Ondernemers ontzorgen en volledig ondersteunen

Interring uit Venlo is een inkooporganisatie voor detaillisten maar algemeen directeur Marco van Knippenberg vindt dit eigenlijk een te eenzijdige omschrijving: “We zijn een retail ondersteunende organisatie die alles overneemt van ondernemers zodat zij zich volledig kunnen richten op het advies en de verkoop aan hun klanten. Bijvoorbeeld marketing, collectie aanpassingen, verkooptrainingen, certificaten van grondstoffen en MVO; Interring neemt deze taken over van de ondernemer.” De woonformule Feelings Wonen wordt inmiddels door 25 ondernemers gevoerd, waaronder Bot Meubelen uit Wormerveer. Eigenaar Jan Bot: “We werken sinds 2011 samen met Interring en we zijn zeer tevreden over de collecties, de uitstraling en de volledige ondersteuning.”

Marco kijkt om zich heen in de winkel in Wormerveer met een oppervlakte van 1.100 vierkante meter waarin de volledige collectie van Feelings Wonen te zien is: “Dit is zoals Feelings Wonen eruit moet zien voor de komende jaren. Het is een fantastisch resultaat geworden wat de familie Bot samen met ontwerper Maarten Jelle heeft gemaakt. Een ware metamorfose. We hebben het nieuwe concept voor Feelings Wonen vorig jaar februari gepresenteerd aan de deelnemers: de klantbenadering, de winkelpresentatie, verkooptraining. We hebben een brand manual en een dealer manual met vaste regels voor hoe het merk moet worden getoond en verkocht opgesteld. En vervolgens bij alle ondernemers een nulmeting gedaan: waar sta jij op de weg naar waar we naar toe willen? Deze winkel is een van de eerste resultaten van dit traject.”

Marco van Knippenberg

 

Vader Jan en dochter Sascha waren al van plan om de winkel te gaan verbouwen dus de impuls vanuit Venlo viel perfect samen met hun eigen plannen. De verbouwing van de showroom van Bot Meubelen is in januari gestart en is begin mei afgerond.

Woonwerelden
De huidige collectie van Feelings Wonen omvat vier woonwerelden voor de woonkamer die goed te herkennen zijn in de ruimte in Wormerveer. Marco: “Iedere woonwereld heeft een eigen collectie van zitmeubelen, tafels, eetstoelen, verlichting, wanddecoratie, vloerkleden en accessoires. Iedere woonwereld heeft zijn eigen consumentengroep met een eigen customer journey, een eigen beleving, al zijn er wel overlappen. Wat de vier werelden delen is een warme uitstraling, huiselijk en herkenbaar.” Maarten wijst op de vele doorkijkjes dankzij de wanden met grote raamopeningen: “Zo houden de verkoopmedewerkers altijd visueel contact met de klant en oogt de ruimte ook luchtig en aantrekkelijk, uitnodigend.”

Maarten Jelle

 

‘Wat de vier werelden van Feelings Wonen delen is een warme uitstraling, huiselijk en herkenbaar’

Marco wijst nogmaals op de samenloop van omstandigheden bij deze recente verbouwing: “Wanneer dealers toch al van plan zijn om te verbouwen is het moment ideaal om Maarten een nieuwe vloerindeling te laten maken. Idealiter wordt eens in de 7 jaar de winkeluitstraling veranderd, maar zelfs met enkele aanpassingen oogt een bestaande ruimte ineens heel anders.” De woonwerelden heten Modern Mix, Urban Loft, Retro Chic en Industrial Elegance. De eerste twee worden gepresenteerd voor een frisse, witte wand, de andere twee voor een wand met een warme wit tint gecombineerd met de donkergroene Feelings Wonen huiskleur. De nieuwe gietvloer is grijs, er liggen vloerkleden en pvc-stroken op die snel aangepast kunnen worden. Maarten: “Hierdoor zijn deze in de toekomst eventueel snel en eenvoudig te vervangen mocht dit nodig zijn. De wanden en gietvloer zijn tijdloos en neutraal, dit nieuwe winkelinterieur laat de meubelen uit de Feelings Wonen collectie goed uitkomen.”

Alles voor de woonkamer
Inmiddels doen 25 ondernemers in Nederland mee met de Feelings Wonen formule. Binnenkort wordt de eerste showroom bij WARA in het Belgische Genk geopend. Marco: “We zijn benieuwd naar de reactie van de Belgische consumenten. We weten dat deze, net als Duitse consumenten, vaak komen winkelen bij de Feelings Wonen dealers in de grensstreek.” Hij wijst op de vier dealer evenementen per jaar die Interring organiseert voor de deelnemers: 2 keer per jaar een gedeeltelijke collectiewijziging, 2 keer per jaar een actie met kortingen om ruimte te kunnen maken in showrooms voor nieuwe modellen. “Er komt iets bij en er gaat iets af, afhankelijk van of een item verkoopt of niet. De feedback van de detaillisten is dus ook heel belangrijk voor ons. De inkoopcommissie, die bestaat uit deelnemers, levert ons informatie maar daar willen we eigenlijk nog individueler mee aan de slag om het aanbod op ieder moment zoveel mogelijk te kunnen finetunen: wat loopt bij de een wel en bij de ander niet? Hebben we te veel groene banken of een hoekbank terwijl een driezits model wordt gevraagd? Dan passen we de collectie aan”, aldus Barry Jaspers, financieel directeur van Interring.

