Aan de vooravond van Meubelbeurs Brussel sprak Interior Business met een groep Belgische meubelfabrikanten over hoe het afgelopen jaar is geweest. De gesprekken vonden plaats op uitnodiging van Kevin Snyders, directeur van Belgofurn. Verspreid over de nieuwsbrieven van Interior Business van de komende dagen lees je acht profielen uit ons Belgofurn Dossier. Individuele fabrikanten vertellen in deze verhalen hoe zij reageren en anticiperen op een veranderende markt. Vandaag geven we alvast een inleiding hierop.

De omzet van de Belgische meubelindustrie is jaarlijks ongeveer 2 miljard euro, matrassen en bedbodems zorgen voor nog eens 400 miljoen euro. Bijna 60 procent van de productie is bestemd voor de exportmarkt. Nederland staat vrijwel altijd in de top 3 van de belangrijkste afzetmarkten, vaak voorgegaan door Frankrijk en gevolgd door Duitsland. De Meubelbeurs Brussel is het platform waar een groot deel van die Belgische industrie zich presenteert. Juist daarom is de vooravond van deze beurs het moment om de balans op te maken van het afgelopen jaar.

Fedustria buigt zich nog over de voorlopige cijfers van 2018, maar Filip De Jaeger van Fedustria zegt desgevraagd alvast dat er opnieuw sprake is van krimp. Die krimp voelen de fabrikanten waar we mee spraken, maar ondanks dat overheerst een positieve stemming. De industrie beweegt mee met de markt en weet waar het nodig is te buigen. Het spelersveld bij de Zuiderburen kent de nodige verschuivingen. Zo is MDR Decruy ondergebracht bij Bauwens en Neo Cocoon verplaatste de productie naar het Nederlandse Van de Voorde. Een strategie die bij meerdere bedrijven gevolgd wordt, is dat men voorzichtig buiten het eigen prijs- en designsegment rondkijkt. LS Bedding komt dit jaar met een wat ze zelf noemen ‘budgetvriendelijke versie’ van Ergosleep. Gerlin kiest juist weer voor een hogere positionering. Ook is een aantal spelers bezig met het ontwikkelen van een eigen merk, zoals Medal met City Living en Varam kondigt het merk Settel aan. Eerder al is D&D Furniture niet onverdienstelijk van start gegaan met met merk Tabu. Er is ook aandacht voor de projectmarkt, zoals De Zetel doet met het merk ZET.

De levertijd is eveneens een belangrijk thema. Fabrikanten kiezen er vaker voor om voorraden aan te houden zodat er extra snel kan worden geleverd, dat is een ontwikkeling die onder meer bij Bauwens en Vipack te zien zijn. De industrie is zelf weinig actief met online sales, vrijwel iedereen is overtuigd van de kracht van detailhandel als hét verkoopkanaal voor de meubelen. De Belgen zijn sterk in maatwerk en personalisatie, aspecten die zich vooralsnog moeilijk vertalen naar de online verkooptools. Juist de winkelvloer is de plek waar deze producten goed tot hun recht komen.