Met 4.600 exposanten en ongeveer 148.000 bezoekers in totaal kan de net afgesloten editie van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld weer een succes worden genoemd. De combinatie van de 3 beurzen in Frankfurt lijkt te werken.

 

Er kwamen bezoekers uit meer dan 170 landen af op deze editie, waarmee de beurzen zich terecht zien als het toonaangevende internationale platform in hun branches. Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur van Messe Frankfurt: “Dit waren zeer goede beurzen. De hallen waren vol, er werd volop genetwerkt en de energie was overal voelbaar. De markt voor consumenten heeft overal uitdagingen: stagnerende markten, structurele veranderingen, economische onzekerheden. Wij bieden als platform nieuwe business mogelijkheden en bouwen aan een globaal netwerk dat meebeweegt met de markt. Exposanten zoals Blomus waren zeer blij met deze editie: veel bezoekers, veel aandacht en veel handel. Hierboven een voorbeeld van geanimeerde gesprekken bij Raum + Ruhe.

Meer dan 70 procent van de bezoekers kwam van buiten Duitsland en voor veel exposanten was de verhouding bestaande klanten en nieuwe contacten bijna 50/50. De kwaliteit van de bezoekers wordt ook geroemd: bijna iedereen is in de positie om in te kopen en doet dit ook of maakt afspraken voor na de beurs. Toeristen lopen er bijna niet rond, zo is het gevoel. Bezoekers wilden ook weer inkopen en dit betekent: ruimte in de winkels dus consumenten die hebben gekocht. Bijvoorbeeld voor de objecten van Mineral Design (hieronder) of de producten van Light & Living (helemaal bovenaan).

 

Na Duitsers waren het met name Italianen, Chinezen, Nederlanders, Fransen en Amerikanen die de beurzen bezochten. Uit onderzoek bleek dat 95 procent tevreden was over hun bezoek. Ook het nieuwe formaat van vrijdag tot en met dinsdag en de concentratie in hallen per productgroep werd zeer gewaardeerd. aldus Messe Frankfurt. Op Ambiente was de stand Interior Looks (helemaal onderaan), met producten voor het hogere segment, een blikvanger. Deze stond naast de ruimte voor Future of Work (voorbeeld hieronder) en sloot goed aan op de behoefte aan informatie van designers en (interieur)architecten. Er werd goed genetwerkt tussen exposanten en bezoekers, want direct een order schrijven is niet aan de orde bij planners, designers en architecten. Ook voor de horeca sector waren er veel exposanten voor handen: meubilair, wandbekleding, serviezen en glaswerk, het staat allemaal op Ambiente.

 

Dit maakt Ambiente tot een one stop shop, aldus de organisatoren. Bezoekers zien dit ook zo, getuige de aanwezigheid van zeer diverse partijen als Amazon, ZARA, ALDI, Carrefour International, Casa International, Compania Comercial Caribe, Coop, Crate & Barrel, Digital Flying Tiger Copenhagen, dm Drogeriemarkt, EDEKA, El Corte Inglés, Fenwick, Fleurop, Globus, Hans Segmüller, HADI Enterprises, Hornbach, IKEA, Jaeyoung Trading, Lidl, Lulu Group International, REWE, Sainsbury’s, Tesco, The Loft Japan, The One Total Home Experience, The TFG Group en Zalando. Maar ook bezoekers als Coface, Commerzbank, DB, Deka Immobilien Investments, Deutsche Hospitality Asset, Dwellings International, Hill Capital Partners, HSH Management Services, Iberostar Hoteles y Apartamentos, Ramsay Gastronomie en The Parker Company. Musea komen ook langs voor producten in hun winkels: The Courtauld Institute of Art en The Museum of Modern Art’s Publications Department, bijvoorbeeld.

Duurzaamheid telt mee bij deze beurzen en deze keer  waren er 354 exposanten met het Ethical Style label. Tien jaar geleden, toen het label werd gestart door Messe Frankfurt, waren het er nog geen 200. In Frankfurt gaat men door met het tegelijkertijd organiseren van de drie bijeenkomsten. Ambiente en Christmasworld gaan plaatsvinden van 6 tot en met 10 februari 2026, Creativeworld van 6 tot en met 9.