Barry Jaspers

 

‘De feedback van de detaillisten is heel belangrijk voor ons’

Marco: “De collectie wordt samengesteld door de inkoopcommissie, op basis verkoopresultaten in combinatie met het aanbod gebaseerd op nieuwe trends en ontwikkelingen. De mutaties worden vervolgens tijdens een dealer event voorgelegd aan alle deelnemers. We letten erop dat we de showroom niet overladen met modellen, te volle winkels draaien niet want consumenten kunnen door de bomen het bos niet meer zien. Daarom sturen wij aan op tijdig uitverkopen. Houd ruimte in de winkel. We geven ruim van tevoren tijdens dealer events aan wanneer een model uit de collectie gaat zodat de dealer op tijd kan anticiperen.”

Ondersteuning
Jan Bot vindt het prettig om feedback te kunnen geven op de lopende collectie en dat Interring daar goed naar luistert en handelt. Marco: “Het is voor ons van groot belang om te weten wat er speelt, de dealers weten wat consumenten zoeken. Met hun feedback optimaliseren wij de collecties.” Hij karakteriseert de vier werelden van Feelings Wonen als een tikkeltje eigenwijs maar toch homogeen en herkenbaar. Kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs, met goede sfeerimpressies in de presentatie om inspiratie te bieden aan de consument en de verkoopmedewerkers. “Samen komen ze zo tot het beste interieur voor de klant.” Sacha Bot: “De ondersteuning is echt heel goed. We zijn vorig jaar begonnen met de training van de verkoopmedewerkers.” Deze bestaat uit 4 sessies waarbij de medewerkers bewust worden gemaakt van hoe zij een verkoopgesprek ingaan: signalen opvangen, doorvragen, inleven in de situatie van de klant en afsluiten met een resultaat.

Sascha en Jan Bot

‘De volledige ondersteuning door Interring is echt heel goed’

Marco: “Het draait om een verandering in het denkproces waarbij niet het product maar de behoefte van de klant centraal staat: waar bent u naar op zoek?” Barry vult aan: “We willen dealers compleet ontzorgen. De dealer focust op het contact met de consument en de verkoop, wij doen de rest. Digitale catalogi, een centrale voorraad beheren, de marketing verzorgen, ook online en via de social media. Vanaf 2023 gaat Feelings Wonen ook online verkocht worden. Een goede webshop zorgt voor extra traffic in de winkels na de online oriëntatie. Dus een goede online aanwezigheid van Feelings Wonen is voor onze dealers van essentieel belang.”

Thuis is belangrijk
Marco: “Bij onze online activiteiten zal de nadruk liggen op de verkoop van tafels, stoelen, fauteuils, klein meubelen, kleden, accessoires en verlichting. Bij banken en grote kasten is online met name van belang voor de informatievoorziening. Banken en grote kasten lenen zich beter om in de fysieke winkel te verkopen. Tafels, stoelen, fauteuils, klein meubelen, kleden, accessoires en verlichting daarentegen kunnen prima online worden verkocht. Stoffen voor zitmeubelen zullen ook altijd in de fysieke winkel worden verkocht want die wil men in het echt zien en voelen. Consumenten kopen hoe dan ook hun inrichting bewuster dan voorheen.” Maarten knikt instemmend: “Door corona zijn mensen meer naar hun interieur gaan kijken en zijn ze het meer gaan waarderen. Ze konden niet naar buiten of op vakantie en hebben het interieur herontdekt.” Ook nu, in tijden van instabiliteit, biedt thuis een rustpunt. “Wij proberen met Feelings Wonen de onrust een beetje te dempen, ook door het prijsniveau zoveel mogelijk te handhaven ondanks de inflatie. We hebben een prijsboog met Feelings Wonen en daarbinnen zoeken we naar nieuwe producten”, aldus Marco.

Hij wijst ook op het voortduren van thuiswerken, waarbij in veel gevallen de woonkamer centraal staat en de eettafel multifunctioneel is. Interring werkt met een trendwatcher en een stylist die in de gaten houden wat er in de mode is. Nu het weer kan worden beurzen bezocht en alle media nauwlettend gevolgd. Marco: “We zijn geen trendsetters maar willen wel kort op de trends zitten. Met Feelings Wonen bedienen we iedereen: van zij die een eerste interieur zoeken tot senioren die kleiner gaan wonen.” Sascha Bot beaamt dit: “Wij krijgen in de winkel een steeds breder publiek, zowel jonger als ouder.”

