Vastgoedadviseur voor de zakelijke markt Avison Young waagt zich aan een voorspelling van de komende (of eigenlijk al: huidige) drukte rond de kerstinkopen.
Het kerstinkoopseizoen van 2025 begint met optimisme, maar dit optimisme wordt getemperd door een afnemende consumentenbestedingen en een afnemend momentum. Deloitte voorspelt een groei van de kerstverkopen van slechts 2,9 tot 3,4 procent, het laagste tempo in jaren en ruim onder de 4,2 procent van vorig jaar. PwC meldt dat huishoudens hun budgetten in het sterkste tempo sinds de pandemie aanscherpen, wat wijst op een duidelijke terugval in discretionaire uitgaven. Uit enquêtes van de Universiteit van Michigan blijkt dat het Amerikaanse consumentenvertrouwen het laagst is sinds begin jaren 50 van de vorige eeuw.
Hoewel de recente renteverlaging door de Federal Reserve in de Verenigde Staten de koopkracht niet direct heeft vergroot, kan deze op termijn wel een impuls geven aan het vertrouwen, wat kan leiden tot een door de feestdagen aangewakkerde groei in het vierde kwartaal. Een blijvend momentum in 2026 hangt af van reële loongroei, stabiliteit op de arbeidsmarkt en aanhoudende desinflatie. Economische onzekerheid is een constante factor, maar tarieven, handelsconflicten en wereldwijde volatiliteit ontpoppen zich als de belangrijkste tegenwind die consumenten en retailers onder druk zet en de bestedingen uiteindelijk zou kunnen temperen.
Het resultaat zal een ongelijkmatige vraag zijn. Voordeel- en discountketens zullen profiteren van voorzichtige consumenten die op zoek zijn naar koopjes. Luxe zal in het allerhoogste segment veerkrachtig blijven, maar kopers met hoge ambities zullen zich terugtrekken. De bezoekersaantallen in winkelcentra zullen afhangen van het vertrouwen, promoties en zelfs het weer tijdens de laatste koopdrukte in december.
Consumenten rekken hun budgetten op, geven prioriteit aan behoeften boven wensen en vertrouwen op loyaliteitsprogramma’s en AI-gestuurd winkelen om eerder en slimmer op zoek te gaan naar aanbiedingen. Het gebruik van creditcards en ‘nu kopen, later betalen’ onderstreept de stress in huishoudens. Reisuitgaven lijken stabiel, maar uitgaven aan niet-essentiële zaken en cadeaus zijn beperkt.
“Sinds 2019 vertegenwoordigen november en december bijna 20 procent van de jaarlijkse retail omzet, dus er staat veel op het spel. De feestdagen van 2025 zullen niet gekenmerkt worden door ongebreidelde groei. Succes zal voortkomen uit het bieden van waarde, flexibiliteit en geruststelling aan consumenten die zich door een voorzichtige periode heen worstelen”, aldus Avison Young.
