek dat er al andere ondernemers een aantal dezelfde merken voerden heeft hij zijn plan gewijzigd. Op 6 april 2000 opende de deuren van de MegaStores in Den Haag en ook gingen de deuren open van de gloednieuwe beddenzaak Bonnet Slapen. “Met een winkelpand van maar liefst 1000 vierkante meter waarin we meerdere merken voerden creëerden we als pionier midden in de zaak een hart van het merk Auping.” Dit is een geweldig Nederlands merk en het is natuurlijk bijzonder dat het op eigen bodem wordt gemaakt. Deze beddenfabrikant uit Deventer is grotendeels in handen van de familie Auping. Het bekende houten bed (Auronde) is echt een klassieker geworden. Het assortiment is van grote klasse en daar hangt ook bijpassend prijskaartje aan.

“De allereerste Auping winkel bestond toen al in Noordwijk. Wij kwamen er in Den Haag op de Waldeck Pyrmontkade als tweede zaak bij. Na succesvolle jaren in de MegaStores wilde ik een andere locatie binnen dit overdekte winkelcentrum. Ik wilde nog meer zichtbaar zijn en naar beneden verhuizen en mij helemaal gaan richten op het merk Auping. We hadden het plan om dit concept verder uit te rollen en op een gegeven moment ontstond de mogelijkheid om het gebied vrij snel verder uit te breiden. Vrijwel elke kans hebben we goed benut en inmiddels hebben we zes winkels in Den Haag, Naaldwijk, Delft en Zoetermeer. Ook kwam de locatie Rotterdam op ons pad. In dit proces van uitbreiden en het marktaandeel vergroten wilde mijn broer juist meer vrijheid en een andere kant op. Ik ben zelf doorgegaan vanuit mijn strategie met de Auping Stores op diverse locaties in deze regio.”

 

PARADEPAARDJE

De laatste jaren is de consument steeds meer op zoek naar beleving. Dit zie je vooral terug in de autobranche, de meubelindustrie en dus ook in de beddenwereld. “Met de plannen die er al waren voor Westfield Mall of the Netherlands wisten we dat we hier moest instappen. De MegaStores hebben we inmiddels losgelaten. In Leidschendam­Voorburg waren we al gevestigd en we moesten behoorlijk investeren om ons te gaan settelen in de nieuwste Mall. Voor ons een hele heldere keuze omdat het hier vooral gaat om beleving en tegelijkertijd vergroten we hiermee ons gebied.” Ruim 80% van de bezoekers komt daadwerkelijk uit deze regio. De Auping Store heeft beneden een steeds wisselende opstelling om de bezoekers al een impressie te kunnen laten zien van het gigantische aanbod op de eerste etage. Deze Auping Store is als het ware het visitekaartje van het merk. Ook voor de andere winkels in de regio. “Alle investeringen om mee te doen op dit niveau doen we natuurlijk zelf. Auping denkt mee en komt met voorstellen over de aankleding van de showroom. Met elkaar besteden we veel aandacht aan de ‘look en feel’ van de Store.

Het is nu inmiddels anderhalf jaar dat we hier in Westfield Mall of the Netherlands gevestigd zijn. De stap was groot en de huur behoorlijk hoog evenals de servicekosten maar tot nu toe is dit het absoluut waard. Als winkeleigenaar ga je voor de totale beleving van de consument. Op deze nieuwe locatie kun je dat echt waarmaken. De bezoekers zijn vooral enthousiast over het hele concept. Wij zitten met de omzet die we draaien boven verwachting en het lijkt erop dat dit nog verder zal stijgen. Vooral ook omdat we met dit paradepaardje ons werkgebied nog meer hebben vergroot. Het bezoekersaantal groeit en mensen nemen vaak echt de tijd om de totale beleving op te nemen en ook doelgericht te winkelen.”

Daarnaast vindt Raymond dat de andere merken die hier ook gevestigd zijn elkaar versterken. De combinatie van de winkels Swiss Sense, Emma­Sleep en Beter Bed geven een leuke vibe. De consument kan in de Mall echt inspiratie op doen bij meerdere merken en zelfs het beste slaapadvies krijgen. “We zitten met deze nieuwe winkel nog dichter bij de doelgroep. De kosten zijn als winkelier hoog dat is een uitdaging en tegelijkertijd krijg je ook een heel hoog niveau van leveringskwaliteit en dat past bij onze doelgroep

 

“Wij zullen met elkaar steeds op zoek blijven naar de ultieme beleving”.”

TOEKOMSTVISIE

De missie van deze ondernemer om de regio Haaglanden te veroveren blijft in tact. Met de komst van Westfield Mall of the Netherlands is er een statement gemaakt ook naar andere winkelconcepten. Naar verwachting zullen er meer concepten op dit niveau bijkomen en dat is goed voor onze economie. “Mijn toekomstvisie is dat de meubelpleinen zullen veranderen. We zullen hier ook meer moeten inspringen op de manier van beleving. Er kan best een verschuiving plaatsvinden met locaties naar de binnenstad. Op dit moment vind ik dat we het goed hebben verdeeld. We vinden dat heel belangrijk voor de consument maar ook voor de manier waarop we zaken kunnen doen. Er is nu rust in de regio en we hebben mooie collega’s in de buurt. We hebben onlangs alle huurcontacten van onze winkels verlengd.” De aanschaf van bedden in tegenstelling tot veel andere goederen is een gevoelskwestie en daarmee niet echt geschikt om online te shoppen. Het is een duurzame investering voor een langere periode in je leven en dat moet je zelf komen ervaren. Het is belangrijk dat klanten de tijd nemen om zelf te voelen welk model het beste past bij het wensenpakket.

“Wat je wel ziet is dat klanten met een offerte uit de winkel het online bestellen. Dit gaat via Auping en zodra klanten het servicepunt invullen komen ze bij ons uit. Of bij een van de andere winkels in Nederland en dat is vice versa. Tot slot vind ik het als ondernemer belangrijk om goed contact te hebben met elkaar. Dit houdt in dat we open naar elkaar horen te zijn. Ik merk wel dat een aantal ondernemers soms bang zijn om dit te doen. Terwijl juist bij het delen van kennis, ervaring en andere waardevolle informatie je elkaar alleen maar zal versterken.” Samen met Auping organiseren ze hier geregeld een trainingsdag. Er komen dan shopmanagers die dit merk voeren bijeen in deze Auping Store in Westfield Mall of the Netherlands. “Dit is een mooi moment om samen wederom op zoek te blijven naar de ultieme beleving. Dat is belangrijk voor nu en in de toekomst.”

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie augustus 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding