Een goed basispakket met alle ondersteuning

Jacques en Lilian Seine geven leiding aan hun team van medewerkers in een ruime en complete woonwinkel in Heino. Ruim is niet overdreven, met een oppervlak van 3.300 vierkante meter. Compleet is ook op zijn plaats: klanten kunnen in deze zaak terecht voor meubelen, bedden, vloeren, raamdecoratie en verf. “Ongeveer de helft van onze omzet bestaat uit complete interieurs. Met in verreweg de meeste gevallen de woon- en slaapmeubelen als vertrekpunt. Ik ben heel blij met de meubelformules van VME waar we mee werken. Het is een veelzijdig programma dat past bij onze klanten. En de ondersteuning van VME in reclame, online aanwezigheid en modellen is voorbeeldig.”

Zijn vader reisde vanaf 1957 nog de boerderijen in Salland af met potten, pannen en huishoudtextiel. “Dat was heel gebruikelijk in die tijd. Net als dat ik in de zaak zou komen die hij een paar jaar later startte: mijn oudste broer kon goed leren dus was het vanzelfsprekend dat ik in de winkel zou werken. Ik heb nooit over iets anders nagedacht en er ook nooit spijt van gehad. Ik heb mijn vrouw leren kennen op de detailhandelsschool, ze heeft vanaf het moment dat ik in de zaak kwam in 1987 meegewerkt aan het succes dat we nu hebben. Ik weet niet anders en wil ook niets anders.” Inmiddels heeft het bedrijf 14 medewerkers. “Mijn vader begon met een winkel met meubelen in Balkbrug en verhuisde naar het centrum van Heino in 1962. Hij had toen ook textiel in de winkel maar dat vond hij eigenlijk maar lastig: gedoe met allerlei verschillende maten en zeurende huisvrouwen. Dus werd het een meubelshowroom. Later zijn we verhuisd naar het industrieterrein aan de rand van Heino naar een pand van 2.000 vierkante meter. Daarna zijn we verhuisd naar het huidige pand en kregen er 1.300 vierkante meter bij.” In de periode 2014-2017 werd de showroom grondig verbouwd en opnieuw ingedeeld met hulp van VME: “We hebben ons aanbod vanuit de formules aangepast en verder geperfectioneerd. VME heeft ons ook geholpen met het bepalen van een ideale looproute.”

Formules
Seine Wonen & Slapen heeft de VME-formules NL Woont. NL Slaapt en de twee Interliving formules voor wonen en slapen. “De eerste twee zijn voor het midden-lagere segment, de Interliving collecties zijn gericht op het echte midden van de markt. Zo kunnen we heel veel verschillende klanten bedienen en af en toe elementen uit de collecties met elkaar combineren voor een interieur. Het biedt ons en de klanten heel veel speelruimte. We zijn niet de grootste of de kleinste deelnemer aan de formules maar deze collecties van VME zijn een goed basispakket voor wat wij in huis hebben. Met ruimte voor het voeren van andere merken, zoals in ons geval bijvoorbeeld Moome en Mobitec.” Jacques is zeer tevreden over de ondersteuning door VME: “Ze doen dit prima, met folders, met de site en met onze social mediakanalen. Maar alles staat en valt de juiste meubelcollectie voor de juiste prijs. Waarbij er voor de deelnemers ook een goede marge mogelijk is. Een ander voordeel is het bestellen via Logictrade, dat een hoop werk uit handen neemt.” Er zijn op dit moment 17 deelnemers aan de NL woon collectie / Interliving collectie die een inkoopcommissie heeft van drie deelnemers plus een inkoper van VME. Jacques zit zelf ook in de inkoopcommissie die twee keer per jaar bijeenkomt voor evaluatie van de resultaten van de deelnemers en nieuwe modellen kiest. “Gezamenlijk inkopen heeft nu eenmaal grote voordelen. Toen ik in 1987 erbij kwam zag ik meteen: dit werk lukt je niet alleen.”

