Nog een weekje wachten en dan komt de speciale 80×80 editie van de China Chair van ontwerper Hans J. Wegner op de markt, zo meldt de Deense meubelfabrikant Fritz Hansen.

In 1944 werd deze stoel voor het eerst gepresenteerd in (bezet) Denemarken en nu, 80 jaar later, heeft de stoel uit Europess kersenhout een leren zitkussen gekregen voor deze speciale editie. Wegner ontwierp de stoel destijds in opdracht van Fritz Hansen met als eis: weinig hout gebruiken voor deze betaalbare stoel want hout is schaars tijdens deze oorlog. De ontwerper gaf geen gehoor aan deze oproep. liet zich inspireren door een stoel uit China en kwam met dit model dat en niet goedkoop en niet eenvoudig te maken was. Je bent designer of je bent het niet…

De gebogen rugleuning en de lichtheid van het ontwerp zorgden wel voor een hele mooie stoel die zich ontwikkelde tot een designklassieker. De China Chair zette Wegner, een bekwame meubelmaker, op het pad om een van de meest geprezen voorstanders van de Danish Modern-beweging te worden. Wegner maakte nog drie andere China Chairs, maar de eerste was zijn favoriet: expressiever en gedetailleerder dan latere versies. “De China Chair is een van de meest verfijnde stoelen die ooit in industriële productie zijn gemaakt en het is uniek in een Deense context dat deze stoel al 80 jaar onafgebroken in productie is”, zegt Marie-Louise Høstbo, Creative Design Director bij Fritz Hansen.

“Deze stoel is decoratief en heel sculpturaal, en hij laat het vroege denken zien waar Wegner zo beroemd om werd.” De China Chair is in alle opzichten meer handgemaakt, vervaardigd uit hout van de hoogste kwaliteit dat zorgvuldig is geselecteerd zodat de nerven aan beide zijden gespiegeld zijn. Om het 80-jarige jubileum te vieren, worden de 80 stoelen gemaakt in Europees kersenhout en zijn afgewerkt met olie om de schoonheid van de nerf te benadrukken. Tel daarbij op de natuurlijke tactiliteit van het pure leer dat voor het zitkussen is gebruikt en dat na verloop van tijd nog mooier zal worden.

De stoel is genummerd en er worden er dus slechts 80 geproduceerd. “Mensen beginnen hun inrichting weer samen te stellen. Ze zijn heel selectief en kopen goede stukken, niet per se uit één tijdperk, en bouwen een persoonlijke collectie op. Dit is een verzamelobject dat het origineel eert, maar ook onze kijk is op wat speciaal is aan onze tijd, relevant is voor nu en waar we graag mee zouden leven”, zegt Høstbo.