Bree’s New World is een echt familiebedrijf. Leen van Bree is de kapitein van het Vlaardingse meubelbedrijf; zijn 91-jarige vader Arij bezoekt nog altijd klanten en zoon Arij draait alweer een paar jaar mee in de buitendienst. Leen en Arij junior nemen voor Interior Business de familierelatie onder de loep en concluderen dat bij de Van Bree’s al generaties lang voorop staat dat je goed moet zijn voor je klanten en altijd je afspraken moet nakomen. Op de voorjaarsbeurs van De Woonindustrie is Bree’s New World te vinden 2B007. Het bedrijf neemt onder meer dressoir Mahjongg mee, waarvan het ontwerp stamt uit 1965.

Toen dochter Claartje ging verhuizen en voor haar nieuwe stek een dressoir kocht bij een grote meubelzaak, merkte Leen op dat ze daarvoor gewoon bij het familiebedrijf terecht had gekund. Zij maakten vroeger precies zo’n kast. Dressoir Mahjongg werd uitgebracht in 1965, toen Bree’s New World nog Ouwenbroek’s Meubelfabrieken NV was. Leen vertelt: “Dat Claartje die kast wilde hebben bracht me op het idee om de oude catalogi op te zoeken en de kast opnieuw uit te brengen.” Mahjongg beleefde de primeur op de IMM Cologne, ging ook mee naar de beurs in Birmingham en was meteen een hit. De verhoudingen van het model zijn volgens het principe van de gulden snede en het model is er in teak, noten of eiken.

“Het is echt een project van mijn vader geweest,” zegt Arij. “En dat was te merken in Keulen. Hij is er zo enthousiast over! En dat zagen we terug aan zijn orderboekje waar het net wat vaker in stond dan in het mijne.”

Leen zit glunderend tegenover zijn zoon. Hij heeft net een paar oude catalogi uit de jaren ’60 erbij gepakt en naast het boek met de collectie voor 2019 gelegd. De oude catalogi zijn ringbandboeken met zwart-witfoto’s, de productnummers zijn er met de hand bijgeschreven. 

Het nieuwe boek van 2019 wisselt verhalen over de ontwerpen en geschiedenis af met de prachtigste product- en sfeerfoto’s. Op de voorkant staat eetkamerstoel Fly, een succesmodel. Zoon Jaap heeft trouwens de catalogus en de website verzorgd.

Ambachtsmeubels
In 1965 werd het dressoir al eerder uitgebracht, toen onder het label Mahjongg. De meubelfabriek zette daarmee al een merk in de markt. Leen vertelt nu: “Vandaar dat het model Mahjongg heet. We zien dat het heel goed wordt opgepakt door de markt. Daarom denken we erover na om meerdere modellen van vroeger opnieuw uit te brengen en wellicht zelfs opnieuw een label in de markt te zetten.”

De Van Bree’s hebben een rijke geschiedenis om op terug te blikken. Het bedrijf heeft zijn oorsprong in 1897, toen heette het Stoomtimmerfabriek De Akerboom en was een ambachtelijke meubelmakerij. Nu is Bree’s New World een modern ontwerp bedrijf met eigentijdse meubelen en spraakmakende designs. Ze noemen zichzelf ‘furniture composers’, in Vlaardingen is een deel van de productie gevestigd, verder werkt Bree’s New World vooral met Nederlandse toeleveranciers.

“Op kantoor kijk ik altijd even
hoe vol het bakje met nieuwe orders zit

Haringkoppen
Bree’s New World komt voort uit de Vlaardingse traditie van meubelmaken die ontstond naast de haringvisserij. De bijnaam van Vlaardingers is dan ook ‘haringkoppen’. Van het hout van de tonnen waar de vis in zat werden meubelen gemaakt. Leen is een trotse ‘haringkop’ en vergelijkt het deelnemen aan een beurs met het uitgooien van de netten. “Daarbij zeiden ze vroeger ‘op hoog van zegen’. Zo is het met een beurs ook een beetje. Je laat nieuwe producten zien en hoopt daarmee de klanten te prikkelen.”

De ontwikkeling van nieuwe producten gebeurt soms in samenwerking met een designer en andere keren aan de tekentafel in Vlaardingen. Iedereen binnen de familie en het bedrijf is welkom om input te geven. “Het is ook heel waardevol om daar met onze klanten over te praten. Zij weten wat er op de winkelvloer speelt en waar naar gevraagd wordt,” zegt Arij. De hele familie helpt mee waar nodig. Claartje en moeder Willy waren erbij in Keulen om te helpen met de koffie en klanten.

Arij deed Sport, Marketing & Management aan de hogeschool in Rotterdam. In de vakanties draaide hij mee met het bedrijf en hij ging regelmatig met opa mee om klanten te bezoeken. “En vanaf daar ben ik er ook ingerold”, lacht hij. “Als het je eenmaal gepakt heeft, dan is het ook hartstikke gaaf om hier te werken.”

Jong geleerd, oud gedaan
Wat Arij van zijn vader en opa heeft meegekregen is dat je altijd goed moet zijn voor de klanten. “Relaties zijn het allerbelangrijkst in deze branche. Ik blijf klanten bezoeken, ook als ze even niks nieuws bij je inkopen. Zo pakken mijn vader en opa het ook aan. Opa heeft een bepaalde flair, hij doet dit ook al zo lang. Dat is wel mooi om te zien.”

Leen heeft van zijn zoon weer geleerd hoe belangrijk social media is voor een modern bedrijf. “Arij heeft voor Keulen bijvoorbeeld een video op Facebook gepost waarin hij wat vertelt over de beurs en de stand laat zien. Daar komen zoveel reacties op, ongelooflijk.”

Het meubelvak is mensenwerk, vinden vader en zoon. Dat valt ook op de website van het bedrijf te lezen: “Vanaf het eerste idee van een nieuw meubelontwerp tot en met de aflevering bij de klant zijn mensen onmisbaar. Door hun kwaliteiten en hun gevoel bij het product bepalen zij de kwaliteit van het merk. Zij maken dat wij topproducten leveren in Nederland en ver daarbuiten.”

Beurzentijd
Het zwaartepunt van het verkoopjaar bevindt zich in de eerste maanden. De beurs van Keulen is belangrijk, daar worden nieuwe producten voor het eerst gepresenteerd. Direct daarop volgt The January Show, de meubelbeurs in Birmingham die ondanks de onzekerheid rondom de Brexit goed is verlopen voor het bedrijf.
En dan volgt in februari de voorjaarsbeurs in De Woonindustrie. 

Leen: “We komen daar niet met primeurs, maar voor wie niet in Keulen is geweest of voor wie het nog eens wil zien is genoeg te bekijken. Bovendien is het ook weer een contactmoment, het bijpraten met bekenden en klanten is net zo goed van belang.”

Familietrekje
Een opvallend familietrekje is dat zowel Leen als Arij competitief zijn en van sport houden. Leen speelde vroeger volleybal, Arij is meer van het voetballen. Leen sluit af met een vergelijking van een voetbalwedstrijd. “Voor ons allebei geldt dat de drijfveer is dat we de wedstrijd willen spelen. Het gaat niet alleen maar om de winst. Natuurlijk is voor de continuïteit belangrijk dat je scoort, en we kijken als we op kantoor binnenkomen hoe vol het bakje met de nieuwe orders is. Maar de wedstrijd an zich en of je het naar je zin hebt tijdens het spelen is net zo goed belangrijk.”