‘Deze collecties van VME zijn een goed basispakket voor wat wij in huis hebben’

Aankleding en sfeer
De inkoop, investeren in websites waarin de formules goed worden getoond, investeren in fotografie, het zijn voorbeelden van activiteiten die veel tijd en energie in beslag nemen en eigenlijk afleiden van waar het om draait: verkopen. Vandaar dat Jacques zo blij is met de ondersteuning op deze gebieden vanuit VME. “De rol van inkooporganisaties is ook veranderd. Voorheen was het alleen de inkoop: dit hebben we voor je gevonden, ga het maar verkopen. Nu is een club als VME een totaalondersteuner. Neem het direct afschrijven van de rekening van bestelde meubelen, het is zoveel efficiënter dan achteraf puzzelen en touwtrekken. De samenwerking verloopt voor 75 procent naar volle tevredenheid. Natuurlijk blijven er altijd punten waarover gediscussieerd wordt, maar ik ben zeer content met dit partnerschap.” In zijn bedrijf wordt veel aandacht besteed aan sfeer en aankleding van de settings van de formules, de andere deelnemers kwamen in 2017 na het voltooien van de verbouwing kijken. Inmiddels is het voor Jacques en zijn team vanzelfsprekend dat klanten een 3D tekening krijgen van het interieur dat hen voor ogen staat, maar voor VME en sommige andere deelnemers is dit een redelijk nieuwe ontwikkeling: “Zij kijken vol interesse mee hoe wij dit doen. Consumenten komen er zelf niet uit vanwege het grote aanbod in de markt en wij ontzorgen hen door mee te denken en het te visualiseren. Op een tekening volgt meestal ook een order. We kleuren de wanden in op de tekening en mensen zeggen: dat wil ik. Wij verkopen dus ook verf.”

Trendvolger
Ongeveer de helft van de omzet bestaat dus uit complete inrichtingen, de andere helft uit losse items als een bank, tafel of bed. Hij karakteriseert de stijl van de VME-formules als trendvolgend. “Dan zie ik een merk als BePure meer als een trendsetter voor een iets jonger publiek.” Ziet hij het grote oppervlak van zijn zaak als een voordeel voor het tonen van de formules? “Ik denk dat wanneer je een kleinere zaak hebt het ook prima mogelijk is om alleen NL Woont of Interliving te doen. Dat is het mooie van deze collecties, ze lenen zich voor de meeste showrooms.” Hoe ziet hij het onderscheid van zijn bedrijf met andere woonwinkels in de regio? “Het zijn er om te beginnen al meer dan in andere regio’s dus er is veel aanbod. Ik denk dat onze sfeervolle en uitnodigende presentatie plus het kundige advies dat we geven het verschil uitmaken. Daarom hebben we ook veel loyale klanten, vaak meerdere generaties uit dezelfde families. Ik ga naar Seine, daar vind ik het wel. Dit is zeker niet arrogant bedoeld, we zijn er juist heel dankbaar voor. We hebben klanten in de leeftijd van 20 tot 75 jaar, bij wijze van spreken. Een brede klantenkring die past bij het brede assortiment.”

‘We hebben klanten in de leeftijd van 20 tot 75 jaar, bij wijze van spreken’

Wat betreft de inrichting van de showroom voegt hij toe: “Sommigen kiezen voor drie keer dezelfde bank in een showroom met telkens een ander stiknaadje in de stoffering. Wij zouden dan kiezen voor drie verschillende banken. Maar in 2014 hebben we juist gekozen voor minder banken laten zien en we verkopen beter dan ooit. Dat komt omdat er meer ruimte is gemaakt voor sfeerbeleving.” Zestig procent van de omzet van Seine Wonen & Slapen komt uit woonmeubelen, 20 procent uit slapen en 20 procent uit textiel, raambekleding, PVC vloeren en verf. “Een goede mix.”

Snel wisselen
Jacques zit dus in de inkoopcommissie die twee keer per jaar tot op detailniveau bestudeert wat van welke VME-formule goed verkoopt bij de deelnemers en wat niet. “Is er een nieuw model nodig voor die onderneming? Dan gaat dat wat niet verkoopt in de aanbieding en wordt er snel ruimte gemaakt voor een ander model wat hopelijk wel goed verkoopt. Er zijn altijd regionale verschillen in smaak maar we weten als commissie eigenlijk wel goed wat er verkoopt en wat niet.”

