Het aantal mensen dat een winkelgebied bezoekt in Nederland is de afgelopen tijd gedaald. Vergeleken met de tweede helft van afgelopen jaar, nam het aantal bezoekers in de eerste helft van dit jaar met 3 procent af. Dat blijkt uit cijfers die BNR opvroeg bij databedrijf Resono.

‘We hadden een grotere stijging in de binnensteden verwacht. Daar zien we een stijging van 2,2 procent, maar we zien in de twintig grote steden echt flinke verliezers en winnaars. Het is heel grillig hoe die groei gaat,’ zegt retaildata-expert Remco Bron van Resono. Bron zegt geen verklaring te hebben waarom het in sommige steden wel en in andere niet goed gaat.

Sectorspecialist Retail Dirk Mulder van ING kan evenmin verklaren waarom het bijvoorbeeld Amsterdam beter af gaat dan Rotterdam. ‘Voor corona koos de consument voor recreatief winkelen of bestemmingswinkelen. Tijdens corona verdween het recreatieve winkelen. We zien herstel waarin wel meespeelt dat veel toeristen zijn weggebleven, dus dat speelt wel mee in het herstel van de steden’.

Complete plaatje

Ook branchevereniging INretail verbaast zich over de verschillen, al zegt voorzitter Jan Meerman vergelijkingen sinds het coronajaar moeilijk te vinden. ‘Het enige dat we kunnen zeggen is dat in de steden die het heel erg goed doen, de combinatie van winkels, horeca, cultuur en alles wat een binnenstad aan aantrekkelijker maakt, beter georganiseerd is. Het is dus niet alleen de winkels die daar baat van hebben, het gaat om het complete plaatje’.

Lees hier het gehele artikel en beluister de interviews bij onze gewaardeerde collega’s van BNR.