Bewust ondernemen
Omdat grondstoffen niet onuitputtelijk zijn spreekt Interring met fabrikanten af om verpakkingen niet langer te bedrukken met logo’s: “Plastic met inkt breekt nog slechter af. We willen positief bijdragen aan de verwerking van afval. Daarom hebben we nu een stof uit PET flessen in het programma en willen dit gaan uitbreiden. Water gedragen lakken, FSC/PEFC certificaten voor het hout in onze meubelen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in Azië waar veel Feelings Wonen producten worden gemaakt: veilige en schone productie, geen kinderarbeid. Daarom bezocht ik voor de pandemie vaak de faciliteiten daar, ook onaangekondigd. We willen zuiver zijn op het gebied van duurzaamheid.”, zo zegt Marco. Maarten: “Ook bij het herinrichten van winkels kijken we wat we opnieuw kunnen gebruiken zodat we veel minder nieuwe producten hoeven te gebruiken.” Hij heeft bij het herinrichten van de showroom ook gelet op dat het interieur niet te veel afleidt van de meubelen die worden getoond: “Dus geen druk behang en dergelijke.”

De units in de showroom zijn aangepast op de afmetingen van de gemiddelde woonkamer (27-35 vierkante meter) zodat het eenvoudiger wordt voor klanten om de meubelen thuis voor te stellen. Sascha Bot: “Deze ronde indeling is voor ons perfect, we kunnen sneller heen en weer lopen.” Jan Bot: “De ruimte inspireert ons om advies te geven, we voelen ons er prettig. Onze klanten reageren ook positief en komen regelmatig terug om te kijken wat er nieuw is.” Maarten: “Mensen kunnen ongedwongen rondlopen en toch alles zien zonder opdringerige richtingspijlen.”

Herkenbaarheid
Het is uiteindelijk de winkelier die bepaalt hoe de Feelings Wonen presentatie eruit komt te zien: “Ik werk in opdracht van de Feelings Wonen ondernemer. Iedere ruimte is anders, iedere ondernemer is anders. Maar we willen wel herkenbare punten inbouwen, met de hoofdelementen op de juiste plek”, zegt Maarten. Jan Bot kijkt tevreden naar de nieuwe showroom: “Het contact met Interring voelde direct goed. We zijn naar Venlo gegaan om te praten over de verbouwing en het klikte meteen.” Marco knikt: “We doen alles samen met de Feelings Wonen deelnemers, we leggen hen niets op. Ik zie Interring dan ook echt als een ondersteunende organisatie die de ondernemer volledig ontzorgt en die gericht is op een partnership voor de lange termijn.” Jan Bot: “Anders heeft een samenwerking als deze geen toegevoegde waarde voor ons allebei.”

Heeft u als retailer interesse in het Feelings Wonen programma? Ga eens kijken bij Bot Meubelen in Wormerveer en neem contact op met Marco van Knippenberg (+31 (0)77 3201830) van Interring.

Familiebedrijf Bot Meubelen is blij met Interring
Jan Bot komt uit een echte meubelfamilie en kocht in 2007 het huidige pand in Wormerveer. “Vanuit onze familiebasis in Hoogkarspel verkochten we naast meubelen ook gordijnen en bedden. De complete woninginrichting dus. Mijn broer is uiteindelijk in Hoorn een winkel begonnen en ik ben hier in de Zaanstreek gestart, eerst met een slaapspeciaalzaak volgens de Morgana formule. Na anderhalf jaar brak de kredietcrisis uit en hebben we afscheid genomen van de bedden. We werden een meubelzaak. Voor de Zaanstreek zag ik dat er behoefte was aan een collectie uit het middensegment die betaalbaar is en zo ben ik in 2011 in contact gekomen met Interring. Ik kende hen nog vanuit Hoogkarspel.” De showroom van 1.100 vierkante meter leende zich uitstekend voor het Feelings programma. “De combinatie van meubelen sprak me meteen aan en het feit dat Interring zorgdraagt voor de inkoop, de reclame, de folders. Dat hoeven we zelf niet meer te doen en het kost altijd veel tijd.” Inmiddels werken zoon Peter en dochter Sascha ook in de zaak, die een verzorgingsgebied heeft dat tot Heemskerk en Alkmaar doorloopt. “Ik ben blij met de aanvulling op de Feelings Wonen collectie twee keer per jaar, de inkoopcommissie heeft een goede neus voor het selecteren van meubelen die bij onze klanten passen. Ik ben inmiddels 70 jaar en doe een stapje terug, mijn dochter Sascha neemt de leiding steeds meer over en gaat ook altijd mee naar de inkoopdagen.” Bot Meubelen telt 5 medewerkers in de winkel plus 2 chauffeurs/ monteurs.

 

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie mei 2022.

Foto’s: Ed Buying, Buying Images / Business Content Media

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.