‘In de periode 2014-2017 werd de showroom verbouwd en opnieuw ingedeeld met hulp van VME’

De commissie bezoekt tijdens beurzen de fabrikanten al voor het grote publiek binnenkomt. “We krijgen ook andere prijzen dan individuele detaillisten en zien net iets eerder de nieuwste ontwikkelingen: ronde vormen zijn in, dus inkopen en de modellen die stilstaan eruit. Snel wisselen. Het is wel eens voorgekomen dat de andere twee leden, de inkoper van VME tel ik dan even niet mee, iets mooi vonden en ik niet. Werd het toch een succes. Je moet elkaar kunnen vertrouwen binnen de groep en dat doen we dus ook.” Voor de slagvaardigheid van de groep zijn er eigenlijk nog meer leden nodig dan de huidige 17, zo vindt hij. “Zoals gezegd, de voordelen van deelnemen aan een formule zoals die van VME biedt zoveel voordelen boven het zelf moeten onderhandelen en uitvogelen. Dat is eigenlijk niet meer te doen in deze tijd. Je hebt als meubelzaak of woninginrichter een groep nodig om sterker te staan.”

Totaalinrichter
De keuze om totaalinrichter te zijn werd eigenlijk al genomen vanaf het moment dat Jacques toetrad tot de zaak in 1987: “Toen zijn we het echt gaan uitbouwen. Veel zaken zijn voor de helft wonen en slapen en voor de helft textiel, maar wij waren van oorsprong al een meubelzaak. Dat zorgt voor een andere insteek, de andere productgroepen zijn een toevoeging aan de kernactiviteit van de meubelen.” Ook voor hem geldt dat de pandemie, zeker na de eerste lockdown, een explosie aan orders opleverde. “Plus de ervaring hoe ermee om te gaan: tijdens de eerste lockdown heb ik een bus gekocht, deze volgeladen met vloer stalen , verf en gordijnstalen en we zijn naar de mensen toegereden. Dat was enorm succesvol. Zo was de cirkel van hoe mijn vader destijds bij de mensen langsging ineens weer rond. De pandemie zorgde uiteraard voor ellende maar ook voor creativiteit. We zijn altijd actief gebleven en hebben de positieve flow weten vast te houden, ook nu er iets minder bezoek komt in de winkel.” Hij zag dit al aankomen op het moment dat het aantal corona besmettingen daalde: “Mensen willen massaal weer op vakantie, feesten en concerten worden in de weekends ingehaald van de afgelopen twee jaar. De stijging van de energieprijzen en de inflatie had ik niet voorzien, maar we hebben dit eerder meegemaakt. Toen we gingen verbouwen in 2014 zaten we ook nog in de kredietcrisis. Investeren om te blijven incasseren zeg ik wel eens, ik zie het dan ook niet zo somber in. Vergeet niet dat we twee geweldige jaren hebben gehad, heel dubbel maar wel waar.”

‘De klant die koste wat het kost voor de laagste prijs wil kiezen is niet onze klant’

Verademing
De website functioneert als oriëntatiepunt en als verkoopkanaal, zij het niet voor grote meubelen als banken of bedden. “Deze koop je uiteindelijk toch in de winkel, maar wanneer je een eetkamerstoel nodig hebt van het model dat je al thuis hebt staan dan kan dit prima online worden besteld. We vermelden gewoon open en eerlijk de prijzen, ik ben niet bang voor concurrenten die daaronder duiken. Wij gaan altijd uit van onze eigen kracht, de klant die koste wat het kost voor de laagste prijs wil kiezen is toch niet onze klant.” Voor het leggen van vloeren en het schilderwerk werkt hij samen met vertrouwde ZZP’ers: “Het liefst zou ik ze vast aannemen, maar zo zijn de tijden niet meer. Ze zijn ooit voor zichzelf begonnen en plukken daar nu de vruchten van na een aantal beroerde jaren. Het inmeten en plaatsen van gordijnen doen we wel zelf.” Het verloop van medewerkers is minimaal maar het vinden van buitendienst medewerkers met verstand van techniek is lastig. “Maar voor het werk op kantoor is dat anders. Onlangs ging er een medewerker na 23 jaar dienst ons verlaten en hadden we via facebook vier goede kandidaten die ook nog klant bij ons bleken te zijn!” Tot slot herhaalt Jacques het belang van het deel uitmaken van een groep als woondetaillist: “Waarbij VME een verademing is in vergelijking met andere inkoopgroepen waarmee ik heb gewerkt. Het is echt een goede en solide groep waarin we zitten en de ondersteuning vanuit VME is op maat gesneden.”

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie juni 2022.

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.